Бюджет 2014 ще разполага с повече пари за образование от тази година. Това заяви образователният министър Анелия Клисарова, която днес се срещна със студенти от УНСС, за да дискутира проблемите във връзката между висшето образование и бизнеса.

Клисарова заяви пред медиите, че общият бюджет за сектор образование ще нарасне със сума между 0,01 и 0, 03% от Брутния вътрешен продукт на страната.

С между 5 и 7% ще нарасне и единният разходен стандарт за професионалното образование и за децата със специални образователни потребности в средното образование. Стана ясно, че другите направления също ще бъдат завишени, но с по-малки размери.

Клисарова се зарече и да поиска повече пари и възможности по европейски програми за стажове на родни студенти. „Тази година ще правим бюджета не като суми, а като политики". Важното е да има ефект от вложените пари, обясни образователният министър. Тя обеща още да акцентира върху връзката между висшето образование и бизнеса.

Стана ясно, че образователното министерство ще иска да се повишат стандартите в педагогиката, природоматематическите и инженерните науки, тоест да нараснат коефициентите им за държавна поръчка.

Пред възпитаниците на УНСС, Клисарова заяви,че повереното й министерство трябва да се старае да реализира техните идеи.

По думите й, слабата връзка на бизнеса с образованието е проблем не само у нас, а в цяла Европа. Министърът подчерта, че в България има работещи 48 центъра за кариерно развитие към учебните заведения, но е необходимо да им се даде по-добра връзка с бизнеса и да се засили ролята им за намиране на възможности за професионална практика.

Клисарова коментира като възможност и широкоразпространената европейска практика, бизнесът да поръчва на университетите видът на специалистите и професионалните направления, в които се намират нови кадри. Според Клисарова, у нас се усеща липсата на европейската квалификационна рамка, която ще даде възможност на работодателите да са наясно с нивото на компетентност на всеки завършил студент. Министърът подчерта и необходимостта преподавателите да бъдат в тон с времето и на базата на това да се изработват образователните планове.