Финансовият министър Владислав Горанов тайно е подписал от името на България "Общо политическо изявление".

Документът е парафиран заедно с финансовите министри на Швеция, Германия, Франция, Италия, Дания, Люксембург, Белгия и Нидерландия. В него се призовава Еврокомисията да предприеме действия за данъчно облагане на самолетните полети.

Това съобщи евродепутатът Радан Кънев в социалната мрежа Фейсбук. 

Без да оспорвам необходимостта от намаляване на СО2 емисиите от авиационен транспорт, съм убеден, че мястото на България не е в тази "коалиция" и интересът на българските граждани е обратен на предлаганите политики по множество сериозни съображения, пише Кънев.

Той изрежда следните причини страната ни да не се вписва в този клуб:

- България няма развита ЖП мрежа и ЖП свързаност с другите страни-членки на ЕС;

- Разстоянието, което икономически активните български граждани трябва да преминат, за да стигнат до икономически активните региони на ЕС, е непосилно с друг вид транспорт, освен авиационния;

- Същото се отнася за достъпа на чуждестранни туристи до България.

За българите (за разлика от холандците и белгийците например) авиационният превоз не е неоправдан лукс, а необходимост и единствена гаранция за свободата на движение, гарантирана от Договорите на ЕС.

Въвеждането на "данък мобилност" директно ще засегне правото на свободно придвижване, и в немалка степен - правото на труд на българските граждани в други страни от ЕС. Най-засегнати ще бъдат икономически активните млади хора, студентите и хората, които полагат сезонен труд, т.е. - и най-бедните българи, категоричен е Радан Кънев.

Той заявява, че като евродепутат ще се бори за намаляването на СО2 емисиите от авиационен транспорт да не става за сметка на правата и интересите на българските граждани.

Съществуват много възможности да бъдат насърчени други форми на придвижване, и то само тогава, когато има разумна алтернатива на полетите със самолет. Той дава пример с кратките, до 90 минути полети. Мотивът му е, че те могат да се заменят с най-екологичния транспорт - железопътния. А приходите от такъв данък да бъдат целево инвестирани в железопътна инфраструктура, подсказва Кънев.

Той е категоричен, че намаляването на въглеродните емисии не може да стане с данъчна репресия. "Далеч по-важно е да се приложат ефективно плановете на ЕС за единно въздушно и железопътно пространство. Планове, спирани именно от правителствата, с които Горанов ни "коалира" по този необясним начин", пише евродепутатът Радан Кънев.