Можем да кажем като германците, че от днес Берлинската стена между България и Сърбия падна. Това заяви премиерът Бойко Борисов по време на официалното откриване на магистралата Димитровград (Цариброд) - Ниш, на което присъства по покана на сръбския президент Александър Вучич.

Събитието бе излъчвано на живо във Фейсбук профила на премиера Борисов. 

Борисов: 30 г. след падането на комунизма още не можем да догоним Запада

Борисов: 30 г. след падането на комунизма още не можем да догоним Запада

Захариева пристигна в Берлин за честването от падането на стената

"От днес Сърбия има пристанищата Бургас и Варна, а оттук до Истанбул няма светофар. За България новият участък от магистралата също е важен. С него страната ни може по-лесно да изнася своите стоки към Западна Европа.

"Честитя на гражданите новите почти 87 километра. Пристига и нашият български брат Бойко Борисов, а аз ще се обърна към него и на български", каза по-рано Вучич, цитиран от сръбската агенция Танюг. 

Пътят от българската граница до Хърватия ще е около 4 часа, малко повече ще е до Унгария. В края на речта си сръбският президент проговори на български - "Благодаря ви, приятели, без вашата помощ това не можеше да стане".

Шеговито сръбският президент добави: Сега можем да преценим чии кебапчета са по-добри - българските или сръбските.

Премиерът Борисов влезе в тона на сръбския политик и похвали българския език на Вучич на сръбски: "Връло лепо".

Междувременно на стената на Борисов във Фейсбук публикуваха информация, че догодина по това време и участъкът от Драгоман до Сливница ще е готов. Според премиера по тези платна движението ще е със 120-130 км/ч. 

Вчера Вучич обяви, че до 1 декември пътуването по източното разклонение на Коридор 10 ще бъде безплатно.

Борисов и Вучич получиха по бутилка специално вино от своите сръбски домакини.

По-късно от МС приложиха техническите данни за магистралата. 

Участъкът, който президентът на Сърбия и българският министър-председател откриха днес, е с дължина 86,9 км като строителните дейности по изграждането му започват през 2011 г. Стойността на проекта възлиза на 476 млн. евро, а средствата са осигурени от Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, както и от Световната банка.

Изграденото трасе включва 87 моста, 5 тунела (Банцарево, Сопот, Сарлах, склон Пражна и Протон с обща дължина 2,6 км) и 5 детелини. При строежа на участъка са използвани 290 000 кубични метра бетон, 37 000 тона арматура и около 780 000 тона асфалт. Тази магистрала ще свърже двата района - Ниш и Пирот, населени с около 450 000 души, и ще осигури по-лесна връзка на Източна Сърбия с най-близкото летище "Константин Велики" в Ниш.

С пускането в експлоатация на трасето от българската граница до Ниш или на т.нар. "източно разклонение" се завършва изграждането на целия участък на транспортния коридор № 10 през територията на Сърбия.