ПОСЛЕДНО: Депутатите приеха на първо четене актуализацията на бюджета - „за" бяха 117 депутати, 61 „против". С викове „Горчиво" от страна на БСП към ДПС и ГЕРБ бе приветстван вотът.
В понеделник от 14.00 часа на извънредно заседание парламентът ще гледа на второ четене актуализацията на държавния бюджет и на НЗОК.

След кратка почивка и след като единодушно приеха на първо четене актуализирания бюджет на НЗОК, депутатите се скараха още преди да започнат разглеждането на актуализацията на държавния бюджет.

Актуализацията предпазва страната от финансови трусове, увери Чобанов
Още...

Красимир Янков от БСП поиска задължително в зала да бъдат директорите на НАП и Митниците. Филип Попов пък настоя за поименна проверка на кворума. Арестувайте ги и ги доведете, репликира Димитър Лазаров от ГРЕБ, правейки забележка, че не могат да бъдат задължени да дойдат.

При започването на поименната проверка БСП депутатите напуснаха залата, оставяйки вътре доскорошните си партньори от ДПС и групата на ГЕРБ, които подкрепят и актуализирането на държавния бюджет.

След няколкоминутно броене, зам. председателят на НС Мая Манолова установи, че има кворум и заседанието продължи само с депутатите на Борисов и Местан. Малко по-късно обаче - след като кворум бе осигурен, депутатите от БСП се върнаха и все пак се включиха в работата на Народното събрание.

Думата бе дадена на шефа на бюджетната комисия Йордан Цонев, който представи доклада на комисия във връзка с исканото от МС актуализиране на държавния бюджет.

В последствие дебатите очаквано се разгорещиха. От парламентарната трибуна се чуха малко очаквани неща, като дори Янаки Стоилов укори ГЕРБ, че подкрепяли кабинета „Орешарски".
Румен Гечев от своя страна опонира срещу актуализацията с мотива, че фискалният резерв скоро ще достигне 9 млрд. лева.

В актуализацията е предвидено бюджетният дефицит по консолидираната фискална програма за 2014 г. да бъде увеличен със 725 млн. лв.  или 0.9 % от прогнозния БВП.
С разчетите към законопроекта се предвижда дефицитът по консолидираната фискална програма да не надвиши 2 197.3 млн. лв. (2.7 % от прогнозния БВП) за годината, при първоначално планиран с разчетите за 2014 г. - 1 472.3 млн. лева (1.8 % от прогнозния БВП).

С предложената актуализация се предвижда намаление на предвидените приходи от ДДС с около 500 млн. лв. (0.6 % от прогнозния БВП) спрямо заложените за 2014 г., което намалява напрежението за постигане на актуализираната цел за бюджетния дефицит.

Заложени са и парите, които отиват допълнително за Здравната каса и които вече бяха гласувани на първо четене..

Имайки предвид извънредните обстоятелства, породени от поставянето под особен надзор на Корпоративна търговска банка, необходимостта от засилване на фискалните буфери и адаптиране на фискалната рамка към променените параметри по приходите и разходите по консолидираната фискална програма, се предвижда еднократно отклонение от допустимите стойности по отношение на максималния размер на разходите и годишният бюджетен дефицит в частта на фискалните правила в Закона за публичните финанси, сочат още мотивите на МС.

В контекста на предлаганото засилване на фискалните буфери и увеличаване на дефицита се поражда необходимост от поемане на нов държавен дълг в размер до 3.4 млрд. лв. (4.2 % от прогнозния БВП) през 2014 г., с което максималния размер на държавния дълг към края на годината да възлезе на 21.2 млрд. лв. (26.3 % от прогнозния БВП).

Параметрите за изпълнението на приходите тази година са малко по-лоши от миналогодишните, констатира от парламентарната трибуната Йордан Цонев от ДПС. Депутатът обясни още, че са смятали, че правителството ще изпълни целия си мандат и затова са си позволили да планират по-високи приходи, но това не се е случило.