"Потребителят не може да бъде задължен да подпише договор, който не е прочел". Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов пред БНТ по поводът потвърдено от Върховния административен съд решение на КЗП за нелоялна практика на телеком, изисквал суми на свой "клиент" по несъществуващ договор.

Не е сключен договор, ако общуването е вървяло само по телефона или по друг комуникационен канал, без да подписи на хартия или с електронен подпис. Това става със специално регламентирана процедура, уточни Маргаритов.

По думите му, с едно обаждане по телефона, дори клиентът да е съгласен на условията, няма как да бъде обвързан с определените клаузи по договора.

По отношение на изискването от някои търговци на подпис върху таблет, при което човек не може да види текста на подписвания от него договор от КЗП увериха, че никой не може да бъде задължен по какъвто и да било начин да подпише нещо, което не е прочел. "Понякога в офисите в обстановка с повече хора се създава впечатление, че няма време и трябва на момента нещо да се случи. Това не е така, всеки потребител има право преди да подпише един договор, да се запознае внимателно с общите му условия, включително при необходимост и у дома", допълни Маргаритов.

По думите му трябва много да се внимава при телефонни обаждания със специални оферти от представители на телекомуникационните компании.

Често малко преди изтичане на срочен договор от оператора се обаждат с изгодни на пръв поглед оферти, нови планове като специални за лоялен клиент и т.н. "Трябва да се знае, че когато изтече един срочен договор, той се трансформира автоматично в безсрочен. Това е голямо удобство и предимство за потребителя, защото той може да го прекрати с едномесечно предизвестие", посочи Маргаритов.

Той уточни, че понякога при сключване на срочен договор има преференциални условия и след изтичането му, те може да спрат да важат. Но бихме могли да останем на тях за месец, в който да решим дали да запазим този договор или да го прекратим и да сключим нов.

Според думите на Маргаритов клиентът трябва да премисли дали предлаганите допълнителни услуги са му необходими. След изтичане на гратисния период идва момент, когато се плаща реалната цена на ползваните услуги.

КЗП иска среща с телекомите за роуминга и скритите промоции

КЗП иска среща с телекомите за роуминга и скритите промоции

Ще обсъждат и по-скъпите есемеси на кирилица

Ако сме били подведени при представяне на офертата, а впоследствие се окаже, че договорът е с по-различни параметри, то ние сме станали жертва на нелоялна практика. След нейното установяване от контролните органи, имаме право да развалим договора и да получим обратно платеното от нас, обясни Димитър Маргаритов.

КЗП дава на съд телекомите заради неустойките в договорите

КЗП дава на съд телекомите заради неустойките в договорите

При прекратяване на договора клиентите дължат таксите до изтичането му

Телекомите вече не могат да създават пречки пред клиентите си при прекратяване на договор: "Не могат да Ви задължат, ако искате да подадете заявление за предсрочно прекратяване на договор, това да стане в точно определен офис, или на точно определена дата, или попълвайки точно определена бланка. Всичко е въпрос на воля на потребителя, на възможност той да си упражни правото там, където за него е подходящо и никой не може да утежнява излишно условията, при които той може да постъпи, както е намерил за добре", заяви председателят на КЗП.

При предсрочно прекратяване на договор с телеком, принципът е, че максималната дължима неустойка е до три месечни такси. "Може да има нюанси, свързани с преференциални условия", каза той и препоръча потребите да прочетат внимателно в каква степен ползваните до момента от тях преференциални условия отпадат и какъв ще бъде планът, по който ще ползват съответната услуга занапред.

Омбудсманът заринат с жалби срещу телекомите и топлофикация

Омбудсманът заринат с жалби срещу телекомите и топлофикация

Над 5 500 жалби и сигнали са постъпили в администрацията