гора В областта на хоризонталното законодателство Законът за опазване на околната среда, приет през септември 2002 година осигурява необходимата законодателна рамка за по-нататъшен напредък в оценката на въздействието върху околната среда и достъпа до информация.

Това се казва в редовния доклад за напредъка на България в преговорите в ЕС, предоставен днес официално на правителството и парламента, съобщават от пресцентъра на МОСВ .

Рамката беше допълнена с вторично законодателство, уреждащо условията за провеждане на оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционни предложения, обществения, обществения регистър на експертите и интеграцията на ОВОС в националните, регионални, местни и градоустройствени планове и програми.

По отношение на качеството на въздуха, може да се отбележи добър напредък, особено приемането на законодателството във връзка със съдържанието на сяра в течните горива.

В областта на управление на отпадъците е постигнат добър напредък в сближаване на законодателството ни с това на ЕС с приемането през септември 2003 г. на Закона за управление на отпадъците. Изготвени са планове за изпълнение за отпадъци от опаковки, депа за отпадъци и стари автомобили.

Отбелязан е и известен напредък в законодателството, свързано с издаване на разрешителни за въвеждане на неместни видове в природата и изготвянето на планове за действие за застрашените растителни и жвотински видове.

По отношение на контрола в управлението на риска от промишлено замърсяване, след приемано на Закона за опазване на околната среда е отбелязан добър напредък в подготовката за изпълнение на контрола и предпазването от промишлено замърсяване (ПРРС). Прието е вторично законодателство областта на издаването на разрешителни и еко-маркировкпте.

По отношение на административния капацитет, са направени забележителни усилия за увеличаване броя на заетите в административните структури. Средствата са насочени главно към местните администрации.

Може да се отбележи известен напредък в интегриране на опазването на околната среда в другите секторни политики като земеделие и транспорт, но напредъкът остава слаб по отношение на енергетиката. По отношение на генетично модифицираните организми не е осъществен напредък и има забавяне съгласно вътрешния график на България. Не може да се отбележи по-нататъшно развитие в областта на предпазване от шум.

В областта на ядрената безопасност и защитата от радиация не е осъществен напредък след приемането през юни 2002г. на Закона за безопасното използване на ядрената енергия.

В областта на качеството на водите трябва да бъде напълно транспонирана Рамковата директива в областта. Трябва да се актуализира Националната програма за управление на отпадъците за периода 2003-2007 г. Необходимо е да бъдат разработени по-нататъшни мерки към подобряване квалификацията на съществуващия и новоназначен персонал.

По-голямата част от индустрията и широката общественост не са добре запознати с въпросите за опазването на околната среда.

Необходимо е осигуряването на значителни инвестиции за прилагането на законодателството на ЕО в областта на околната среда. Трябва да се предприемат мерки, за да се гарантира, че реорганизацията на административните структури, т.е. създаването на ново предприятие на мястото на Националния фонд по опазване на околната среда, не затруднява публичното съфинансиране.

След последния Редовен доклад, България е постигнала добро равнище на законодателно сближаване, като е транспонирала по-голямата част от законодателството на ЕС в областта на околната среда.