Общинските съветници от групата на Демократична България остро осъждат липсата на адекватни мерки за подобряване на качеството на въздуха в София от страна на кмета Йорданка Фандъкова.

В декларация те предлагат краткосрочни мерки, които да подобрят само временно положението в града ни:

Да бъде спрян проектът за инсинератора. Построяването на крематориум за боклук на 2 км от идеалния център на града ще увеличи замърсяването на въздуха - не само с изгарянето на самия боклук, но и с придвижването на камионите, които ежедневно ще превозват този боклук през целия град.

Да бъде увеличен в пъти броят на контейнерите за разделно събиране на отпадъци. Да намалим значително количеството на контейнерите за общия боклук, което ще намали и общия обем смет - така се се снижава значително рискът тя да бъде изгаряна по какъвто и да е начин.

Да бъде превърната Топлофикация София в дружество, чиито услуги са качествени и достъпни за гражданите. Това минава през управление на това фалирало дружество чрез външен мениджмънт, за да могат да бъдат направени значителни инвестиции в мрежата, абонатните станции и да се подобри значително услугата, за да бъде върнато доверието в предприятието.

Да се намери начин за стимулиране на еднофамилните къщи и други ползватели на твърдо гориво към преминава на отопление на природен газ или ел.енергия.

Да бъде оптимизирана мрежата на градския транспорт, така че пътниците да могат да пътуват до всяка точка на града безпрепятствено и бързо с него.

Да бъде въведена нова система за таксуване в градския транспорт за изминато време или разстояние, която да подава в реално време данни, които да бъдат публично достъпни, за да може редица приложения като Google Maps или Moovit да дават възможно най-точна информация на пътниците.

Да бъде увеличено покритието на синята и зелена зона за платено паркиране, за да намалее броят на превозните средства в тях.

Да бъде изградена липсващата базова инфраструктура, която да разпредели транспортните потоци и да намали задръстванията - целия Околовръстен път, булевардите "", Източна тангента, "Копенхаген", "Данаил Николаев" до Централна гара, "Пенчо Славейков" след Пирогов и т.н.

Да бъдат свързани съществуващите велоалеи във веломрежа, която да бъде разширена.

Да бъде засилена програмата по озеленяването на града.

Замърсяването в града ни през декември надвиши многократно среднодневната норма от 50 микрограма на кубичен метър (50 мкг/м3) за фини прахови частици (ФПЧ). Имаше дни, в които на моменти този показател беше 500 мкг/м3 или 10 пъти над нормата, припомнят от ДБ.

Те припомнят, че кратковременната експозиция на 500 mg/m3 прах и серен диоксид увеличава общата смъртност при населението, а при концентрации наполовина по-ниски се наблюдава повишаване на заболяемостта и нарушаване на белодробната функция.

Продължителната експозиция на серен диоксид и прах се проявява с повишаване на неспецифичните белодробни заболявания, предимно респираторни инфекции на горните дихателни пътища и бронхити.

Наскоро учени от университета "Макгил" в Канада откриха пряка връзка между фините прахови частици и рака на мозъка, пишат от ДБ.

Недопустимо е реакцията на столичния кмет да се изчерпва с призив към гражданите да не се отопляват. В подобна критична ситуация работата на кмета не е да призовава, а да предприеме незабавни мерки, защото носи отговорност за живота и здравето на всеки в града ни.

От дясната коалиция припомнят, че в правомощията на кмета е да информира гражданите за проблема на електронните табла, а не само от гражданските платформи като airsofia.info.

Столична община беше осъдена от граждани и граждански организации за частично неизпълнени ангажименти по въпроса, припомнят от ДБ.

Да въведе зеления билет за градския транспорт или напълно безплатен градски транспорт в дните със силно замърсяване, за да може тази мярка трябва да стимулира шофьорите да не пътуват с личните си автомобили. 

Безплатни буферни паркинги отварят в София на 10 декември

Безплатни буферни паркинги отварят в София на 10 декември

Обмислят въвеждане на "зелен билет"

Като мярка за подобряване чистотата на въздуха от ДБ предлагат и по-кратки интервали на линиите на наземния градски транспорт, като увеличи броя превозни средства, така че хората да видят реален смисъл в това да предпочетат автобусите, тролеите и трамваите пред колите.

Те настояват общината:

Да въведе контрол на забраната за навлизане в бус лентите, така че колите на градския транспорт да могат да спазват графиците си, а не да попадат в задръствания с коли, в които се движи предимно по един човек.

Да забрани престоя и паркирането в синя зона на автомобили, без съответните стикери за тях - така ще се намали трафикът от и към центъра на града.

Да въведе редовно миене на улиците и булевардите, включително в кварталите.

Да въведе механизми за реален контрол от страна на Столичен инспекторат върху горенето на отпадъци.

Да нареди проверки според забраната към Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, която не позволява ППС с допустима максимална маса до 3.5 и стандарт EURO 3 да влизат в зона "Център" и на товарни автомобили и строителни машини с допустима максимална маса над 4 тона в зона "Първа", които не покриват изискванията на EURO 4. 

Пореден ден с опасно мръсен въздух в София

Пореден ден с опасно мръсен въздух в София

В "Лозенец", "Яворов", "Дружба" и "Витоша" замърсяването е 5 пъти над нормата