Модернизацията на Сухопътните войски и ВМС все още не е започнала, а за 18 месеца са изхарчени колосалните 2,4 млрд. лева само за ВВС. В тези средства се включват парите за 4 леки витлови учебни самолета, известни с високата степен на аварийност и ненадеждност.

Това заяви пред News.bg депутат от БСП и член на комисията по отбрана в НС Николай Цонков.

Къде са средствата за ВМС, за сухопътни войски, запита той. Той подчерта, че сухопътните войски са гръбнакът на мисиите ни. Почти всичко инвестираме във ВВС, допълни още Николай Цонков. Не трябва да се противопоставят трите вида въоръжени сили, категоричен е червеният депутат.

По думите му в периода от началото на 2018 до септември 2019 година разходите за модернизация, ремонт и поддръжка на авиационна техника в българските ВВС се увеличават драстично. 

За този период Министерството на отбраната провежда процедури и подписва договори за закупуване на нов боен самолет (1,256 млрд. долара или 2,188 млрд. лв.), осигуряване на летателната годност на изтребители МиГ-29 (81 294 416 млн. лева без ДДС), ремонти на самолети Су-25 (82 млн. лева без ДДС), възстановяване и осигуряване на летателната годност на вертолети Ми-17 и Ми-24 (31 083 333 млн. лева без ДДС), интегрирана логистична поддръжка на вертолети "Пантер" (9 188 000 лева без ДДС).

Румен Радев очаква оборудван изтребител в срок за родните ВВС

Румен Радев очаква оборудван изтребител в срок за родните ВВС

По време на срещата си с директора за бизнес развитие на "Локхийд Мартин" Ранди Хауърд

В допълнение с решение №93 от 9 септември 2019 г. на министъра на отбраната е открита процедура за поръчка с наименование "Сключване на рамково споразумение за срок от 48 месеца за доставка на леки витлови учебно-тренировъчни самолети и съпътстващите ги доставки и услуги".

С тази поръчка се цели за военновъздушните сили да бъдат закупени четири леки витлови учебно-тренировъчни самолета за първоначално обучение, а стойността на поръчката е 2,5 млн. лева, разкри червеният депутат. Цонков обясни, че придобиването на леки витлови самолети за първоначално обучение е в явно противоречие с Национална програма "България в НАТО и в Европейската отбрана - 2020". Справка, която народният представител е направил показва, че проектите за модернизация, залегнали във всички държавни документи са: придобиване нов боен самолет, модернизация на фрегати клас Е-71, изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизираните бригади, придобиване на нови 3D радари и придобиване на модулен патрулен кораб.

Придобиването на леки витлови самолети за първоначално обучение от ВВС не е изведено като приоритет или проект за модернизация и е в разрез с ангажиментите, поети от България както пред НАТО, така и пред ЕС по линия на Европейската отбрана, посочи още Николай Цонков. Придобиването на леки витлови самолети изобщо не е заявено в Инвестиционния план-програма на Министерството на отбраната до 2020 г., нещо повече то не фигурира не само в списъка на приоритетните проекти, но дори и в разширения списък на т.нар. "други проекти", които ще бъдат реализирани при наличие на финансов ресурс, подчерта депутатът.

Бюджетният дефицит лети на крилете на F-16 до 2.1% от БВП

Бюджетният дефицит лети на крилете на F-16 до 2.1% от БВП

И защо допълнителните разходи за самолетите са изцяло отразени в бюджетния дефицит?

Увеличаването на броя на учебните самолети чрез придобиването на 4 нови леки витлови самолета за първоначално обучение от ВВС не е заявено и в Плана за развитие на Въоръжените сили на страната ни. Освен, че е в противоречие с редица стратегически документи на национално ниво придобиването на леки витлови самолети е в разрез със съществуващите модерни решения в най-големите държави от ЕС и НАТО и не е целесъобразно от финансова гледна точка, категоричен е социалистът.

Той е притеснен, защото придобиването на леки витлови самолети за първоначално обучение от ВВС не отговаря на съвременните високи критерии и стандарти за безопасност в областта на отбраната и въоръжените сили.

Ще припомним една опасна тенденция: в периода 2018 - 2019 г. нараства броят на катастрофите с малки самолети на територията на България, включително и една в Северна Македония, общо шест, подчерта депутатът от БСП.

Славчо Велков: Ф-16 е най-добрият самолет, който България не може да си позволи

Славчо Велков: Ф-16 е най-добрият самолет, който България не може да си позволи

Ф-16 е по-добър от кафеварката на Румен Гечев, смята Тодор Тагарев

Министрите на отбраната до 2017 отхвърлят този проект и затова Цонков пита целесъобразно ли е от икономическа гледна точка да се закупуват тези самолети, след като проектът за придобиването е отхвърлен от осем министри на отбраната до 2017 г., а обществената поръчка е обжалвана пред КЗК през 2018.

Какви са причините за това преференциално отношение към ВВС и асиметрично финансиране на Въоръжените сили, недоумява червеният депутат. Не трябва така да се разхищават средства, изтъкна още Цонков.

Отхвърлиха ветото на Румен Радев върху сделката на F-16

Отхвърлиха ветото на Румен Радев върху сделката на F-16

Със 128 гласа Народното събрание гласува повторно ратификацията на договорите