Строежът на АМ "Хемус" е "зазимен" напролет. Това откритие направи при проверка служебният министър Иван Шишков. Няма плащания, последното такова е направено от предишния служебен кабинет в края на месец ноември 2021 г.

Той е инспектирал първите два от оставащите за изграждане участъци на инфраструктурния обект. В проверката участваха също заместник-министър Захари Христов и председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Иво Иванов.

Целта на инспекцията е да се вземе решение как тази част от АМ "Хемус", която има строителни книжа, да се построи в максимално кратки срокове, каза още Шишков.

Иван Шишков посочи, че не е направено нищо за узаконяване в полза на държавата на констатираното от предишния служебен кабинет незаконно строителство в участъци 4 и 5, за да не се налага да бъде разрушено и да трябва да се прави отново. В момента не може да се направи много, тъй като предишното Народно събрание е отхвърлило предложението за механизъм в ЗУТ как да бъде обявявано за търпимо незаконно строителство, което отговаря на нормите. Затова в момента не мога да коментирам, че има механизъм, по който да започне да се строи в тези два участъка, каза регионалният министър.

Изпълнителите на различните участъци са различни, въпреки че по документи строителят е държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД, е установил още регионалният министър. Служебният министър заяви, че ще поиска от държавната компания информация за плащанията към строителните фирми.

Министър Шишков обясни, че е очаквал строителството на участък 1 - от Боаза до п. в. "Дерманци" да е в по-напреднала фаза, но все още има критични участъци, които е опасно да останат незавършени тази зима. Изграждането на първия участък трябва да завърши до средата на следващата година. Пускането в експлоатация на първите три отсечки - до п. в. "Каленик", зависи обаче от строителството на втория, което започна най-късно.

Строителството на втория - между пътните възли "Дерманци" и "Каленик", е в съвсем ранен етап - голяма част от изкопните работи не са направени, струпана е строителна техника, но без работници.

Независимо от това дали ги има в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" или не, ще се търси възможност средствата да бъдат изплатени, така че строителният процес да продължи, ангажира се Иван Шишков. Смята да поиска и сроковете да не бъдат удължавани.

Припомняме, че само преди месец от МФ съобщиха, че сериозни нарушения са констатирани при проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (AДФИ) на договор на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) с "Автомагистрали" ЕАД за изграждане на участъци 7, 8 и 9 на АМ "Хемус" на обща стойност 1 350 000 000 лв. без ДДС. Едновременно с това от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) издадоха 11 наказателни постановления за незаконно строителство в участъците 4 и 5 от АМ "Хемус", съобщиха от ДНСК.

"Хемус" може да е готова най-рано през 2027 г.

"Хемус" може да е готова най-рано през 2027 г.

През 2024 г. на практика ще може да започнат да се изпълняват строителните дейности по седми и осми участък

Министър Шишков бе заместник-министър в служебните правителства миналата година, когато министър Виолета Комитова заедно с Асен Василев изкараха основните нарушения извършени при строителството на АМ "Хемус", включително и разкриването на схема за източване на средства евентуално партийни централи - разследване на МВР, по което има и обвиняем към момента. По повод разследването именно на "Хемус" се разрази и сериозна битка между МВР и прокуратурата, а на разпит ходиха както министъра на МВР Бойко Рашков, така и бившите министри от ГЕРБ Нанков и Аврамова.

Спирането на строителството на АМ "Хемус" беше и едно от основните обвинения на ГЕРБ спрямо предишните управляващи. И предишнияг регионален министър Гроздан Караджов даде обещание, че окончателно ще разплете възела на АМ "Хемус".

Шишков увери, че МРРБ ще направи всичко възможност да контролира големите инфраструктурни обекти, а и да даде тласък на нови - поне като планиране. "Необходимо е да започне ударно проектиране. Оста север - юг в България е на практика неразработена, включително и проектно. В последните 10 - 15 години строителството на инфраструктурата е много закъсняло и е с изключително бавни темпове."

След проверка на работата в тунел "Витиня" регионалният министър изказа разочарованието си, че се правят евакуационните изходи, без да се извършват и необходимите довършителни работи. Това може да доведе до сериозно забавяне. И за това предстои разговор с ръководството на "Автомагистрали" ЕАД, за да се установят причините за забавянето и да се ускорим процесът.

Предстои проверка на строителството и на АМ "Струма", обяви Иван Шишков. Сериозен проблем там е активираното свлачище преди виадукта и тунел "Железница". Ще направим опит за въвеждане на временна организация на движението по възможност, така че участъкът да бъде пуснат в експлоатация, съобщи той.

Стана ясно, че Шишков ще се инспектира и скоростният път Видин - Ботевград.

Държавата няма да остане без пътно поддържане, увери Иван Шишков

Държавата няма да остане без пътно поддържане, увери Иван Шишков

Новият регионален министър ще търси правилното решение на проблема с пътните фирми