Американски военни авиатори са били впечатлени от тренировъчната програма на българските си колеги. В края октомври военни от САЩ се срещнаха със свои колеги от българските Военновъздушни сили (ВВС) по проекта за новия изтребител, съобщи БНР.

На срещите са обсъдени възможностите за тренировка на летците. Предстои американски специалисти да огледат и летище "Граф Игнатиево", за да посочат какво трябва да се изгради за базирането на 8-те самолета Ф-16.

По думите на майор Александър Апосъл, който отговаря за сътрудничеството в областта на отбраната към американското посолство, американската група е била впечатлена от програмите на нашите военни авиатори. Американците са обсъдили тренировъчната програма за пилотите и поддръжката за изтребителите Ф-16.

Според него съществуващите програми доста успешно може да бъдат преобразувани, независимо че сега българските пилоти летят на руски машини

Каракачанов иска да храни своя, а не чужда войска

Каракачанов иска да храни своя, а не чужда войска

Обществото все повече узрявало за наборната военна служба

"Разбира се, трябва да се направят промени, когато се премине към новия изтребител. Но като цяло американската група беше впечатлен от начина, по който се тренира и сега. Ще има големи промени. Купуването на изцяло нова платформа е голяма стъпка за българските военновъздушни сили. Самият изтребител ще дава големи бойни способности", каза майор Апосъл.

Той призна, че тренировъчната програма ще е доста трудна. И затова българските ВВС ги очаква доста интензивен избор на хората, които ще управляват новите изтребители, както и на тези, които ще ги поддържат.

Придобиването на изтребителя Ф-16 ще се случва в продължение на няколко години. Затова сме заедно, за да се уверим че той ще бъде успешен. Програмата за обучение в момента се разработва. Един от елементите е да се направи график на тренировките, заяви майор Апосъл.

Обучението на пилотите, техниците и инженерите може да започне през 2021 г. и да приключи през 2023 г., за да е сигурно, че българските ВВС ще са готови да използват самолетите от самото им пристигане малко след това.

Майор Александър Апосъл не уточни дали тези срокове са били дискутирани при сегашното посещение на групата от ВВС на САЩ.

По думите на американските военни ще има нужда както от по-млади пилоти, така и от военни с опит. Обучението на пилотите ще започне преди обучението на поддържащия персонал. Не всички пилоти ще започнат по едно и също време, стана ясно от думите им.

Българските ВВС използват стандартите на НАТО за много от техните операции, както и нивото на английския им език е доста високо, особено сред пилотите, отчитат американските експерти.

Една от първите препоръки бе продължаване на използването на английски език възможно най-често в дневните операции. В САЩ българските пилоти, които ще се обучават, ще могат да управляват реален Ф-16, за да натрупат достатъчно опит.

От командването на ВВС запазиха мълчание по разговорите. Предстои посещение от САЩ, на което да се уточни какво да бъде променено в пистите, наземните съоръжения и цените, за да може американските изтребители да излитат и кацат безопасно на нашите летища. Предстои и разговор за цената. Изграждането на необходимата инфраструктура не е включена в цената от близо 2 милиарда и 200 милиона за новите машини.

100 млн. лв. за съоръжения догодина на "Граф Игнатиево"

Още при подписването на договора от Министерството на отбраната съобщиха, че Държавният департамент на САЩ е предприел действия за намаляване на общата цена с до 60 млн. долара. Тези пари трябва да бъдат използвани за доизграждане на земната инфраструктура в авиобаза "Граф Игнатиево". 

Ветото за Ф-16 беше излишно, оцени Каракачанов

Ветото за Ф-16 беше излишно, оцени Каракачанов

Ако попитате хората, ще знаят повече за изтребителите, отколкото за култура

Зам.-военният министър Анатолий Величков обяви пред комисията по отбрана, че за изграждане на съоръжения догодина ще има 100 млн. лева. А средносрочната рамка предвижда по още сто милиона лева допълнително в следващите две години. Парите не са в бюджета за отбрана, а са планирани като разходи в централния бюджет, уточнява Анатолий Величков, но не уточни колко е общата сума.

До януари трябва да има яснота колко ще струва инфраструктурата за новия самолет, казва Величков, успокоявайки депутати от комисията, че няма точно число.

Очакваният тези дни оглед на съоръженията обаче вече е платен

Конгресът на САЩ определи $56 153 980 за покупката на осем Ф-16

Конгресът на САЩ определи $56 153 980 за покупката на осем Ф-16

България предоставя $1,2 млн. за сделката

Според зам. началника на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов страната ни не започва от нулата, тъй като на летищата "Граф Игнатиево" и "Безмер" многократно са кацали натовски самолети Ф-16.

"Имаме, но искаме заедно с американската страна да огледаме всички аспекти на инфраструктурата, за да може да излезем с един план за изграждане на необходимата инфраструктура, за да може да се почне проектиране...".

Самолетите ще бъдат поддържани и ремонтирани в България от български специалисти. Очаква се първите самолети да бъдат доставени до средата на 2023 г., 4 бойни самолета ще бъдат доставени до края на 2023 г., а последните - в началото на 2024 г. 

За още дебати и отговори за истинската цена на Ф-16 настоя Румен Радев

За още дебати и отговори за истинската цена на Ф-16 настоя Румен Радев

Скрити и неясни разходи, които България ще плаща впоследствие

Припомняме, на 10 юли 2019 г. министрите от кабинета "Борисов-3" одобриха покупката на 8 изтребителя Ф-16, договорите отидоха в Народното събрание за ратификация. Сделката не бе одобрена от БСП, "Воля" и "Атака".

На 15 юли правителството актуализира бюджета заради закупуването на изстребителите. В законопроекта се предвижда и увеличение на дефицита по държавния бюджет с 1,829 млрд. лв. до 2,228 млрд. лева.

На 23 юли президентът Румен Радев наложи вето върху сделката за покупка на осем изтребителя Ф-16. Мотивите на президента бяха искането стратегическите решения, свързани с отбраната и националната сигурност да се взимат с широк консенсус и подкрепа.

След това Радев изтъкна, че в сделката разходите по придобиване, постигнати включително и с имитиране на нов дълг, поставят под въпрос възможностите за временно осигуряване на липсващите способности на самолетите.

На 26 юли, в парламента бе отхвърлено ветото на президента Румен Радев върху четирите закона за придобиване на изтребителя Ф-16 от САЩ.

Припомняме също, че заради покупката на осемте изтребителя България емитира нов дълг от 700 милиона и 600 хиляди лева от началото на годината до 29 юли 2019 г.

Бюджетът позволява новопоетият дълг да бъде до един милиард лева. Финансовият министър Владислав Горанов заяви че възнамерява да се възползва от цялата сума.

На 29 юли 200 милиона лева дългови книжа бяха продадени през деня при рекордно ниска доходност за облигации със срочност 10 години и половина - 0,32 на сто.

Само преди седмица беше предишният аукцион, на който отново бяха поети 200 милиона лева дълг, но този път чрез 20-годишни облигации. Останалите 300 милиона и 600 000 лева бяха взети през юни, когато бяха предложени и от двата вида книжа.

Емитирането през юни на 20-годишни български дългови книжа предизвикаха интереса на банките. Причината - подобни книжа са считани за сигурна инвестиция, макар и с ниска доходност.

Заради договора със САЩ за придобиването на самолетите бюджетът беше актуализиран от депутатите на 19 юли.