58% от българските потребители плащат сметките си дигитално, а 74% от тях пазаруват онлайн през 2019 година при ниво от 68% три години по-рано. Това показва проучване на Mastercard, включващо 13 пазара в Централна и Източна Европа.

Данните в него сочат, че хората у нас пазаруват онлайн чрез мобилни приложения средно 5 пъти на месец, а от плащанията през уеб браузър се възползват 72% от хората.

"Плащанията с карта онлайн вече надминават плащането кеш при доставка, съответно с 64% на 54%. 45% плащат с карта при доставка, а 37% ползват PayPal", се казва в документа.

Повече от 70 на сто от потребителите в региона предпочитат смартфона да ползват телефона си вместо платежна карта. У нас 64% от тях активно ползват мобилни разплащания.

"Нарастващата употреба на дигитални иновации у нас означава и повишаване на доверието в устройствата ни. Фактът, че хората вече вярват на мобилните си телефони, както на портфейлите за парите си, е ясен знак, че технологичните компании са успели да осигурят сигурна цифрова среда за потребителите", коментира Иван Хаджов, който е мениджър "Бизнес развитие" в Mastercard.

Що се отнася до защитата при пазаруването в интернет, значителна част от хората са съгласни, че използването на биометрични данни са подходящ начин за гарантиране на сигурността. 57% биха искали да използват удостоверяване чрез биометрия.

"Все още ПИН кодът е най-разпространената метод за идентификация при плащане - 51% използват тази опция, следвана от еднократен код с SMS - 43% и потребителска парола - 30%. Все още само 18% използват възможността за потвърждаване на плащания чрез биометрия", се казва още в анализа.

80% от българските потребители на дигитални платежни услуги ги ползват заради бързината, 75% заради това, че са достъпни винаги и навсякъде, а 71% оценяват удобството им.

"След като българите открият удобството на цифровите плащания, те променят отношението си към сигурността и приоритизират времето и удобството. Това показва, че информираността по отношение на сигурността е важен фактор в развитието на дигиталните иновации", посочва Ваня Манова, която ръководи Mastercard в България, Косово, Северна Македония и Албания.