В други участъци на столичното метро не може да се повтори такъв инцидент. Това увери директорът на "Метрополитен" инженер Стоян Братоев на заседанието на Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет. Днес той беше изслушан в СОС във връзка с участъка на третия лъч на метрото, затворен заради проблем с подпочвените води.

Причината по негови думи е, че никъде другаде, където подземната железница е строена по метода, по който е направен засегнатият участък, няма такова ниво на подземните води. Въпреки това е възложено на проектантите да се направят проверки и в съседния участък на засегнатия дали има някакви индикации за това.

В изложението си пред комисията проф. Братоев обясни, че около 18.00 часа на 19 януари е постъпила информация, че има видимо надигане на релсовия път в участъка на около 250 м преди метростанция "Хаджи Димитър", а 20 минути по-късно е било разпоредено спиране на движението на влаковете, защото надигането за минути е станало по-голямо от допустимото.

Той посочи, че няма пострадали пътници, а движението на метрото се извършва от "Красно село" до "Театрална". Трасето е направено така, че в такива ситуации да могат да се изключват определени участъци, поясни шефът на "Метрополитен".

Той посочи, че конструкцията на тунела е носеща външна, тя не е засегната. По нея се монтира хидроизолация, а от вътрешната страна се изгражда вътрешна облицовка. В дънната плоча тя преминава в пълнежен бетон с 1,5 м дълбочина. По думи на Братоев се е надигнала дънната част заради голям напор на поземните води върху хидроизолацията отвън.

Седмица след аварията в метрото - очакват всякакви изненади

Седмица след аварията в метрото - очакват всякакви изненади

Не се знае кой е виновен, нито колкоще продължи ремонтът

Причините според него са няколко. Основната е, че след неколкодневните валежи нивото на река Перловска е било много високо и водният стълб е стигнал до терена - 19 м, което е създало налягане. При начало на ремонта е било установено и че единият от сондажите за секунди се е напълнил с 6 м воден стълб, пълен с пясък и вода. Това е предизвикало повдигането, което не е било разчетено в проекта за такова голямо натоварване.

Братоев обясни, че трябва да се демонтира релсовият път и предстои да се отстрани пълнежният бетон, който държи хидроизолацията.

По негови думи вече е направен проект за възстановяване, като проектантите са накарани да вземат предвид 1,5 коефициент на сигурност, за да се гарантира, че е осиурена носещата способност.

Братоев подчерта, че според първите индикации няма проблем с качеството на материалите - якостта на бетона съответства на нормите, предстоят проби и на армировката.

Общински съветници искат спешно информация за аварията в метрото

Общински съветници искат спешно информация за аварията в метрото

Настояват за изслушване на ръководството на "Метрополитен"

Той посочи и че според експертите геоложкият доклад също е направен коректно.

Шефът на метрото бе категоричен, че специалистите на "Метрополитен" са действали адекватно, реагирали са навреме и благодарение на това не се е стигнало до по-тежки последици.

Той отново подчерта, че засега може да се даде само ориентировъчен срок за отстраняване на аварията и увери, че ремонтът е изцяло за сметка на изпълнителя. За неустойки, свързани с пропуснати ползи, обаче щяло да може да се говори, когато стане ясно кога ще бъде пуснато движението.

Шефът на метрото не се ангажира със срок за ремонта

Шефът на метрото не се ангажира със срок за ремонта

Все още не са ясни причините - най-вероятно Перловската река е наводнила трасето

Припомняме, на 19 януари след 18 часа временно беше спряно движението между метростанция "Театрална" и метростанция "Хаджи Димитър".

Ден по-късно шефът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев заяви, че преди да има яснота за причините, не може да се даде точен срок за възстановяване на движението в участъка.

По-рано днес стана ясно, че леща от плаващ пясък и висок воден стълб от 19 метра са довели до аварията в метростанция "Хаджи Димитър".