Редица противоречиви практики в дейността на Държавната агенция за българите в чужбина (ДАБЧ) са открити от Главния инспекторат на Министерския съвет. Това съобщават от „Дондуков" 1.  Заключенията са описани в доклад до министър-председателя Георги Близнашки.

Проверката бе разпоредена по искане на ресорния вицепремиер Илияна Цанова след медийни публикации и сигнал от правосъдното министерство. Целта й бе да провери спазвани ли са законите, подзаконовите и вътрешноведомствените актове за периода 31 януари 2013 г.-30 септември 2014 г.

Според Главния инспекторат липсата на нормативна уредба, регламентираща процедурата за издаване на удостоверения за български произход, създава условия за повишен корупционен риск.

На базата на резултатите от проверката Главният инспекторат предлага процедурата по удостоверяване на български произход да бъде уредена с нормативен акт - чрез приемане на правилник за прилагане на Закона за българите, живеещи извън Република България или чрез наредба на Министерски съвет. Предлага се Правилникът за вътрешния ред и дейността на ДАБЧ да бъде изменен и допълнен, в съответствие с Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Необходимо е да се предприемат действия за усъвършенстване на автоматизираната деловодна система с оглед на проследяване на процеса на издаване на удостоверения, включително и на сроков контрол за изпълнението на административната услуга. Трябва да се пристъпи към унифициране на критериите, въз основа на които се изискват документи за доказване на български произход, както и да се спазва процедурата по изготвяне на писмени и мотивирани становища на експертите от специализираната дирекция на агенцията, заключват още от Главния инспекторат.

Инспекторатът е установил, че процедурата за издаване на удостоверения за български произход в агенцията в посочения период е в противоречие с разпоредбите от Административно-процесуалния кодекс. Става въпрос на разпоредбите по отношение на допустимост на искането, участието на страните в производството, спирането, възобновяването и прекратяването на производството, задължителната форма на индивидуалния административен акт и неговото съобщаване.

При проверката е констатирано и нарушение на нормативната уредба за легализация на чуждестранните публични документи, посочват още от Министерския съвет. От там уточняват, че в правилниците за вътрешния ред и за дейността на ДАБЧ по удостоверяване на български произход не е предвидено документите, представени от заявителите от чужда държава, да отговарят на изискванията на двустранните международни договори или на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове от 1961 г., на Правилника за легализациите, както и да бъдат снабдени с преводи на български език, които се извършват и заверяват по предвидения ред.

Докладът съдържа констатации, че в проверявания период са издавани удостоверения за български произход въз основа на документи, които не са достатъчни и не съответстват на Закона за българите, живеещи извън Република България. За преписките, свързани с издаването на удостоверения, няма изготвени писмени и мотивирани становища на експертите от агенцията, включени в състава на експертното консултативно звено към политическия кабинет на председателя. Не са прилагани еднакви критерии по отношение на вида на изискващите се документи за доказване на български произход.

Констатирано е още, че разработената и внедрена автоматизирана деловодна система не отговаря на изискванията на нормативната уредба в държавната администрация.