НС отхвърли на първо четене ЗИД на Закона за политическите партии на Иван Костов, но прие този на РЗС.

Иван Костов предлага промени, касаещи държавната субсидия, която според сега действащото законодателство се разпределя, като се предоставя на политически партии или на политически партии, към които независимите народни представители декларират принадлежност.

Според Костов абсолютно недопустимо е субсидията, отпускана на база гласовете на данъкоплатците, подкрепили дадена политическа сила, да може да бъде пренасочена към друга. Излиза така според сегашната нормативна уредба, че в партията членува субсидията, а не депутатът, коментират сините.

Предоставянето, пряко или опосредствано, на средства от бюджетната субсидия на заявилите се към друга партия независими депутати представлява закононарушение.

Проектът на Яне Янев на Закон за изменение и допълнение на Закона за политическите партии има за цел "да коригира по законодателен път редица несъвършенства в принципите на функциониране на действащата партийна система, някои от които стигат до явен абсурд, както и да осигури превенция срещу регистрация на политически субекти, които се използват безразборно извън предназначението им, залегнало в българската конституция и европейския политически живот".

В България понастоящем съществуват в регистрите на Софийския градски съд над 150 политически партии и въпреки служебно заличените от съда, броят им продължава да нараства, изтъква Янев.

В законопроекта се предлага механизъм, който да осигури необходимата прозрачност за представителността на партиите по места и да прекрати порочната практика да се „продават" пълномощия преди избори.

Досегашният текст на закона поставя недостатъчни изисквания към учредяването и функционирането на партиите, а условията за прекратяването им са повече от формален, отколкото от съдържателен характер. За тази цел се завишава изискуемият брой учредители (минимум 1000) и първоначален брой членове (минимум 5000) на политическите партии.

За да е легитимна, партията следва да има изградени структури в не по-малко от половината общини на страната, предлагат от РЗС. Сега действащият закон не дава достатъчно гаранции срещу използването на политическите партии като фасада на икономически групировки, вместо да бъдат те изразители на волята на гражданите, притеснени са консерваторите.

Досегашният текст на ЗПП не е достатъчно прецизен по отношение разпределението на държавната субсидия за политическите партии. На практика в редица случаи субсидията се разпределя не на база изборните резултати на партиите (както самият закон постановява), а според последващи изменения на парламентарните съотношения, за които не е доказано, че отразяват електоралната тежест на партиите.

С предлагания закон се прекратява порочната практика, известна като „субсидията следва депутата". Такава практика не съществува в нито една страна членка на ЕС и този „български модел" за купуване на депутати час по-скоро би следвало да се премахне, категоричен е Яне Янев.

Това е рядко мракобеснически закон, внасян някога в НС, заяви Четин Казак от ДПС по повод закона на Янев. Според него законът му напомня на френския лекар Гилотин. Казак бе категоричен, че РЗС предлага налудничави разпоредби. Разчитам на управляващата партия да прецени кое предложение предлага лъжичка с мед и капка отрова вътре, коментира още депутатът от ДПС.

В закона им каша от добри текстове и налудничави текстове, каза Казак.