Турция неколкократно отказа да се срещне с представители на българското правителство, което иска да поднови споразумение за транспортиране на стоки между двете страни, докато България не предостави исканите от Анкара над 100 хиляди разрешителни за транзитно преминаване на турските камиони през страната ни, пише турският вестник Zaman.

Българският транспортен министър Данаил Папазов ще посети днес Анкара, за да се срещне с турския си колега Лютфи Елван, който замени дългогодишния си предшественик Бинали Йълдъръм при рокада в кабинета през декември 2013 година. Двамата министри се очакват да обсъдят подновяване на споразумение за транспортиране на стоки между Турция и България, което доведе до криза около издаването на сертификати, които трябва да позволят турските камиони със стоки да преминават транзитно през България, според източници на изданието.

Източниците поясняват, че споразумението, което трябва да определи броя на разрешителните за двете страни, изтече в края на 2013 година и през последните четири месеца български официални лица поискаха среща с турските си колеги, за да обсъдят подновяване на договора, тъй като двете страни не приемат исканите квоти съответно на всяка от държавите.

Турция иска поне 125 хиляди разрешителни да издаде България. В предишния договор клаузата беше за 250 хиляди годишно.

Спорът между двете страни доведе до задръстване и дълги опашки по турско-българската граница в последните седмици.

Български представители на правителството са информирали турските си колеги, че споразумението трябва да бъде на „принципа на реципрочността" - същият брой сертификати за транспортиране на стоки за Турция каквито са и за България. Анкара издаде 5000 разрешителни, докато се разреши проблемът с квотите. Следователно България издаде 5 хиляди документа за турските камиони за първите шест месеца от 2014 година.

Като реакция турското транспортно министерство затвори граничния пункт Капъкуле за български камиони, а България реагира със затварянето на Капитан Андреево.  Страната ни издаде още 10 хиляди разрешителни на 20 януари 2014 година, но не бе достатъчно да се разреши спорът.

Две седмици след началото на кризата България отвори границите си и проблемът беше разрешен за кратко. България отстъпи и обеща да увеличи разрешителните до 120 хиляди. С тази стъпка Турция одобри провеждането на днешните преговори, според източници.

Един от въпросите, който ще бъде обсъден, е увеличаването на транзитните разрешителни за трети страни. Друг е нуждата от електрони разрешителни, които да се издават предварително, така че да няма излишни проблеми на границата.

Базираната в Истанбул Фондация за икономическо развитие излезе със съобщение по време на кризата, обявявайки, че България спира транзита на турски камиони и че това е против правилата на митническия съюз на ЕС и Световната търговска организация. Фондацията поясни, че Европейската комисия трябва да натисне България да прекрати кризата и призова засегнатите турски компании да се обърнат към Европейския съд с искане България да плати компенсации за загубите им.