Има възможност черната кутия на падналия изтребител МиГ-29 да не се намери. Въпреки това се прави всичко възможно това да стане, увери в студиото на БНТ началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов.

Неограничено е времето, когато черната кутия, т.нар. водозаписващо устройство, може да даде достоверна информация, но ако не е нарушена херматичността на това устройство, така че не са безполезни опитите да бъде намерена черната кутия.

Емил Ефтимов отхвърли версията за това, че изтребителят с майор Валентин Терзиев е бил свален. Полетът е бил контролиран и не може да се говори за сваляне на самолета, посочи Ефтимов.

Не е имало експлозия след падането на изтребителя, а началникът на отбраната обясни, че разбиването на толкова малки части е в следствие на високата скорост на изтребителя при срещането с водата. При такива скорости - над 900 км/ч, тази среща е като с бетон.

Емил Ефтимов посочи и че районът на издирване на черната кутия е забранен за всякакво плаване, гмуркане и всякакви други дейности. Отломките са разпръснати нa площ около 20 на 20 метра, има стотици останки, специалисти подхождат към следващия етап на операцията. Освен всичко друго всякакви самоволни подводни дейности са и опасни, тъй като в самолета е имало още една ракета.

Откриха мястото на инцидента с изтребителя МиГ-29, но не и черната кутия

Откриха мястото на инцидента с изтребителя МиГ-29, но не и черната кутия

Не е нужно да търсим техника от други държави, смята шефът на ВМС

Ако майор Валентин Терзиев беше успял да катапултира, той е можело да бъде спасен, каза още адмиралът и предупреди и да не се провеждат никакви самоволни подводни дейности.

Припомняме, издирването на черната кутия на самолета продължава с дни, като периодично се прекъсва заради влошени метеорологични условия.

Ефтимов отговори и на критиките за недостига на летателни часове в българската армия. Той посочи, че нальотът е следствие от сключените договори, а равномерното планиране, включително и на финансовите средства, подпомага набирането на този нальот. При анализ на подготовката на нашите пилоти и леталните им часове се вижда зависимост именно от поддръжката на самолетите, а пък тя е зависима от отпуснатите средства и сключените договори.

Миговете с българската армия са добре поддържани, но това е технология от 70-те години, призна Ефтимов, но и заяви: "Това е с което разполагаме и изпълняваме конституционните си задължения."

От Атлантическия съвет искат отчет на договорите с РСК МиГ

От Атлантическия съвет искат отчет на договорите с РСК МиГ

В препоръките им се включват и някои задължителни действия при авиокатастрофи

Според Ефтимов този разговор може да бъде продължен, а и върнат години назад заради 30 години недостатъчно финансиране, но от това няма смисъл. "Съжалявам, че този инцидент се случва точно сега, когато има нарастване на финансирането, което означава и пик в нальота."

Ефтимов бе категоричен, че въпреки договора за Ф-16, летците ни трябва да продължат да летят и да охраняват небето на България. "Това че продължаваме да летим с МиГ, не означава, че няма да летим на Ф-16, а и да се откажем от втори договор и доставка."