България няма да произвежда части за F-16, дори и да поръча точно този тип изтребител. От Lockheed Martin обещаха да изпълнят програма по индустриално сътрудничество, както и трансфер на технологии. Това ще помогне да бъдат компенсирани част от разходите за изтребители, както и за развитие или създаване на нови ключови способности в областта на сигурността и отбраната.

Хърватия купува Ф-16 от Израел

Хърватия купува Ф-16 от Израел

Балканската страна модернизира своите ВВС

В това увери Джеймс Робинсън, старши мениджър с ресор международно развитие на американския военен гигант по време на конференция в София, цитиран от money.bg. По време на презентацията бяха представени най-съвременните модели F-16 Block 70.

Припомняме, депутатите от 44-то народното събрание одобриха 1,8 милиарда долара за закупуване на бойни самолети. Идеята е това да се случи на два етапа, като сумата е предвидена за първите осем изтребителя. В парите се включва наземно обслужване и обучението на пилоти и инженери.

Искаме от 7 страни оферти за изтребители

Искаме от 7 страни оферти за изтребители

САЩ, Португалия, Израел, Италия, Германия, Франция и Швеция

Причината в България да не могат да се произвеждат части или да се сглобяват машините за нашите Военновъздушни сили е твърде високата цена, която ще оскъпи крайната сума, посочи Робинсън. Често част от производството се случва в държавата купувач, което частично компенсира огромните суми за покупка на изтребителите чрез създаване на работни места и увеличаване на брутния вътрешен продукт. Това е т.нар. офсет.

От компанията не посочиха изрично дали ще успеят да се справят с посочените от Министерството на отбраната срокове. Не казаха и дали ще приемат разсрочено плащане, като заявиха, че това е въпрос на преговори между българското и американското правителства.

По време на презентацията стана ясно, че Lockheed Martin обещава поддръжка на моделите F-16 Block 70 до поне 2045 година и над 12 000 летателни часа - далеч над първоначалните 8000.

Към момента компанията е продала над 4600 изтребителя F-16 на 28 държави. Над 3000 машини в 25 държави все още се ползват редовно.

От компанията се похвалиха, че по-новата версия на този тип самолет има нов дисплей в кокпита, подобрена авионика и други. Особено внимание бе обърнато на подобрения радар, който позволява на пилотите да виждат по-далеч - и във въздуха, и на земята.

Моделите непрекъснато са обновявани. Към момента F-16 използва 95% от софтуера и 70% от хардуера на радара на най-новия модел F-35. Обновяват и 85 машини в Гърция, както и на над 300 в различни други страни.

Към момента пък компанията преговаря за доставката на над 400 изтребителя F-16, а сред най-скорошните нови клиенти е Словакия.

През 2017 година Lockheed Martin отчита 51.08 млрд. долара приходи, от които 20.1 млрд. долара от аеронавтика. 58% от общите приходи идват от американската армия, а 30% от износ.

По време на презентацията бяха представени част от предимствата на модела, а именно 35% по-добро ускорение, 45% по-голяма товароносимост и 50% по-кратко време за изкачване на необходимата височина спрямо сравним конкурентен модел.

Сред най-модерните придобивки е системата, която автоматично ще изправи и задържи изтребителя във въздуха, ако пилотът загуби съзнание.

На събитието, организирано от Атлантическия клуб, присъстваха и председателите на комисиите по отбрана и по икономически въпроси в Народното събрание генерал Константин Попов и Петър Кънев.