Дават на концесия за 8 години 16 автобусни линии за над 140 милиона лева. Това решиха общинските съветници от Комисията по транспорт в Столичния общински съвет (СОС) в сряда, предаде Дарик.

Фирмата, която преди осем години не успя да сключи договор с общината, ще обслужва линиите, които се движат по северните части на София. Малко преди заседанието на комисията съветникът Войслав Тодоров от "Нормална държава" прати мейл, в който се припомня, че сумата от 141 млн. лв. ще бъде платена на фирмата МТК Груп, която съди Столична община за обезщетение от 15 млн. лв.

Ако договорът бъде сключен, частната компания ще поеме една пета от транспортната задача на общинската фирма Столичен Автотранспорт. По този начин чувствително ще намали приходите на и без това финансово затрудненото дружество.

В допълнение, според проектодоговора, Общината няма да може да прави промени над 5% в транспортната задача на фирмата, което на практика няма да й позволява да води транспортна политика в районите, обслужвани от частната фирма, смята съветникът Войслав Тодоров, който не е подкрепил автоматичното увеличение на плащаните на дружеството суми при повишаване на цената на горивото.

Заради съдебни процедури, от "Москавска"33 са в патова ситуация, тъй като ако не бъде отдадена концесията, общината ще трябва да плати неустойка на фирмата. Един от вносителите на предложението Карлос Контрера от ВМРО посочи, че при сключване на 8-годишен договор общината ще спести близо 4 млн. лева.

Според неправителствени организации, линиите трябва да продължат да се обслужват от "Столичния автотранспорт".

Сагата с концесиите е от преди осем години. Тогава бяха раздадени линии от градската мрежа на частни превозвачи чрез конкурс. Концесия не получи именно "МТК Гроуп", на която сега общината се кани да даде над 140 млн. лева, за да обслужи 18 линии за 8 години.

Следва дълга съдебна битка, която в момента е на последна инстанция във Върховния касационен съд. "МТК Гроуп" претендира за близо 15 млн. лв. пропуснати ползи. Именно това е и причината за тази концесия.

Според един от вносителите на предложението - Карлос Контрера от ВМРО, това ще спести допълнителни разходи на общината. Според него Столична община ще реализира икономия от близо 4 млн. лева при тази концесия и включването на нови автобуси.

"Защо не отидат при хората от Иваняне, от Бухово, от Ботунец, от Гниляне, от Лукорско, да отидат да им обяснят как трябва да продължат да се возят на тези 20-30  годишни рейсове на автотранспорта и са против да се въведат новите автобуси "Евро шест" за тези линии", каза Контрера.

Според Христо Илиев от "Спаси София" линиите могат да се обслужват и от общинското дружество.

"Нашите притеснения са, че е необосновано висока тази цена, тъй като концесионерът ще обслужва линиите за 3 лв. на километър. Това са леки линии, ще се използват къси автобуси и не би трябвало да са толкова високи разходите. Ние не сме убедени, и част от съветниците не са убедени, че това е чиста  концесия. Това е основният проблем",  каза Иванов.

В проектодоговора е записано, че цената от 3 лв/км може да бъде променена при инфлация или дефлация от над 5% годишно, както и при поскъпване или поевтиняване на горивото от над 20% годишно. За сравнение тези линии, които към момента се обслужват от общинското предприятие струват на общината 3,05 лв/км.

Комисията по стопанска политика към Столичния общински съвет одобри на днешното си заседание новия състав на борда на директорите на Центъра за градска мобилност. Никола Рогачев, Християн Петров и Румяна Милова ще бъдат предложени утре за одобрение от Столичния общински съвет. Рогачев и Петров са спечелили конкурса, обявен от общинския съвет, а Милова в момента ръководи центъра.