Премиерът Бойко Борисов се опита да изясни дали Военновъздушните ни сили са финансирани с превес пред Сухопътни войски и Военноморските сили. Това стана ясно от стенограмата при обсъждането на отпускане на над 19 млн. лева за ремонт на изтребители МиГ-29. Тя бе публикувана след днешното заседание на Министерския съвет.

Военният министър Красимир Каракачанов мотивира решението за отпускане на 19,900 млн. лева за удължаване на ресурса на 15 изтребителя МиГ-29. За това от МО поканиха на разговор представители на компанията-производител РСК МиГ, тъй като само те притежават лиценза за подобен ремонт на изтребителите.

МС отпусна 19 млн. лева за удължаване ресурса на изтребителите ни МиГ-29

МС отпусна 19 млн. лева за удължаване ресурса на изтребителите ни МиГ-29

Това е вторият транш за тази година, първият бе за 9 630 000 лв.

"Искам да се съберем с военния и с финансовия министър най-скоро, защото се оказва, че има много голям дисбаланс през годините в парите, които са отпускани за трите рода войски", коментира Борисов, (вероятно визирайки трите вида въоръжени сили - Военновъздушни, Военноморски и Сухопътни - б.р.).

Каракачанов: Когато не можеш да си ремонтираш опела, не мечтаеш за S класа

Каракачанов: Когато не можеш да си ремонтираш опела, не мечтаеш за S класа

Борисов настоял да се намери решение за ремонта на спартаните

"И трите спартана на 31 декември спират да летят, а сега лети само един от тях. Никой не можа да ми обясни от военните защо само транспортни средства и само за авиацията е отишла такава огромна сума от бюджета на държавата", каза премиерът.

Той се обръща към финансовия министър Владислав Горанов и заявява, че има желание до края на годината да подпишем договори за поддръжка, да платим поне по това, което имаме.

Пари за нов изтребител и за кораб са предвидени в Бюджет 2018

Пари за нов изтребител и за кораб са предвидени в Бюджет 2018

Обещават повече пари за личен и за социален асистент

"Всеки ден слушам още нови самолети да купуваме, а никъде и никой не говори за поддръжката колко ще струва след това. Най-вероятно по същия начин ще останат на летищата да си стоят така, както спартаните и хеликоптерите. Затова, да видим какви са ни възможностите и до края на годината да се направи. Както и за ремонта на сградите в поделенията, това, което армията заслужава", каза Борисов пред министрите.

Валентин Радев, който преди беше зам.-военен министър припомня: "Нашето първо правителство изплати 576 милиона точно за спартаните и за кугърите. И освен това, ние сключихме договора за поддръжката, не беше предвидено за спартаните, който изтича сега".

Премиерът ревизира наличностите на военната ни авиация. "Нещо повече - купени са 12 кугъра, транспортни хеликоптери. Повтарям, транспортни. В изправност да летят днес са четири.
Така са купувани - нито поддръжка, нито е смятано колко пари ще струват... И не мога да си обясня, министър Радев, защо са 12 транспортни хеликоптера!
После, три пантери - пак хеликоптери и пак транспортни, и три спартана - самолети, но също транспортни. Сиреч 98-99 процента... колко, Радев, процента от бюджета за техника на отбрана през годините отива за авиация?", обръща се премиерът към настоящия вътрешен министър Валентин Радев, който бе зам.-военен министър в първия му кабинет.

Премиерът отчита, че от 12 кугъра, осем не летят заради скъпа поддръжка. Но и на никой не му прави впечатление, че не летят, защото те нямат функции, ядосва се Борисов.

Той предлага на здравния министър да помисли дали да не предислоцира 2 или 3 вертолета, които да се оборудват за катастрофи, бедствия и аварии. "Реално да вършат някаква работа, защото те са на огромни цени, а така си седят", каза Борисов.

В отговор министър Кирил Ананиев приветства идеята. "Аз искам да вкарам за "Спешна помощ" два хеликоптера, обаче парите не стигат", каза той.

"Не два, а три, ако искаш. Четири ползваме, а осем - за стотици милиони платени, стоят. Първо ще ги ремонтира Каракачанов и ще ти ги дадем ремонтирани", отговаря премиерът.

"Отработете го", нарежда Борисов, на което Каракачанов отговаря: "Хем пилотите ще летят".

В този момент думата взема вицепремиерът Томислав Дончев, който пояснява, че част от плащанията не са на полетен час, а са на годишна база. Тоест, ако имаш актива и той е в годно за експлоатиране състояние, трябва да плащаш, поясни той.

"В този смисъл няма нужда и няма смисъл да се прехвърлят към друго ведомство, а по-скоро може да се направи един рамков договор с Министерството на здравеопазването, например за една или две машини, в зависимост от нуждите при транспортиране на тежки пациенти и при катастрофи, и да изпълнява тези функции стои дежурна част.

Военният министър Каракачанов обясни, че няма как да се прехвърлят, защото няма кой да ги кара тези хеликоптери. Трябва пак да са военни пилоти, поясни той.

Томислав Дончев се съгласява и допълва, че в проекта има шест броя вертолети Ми-17, от които, доколкото разбирам, наличен и в състояние да лети е един. От Министерството на вътрешните работи почти всяка година пращат подобна техника да гаси пожари.

"И след като се възстановява летателната годност, редно е принципно един рамков договор с Министерството на вътрешните работи да уреди принципно как тези машини се ползват и за гасене на горски пожари, и за други нужди. Две или три машини от всички, които притежаваме общо - 18 машини, ако не броим Ми-24", заяви Дончев.

Военният министър Красимир Каракачанов обясни, че "Идеята е да минават през военноремонтния завод ТЕРЕМ "Летец". То е дружество на Министерството на отбраната.

"Вертолетите да влизат в употреба, защото и там след известно време ще стане като с кугърите - имаме ги, не са отделени необходимите средства за поддръжка и ремонт, и няма да летят. Това е същото, което каза и вицепремиерът Дончев, поясни Каракачанов.

Самият Дончев демонстрира познания по военната терминология: "Или планираме национален капацитет да поддържаме и седемнадесетките, и осмиците (има предвид вертолетите Ми-17, усъвършенствана версия за войната в Афганистан на Ми-8. Те са руско производство - б.р).

В този момент премиерът Борисов уточнява: "Сумата, Горанов, ще е около 130 милиона, да свикваш с нея. До следващото заседание да отлежава. Това е толкова скъпа... Въпросът е не само да се купуват, но и да се поддържат. И когато се купуват, да има смисъл за какво".

На тази реплика здравният министър заяви, че ако вертолетите станат за медицински цели, трябва да се предвиди и медицинска екипировка.

Припомняме, още при покупката на шестте вертолета БЕЛ 206 имаше демонстрация, на която бе показано, че те могат да се използват и за медицински цели. По-късно се разбра, че тези хеликоптери трудно летят при лоши метеорологични условия.

На финала премиерът Борисов каза: "Тъй като сутринта ми докладваха какво е правено през годините и каква е летателната годност на това, за което сме дали милиарди, се оказа, че от 12 - четири, а от три спартана - нула. Приемаме точка 10".