Министерският съвет прие проекта за актуализация на държавния бюджет за 2020-та, който предлага за гласуване на Народното събрание.

Най-важните изменения в него, които осигуряват фискалната обезпеченост на мерките за борба с кризата и на финансовата сигурност на страната са дефицит от 3.5 млрд. лева - 2.9% от БВП и увеличаване на лимита на дълг, който държавата може да емитира през 2020-та от 2.2 млрд. лева на 10 млрд. лева.

Дефицитът е следствие от рязко намаление на планираните приходи от данъци и акцизи и от нарастване на разходите свързани с мерките за борба с последствията от коронавируса. В мотивите на правителството се подчертава, че се очертава сериозно изоставане при основните данъци и осигурителни вноски. Причините за това са намаляване на вътрешното потребление, свиване на износа и вноса, по-ниска от планираната заетост, промени в допусканията за цената на суровия петрол, курса на щатския долар и др.

Горанов: Всички страдаме от кризата

Горанов: Всички страдаме от кризата

Държавата се опитва да помогне на всички засегнати

"Разчетите при изготвения базов сценарий очертават неизпълнение на годишните прогнози по приходите в общ размер на около 2,44 млрд. лв., като ще бъдат засегнати основните данъци - ДДС, акцизи, корпоративни данъци, ДДФЛ, социално-осигурителни вноски и др. Размерите на очакваното негативно отклонение на разчетите по приходите налагат актуализацията на годишната цел по отношение на бюджетното салдо за 2020 г., като се предлага то да бъде дефицит в размер на 3,5 млрд. лв. (2,9 % от прогнозния БВП)", пише в мотивите.

Изброени са и основните причини за нарастване на разходите: за запазване на работните места и реализация на мярката "60/40", бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за фонд "Безработица" се увеличава с 1.43 млрд. лв., в т.ч. 1 млрд. лв. за допълнителни разходи и 430 млн. лв. за компенсиране на очаквано неизпълнение на приходите по бюджета на ДОО.

Борисов търси как да разположи наличните пари във времето

Борисов търси как да разположи наличните пари във времето

Има пари за 3 месеца, ако стане 6 или 9 месеца - нямаме отговор какво правим

Във връзка с обявеното извънредно положение и планираните от правителството мерки за подпомагане на икономиката, е предвидена допълнителна възможност за издаване на държавни гаранции по заемни споразумения за финансиране на Българската банка за развитие в размер до 700 млн. лева.

За да финансира бюджетния дефицит (3,5 млрд. лв.) и да осигури осигуряването на допълнителен капитал за ББР (700 млн. лв.), както и за да гарантира достатъчно големи ликвидни фискални буфери, правителството предлага да увеличи лимита на дълга, който може да емитира от 2.2 млрд. лева на 10 млрд. лева. Посочено е, че в тази връзка разходите за лихви по държавния бюджет ще бъдат увеличени със 70 млн. лева.

С предложените промени правителството обезпечава напълно финансирането на обявените мерки, запазва потенциала на бюджета да обслужва ангажиментите си в здравеопазването, пенсиите, помощите и общините, както и да осигури безпроблемната работа на държавната администрация. Актуализацията на бюджета позволява фискалния резерв да остане непокътнат и дори да бъде увеличен, като последна линия на защитата срещу нови икономически и финансови трусове. Исканият нов размер на дълга дори създава своеобразен финансов резерв за финансиране на допълнителни мерки срещу кризата. Тук веднага трябва да кажем, че ако кризата не затихне до средата на годината, не е изключено да се наложи нова актуализация на бюджета с параметри подобни на сегашната.

Държавата не може да замени реалната икономика, убеждава Горанов

Държавата не може да замени реалната икономика, убеждава Горанов

Ще има бизнеси, които ще престанат да съществуват

Почти сигурно е, че при разглеждането на сегашната актуализация в Народното събрание опозицията ще нададе вой за обречените на задлъжняване бъдещи поколения.

Нинова: БСП чака актуализирания бюджет, тогава решава подкрепят ли го

Нинова: БСП чака актуализирания бюджет, тогава решава подкрепят ли го

Социалистите не искат теглене на нов външен дълг

Правителството прие също така изменения и допълнения на Правилника за прилагане на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство.

Промените се налагат във връзка с влезлите в сила на 7 февруари 2020 г. нови разпоредби на Закона за съдебната власт в преходните и заключителни разпоредби, относно правомощията на Бюрото по защита при главния прокурор.

С проекта се дава възможност директорът на Бюрото да бъде подпомаган при изпълнението на функциите му от повече от един заместник-директор в зависимост от длъжностното разписание на служителите в структурите. Директорът на Бюрото по защита при главния прокурор ще организира охраната на прокурори и следователи, застрашени във връзка с изпълнение на служебните им задължения.