Николай Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев обяви, че през 2004 година се очаква да бъдат съкратени 1 280 души в БДЖ.
Той обясни, че съкращенията ще бъдат предимно в администрацията, че са между 3 - 4 на сто от цялата система и че са пет пъти по-малко от реално необходимите.

Николай Василев заяви, че има намерение да поискано от Вагоноремонтните заводи и техните синдикати да назначават на работа съкратени от БДЖ служители.

Николай Василев изложи пред парламентарната група на НДСВ разработената от министерството Концепция за реформа на железниците. Документът включва 50 мерки за оздравяване и модернизация на железопътния транспорт в България.

Основен акцент в цялостната реформа на железниците е поставен върху намаляването на всички разходи включително чрез оптимизация на движението на влаковете, оптимизация на персонала, продажба на ненужни и губещи активи и по-ефективно управление на финансовите потоци.

Министър Василев обясни, че същността на проблема се крие във високите разходи в железниците поради липса на реформи, ниските приходи, поради липса на пътници и товари, остарял ж.п. парк и инфраструктура, прекалено голям персонал, поддържане на губещи линии и липса на конкуренция.

Оперативните мерки, които ще се предприемат според концепцията, включват като първа мярка ремонт и закупуване на нов подвижен състав. Предвижда се закупуването на 30 нови, много по-икономични дизелови мотриси, които ще бъдат използувани по второстепенните направления и ще доведат до значителна икономия на гориво.

Министър Василев потвърди, че в края на ноември е подписана тръжната документация за провеждане на търгове за закупуване на два модерни високоскоростни влака, позволяващи движение със скорости до 200 км/ч.

Министърът не скри, че предстои преструктуриране и съкращение на персонала, за което е разработен проект за социални мерки, възможности за преквалификация и създаване на нови възможности за заетост на съкратените работници и служители.

Проблемите с просрочените вземания на Национална компания “Железопътна инфраструктура” от БДЖ, както и дължимите суми от НК “Железопътна инфраструктура” към НЕК и на двете жп компании към НОИ, следва да бъдат решени чрез приемането на схема за погасяването им. За целта е необходимо да се създаде работна група от експерти от Министерството на финансите, НК ЖИ, БДЖ и НЕК, съобщи заместник-министърът на транспорта и съобщенията Анелия Крушкова по време на Националното съвещание “Технологичната дисциплина в железопътния транспорт”, което се провежда днес в Пловдив.

По отношение на технологичната дисциплина в двете жп компании от началото на годината графикът за движение на пътническите влакове се изпълнява 93%, а за товарните - 89%. При допустима средна скорост за движение по жп мрежата от 79 км/ч е достигната реална средна скорост от 70 км/ч, или има резерв от 11%.

През 2003 г. в БДЖ са освободени 1062 души, а в НК ЖИ – 828 души, като процедурата по оптимизирането на работната сила ще продължи и през 2004 година.