При Омбудсманът Диана Ковачева са постъпили множество жалби от граждани, клиенти на "Електрохолд Продажби" EАД. В жалбите си гражданите пишат, че при заплащане на месечната сметка за потребена електроенергия, през касите на EasyPay или FastPay, им се удържа месечна вноска от 2 лева по застраховка "ЕлектрозаЩИТа".Тази удръжка се прави без тяхното знание и съгласие. Хората разбират за това, едва след като са извършили плащането.

В един от случаите, служител на EasyPay е заявил, че тази застраховка е задължителна. Не се издава и винаги сертификат за застраховката, след плащане.

Няма яснота и на какъв принцип се определят застрахованите лица, тъй като дори и при получена по електронна поща "Преддоговорна информация за ползвателите на застрахователни услуги, съгласно чл.324, чл. 325 и чл. 326 от Кодекса за застраховането", при заплащане след това на каса на EasyPay на текущо задължение към дружеството, не винаги е начислена вноска по застраховка "ЕлектрозаЩИТа".

Омбудсманът се обръща към председателя на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов, по компетентност, за насрочване на проверка на дейността на дружествата "ЗД Евроинс" АД и "Електрохолд Продажби" EАД.

Омбудсманът пита КЕВР защо одобри условията за продажба на ел. енергия на ЧЕЗ без обсъждане?

Омбудсманът пита КЕВР защо одобри условията за продажба на ел. енергия на ЧЕЗ без обсъждане?

Диана Ковачева изпрати писмо до председателя на КЕВР Иван Иванов

Диана Ковачева подчертава, че при справка от сайта на "Електрохолд Продажби" ЕАД е видно, че "ЕлектрозаЩИТа" e доброволна имуществена застраховка, която осигурява покритие на щети върху битови електроуреди, предизвикани от късо съединение, токов удар и пренапрежение в електрическата мрежа вследствие на мълния".

Става ясно още, че застраховката "ЕлектрозаЩИТа" е създадена като съвместен продукт на "ЗД Евроинс" АД и "Електрохолд Продажби" EАД. Тя е предназначена да се ползва само от битовите потребители на дружеството "Електрохолд Продажби" EАД.

При справка в сайта на застрахователното дружество "ЗД Евроинс" АД, в раздел "Информационни документи за застрахователни продукти" се установява обаче, че няма публикувана информация за застраховка "ЕлектрозаЩИТа".

Съгласно Общите условия, застрахователят "ЗД Евроинс" АД сключва със застраховащия "Електрохолд Продажби" EАД договори за застраховане на битови електроуреди, във връзка с който има сключен договор, както и клиентски номер за продажба на електрическа енергия със застраховащия, пише проф.Диана Ковачева.

"Видно от публикувана на сайта на електроснабдителното дружество информация, застраховката е доброволна и същата е възможно да бъде сключена по два начина: 1/ В зависимост от това дали клиентът е получил писмо-предложение за издаване на застрахователен сертификат заедно с фактурата си за електрическа енергия. В случай че е получено такова предложение, първата и всяка следваща вноска за застраховката може да се плати само на каса на платежен оператор FastPay или EasyPay при заплащане на месечната сметка за електроенергия, като при заплащане на първата вноска застраховката се активира; 2/ Ако не е получено писмо-предложение, е необходимо клиентът да посети търговски център на Електрохолд и да заяви желанието си пред служител", допълва омбудсманът.

Общественият защитник разяснява още: " за прекратяването на застрахователното покритие на сертификата се посочва, че същото може да стане в деня на заплащане на първа вноска - на касата в същия офис на платежния оператор, в който е извършено плащането, а във всички останали случаи - като се подаде писмено уведомление до застрахователя, считано от датата на изтичане на месеца, за който е платена вноска от застрахователната премия".

Омбудсманът Диана Ковачева обръща внимание и на това, че в Общите условия има клауза за "Изключения от застрахователното покритие" - чл. 6, която няма отношение към застраховката. Т.е. изключена е отговорността на застрахователя за загуби, вреди и/или разходи, предизвикани или произтекли от "заразно заболяване или от страх или заплаха от възникване на заразно заболяване...".

Омбудсманът критикува КЗП за несвършена работа спрямо увеличените цени от телекомите

Омбудсманът критикува КЗП за несвършена работа спрямо увеличените цени от телекомите

Според Ковачева е крайно неприемливо увеличението на месечните тарифи с 15.3%

Позиция по темата изразиха и от Електорхолд. От дружеството посочват, че застраховката "ЕлектрозаЩИТа" е напълно доброволна имуществена застраховка, която се сключва само по желание на клиента. Тя не е обвързана с потреблението на електрическа енергия, но за удобство е дадена възможността месечната премия по застраховката да се заплаща заедно със сметката за ток на каса в платежните партньори на Електрохолд Продажби.

Електрохолд Продажби са категорични, че са инструктирала ясно всички свои платежни партньори в страната, че това е доброволна застраховка и че клиентите по никакъв начин не са задължени да я плащат.

От дружеството посочват, че не носят и не могат да носят никаква отговорност, ако при заплащане на месечна сметка за потребена електроенергия през каси на външни платежни партньори е начислена вноска по застраховката без знание и съгласие на клиента.

Цялата информация за застраховката е публикувана, както на сайта на Електрохолд, така и на този на Евроинс:

https://electrohold.bg/bg/sales/kampanii/zastrahovka-elektrozashita/

https://www.euroins.bg/electrical-protection-insurance-1226.html