За първите 9 месеца на настоящата година на територията на страната са настъпили 20 947 катастрофи, от които 4 365 са тежки, загиналите са 337, а ранените 5 446 души. Информацията представи комисар Звезделин Колев от Главна дирекция "Национална полиция" на дискусия, организирана от вестник "24 часа" в БТА на тема "Карай умно, стигни жив".

Участвалите водачи в леки и тежки катастрофи със стаж до 1 година са 402, със стаж 1 година са 2 263, със стаж 2 години са 1515, със стаж 3 години са 862, със стаж от 4 години са 605 и интересно е, че при стаж от 5 години бройката е 2 159 шофьори.

Младите водачи нямат опита и рутината, а важно е всички ние, които имаме грижа за пътната безопаснот, да вземем мерки и да бъдем полезни, настоя комисар Звезделин Колев.

България начело в ЕС по загинали в катастрофи

България начело в ЕС по загинали в катастрофи

Това показват последните данни на Евростат

Председателят на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски посочи, че в продължение на години не се стигна до единно мнение и до конкретни текстове, с които някои да предложи изменения в Наредба 37. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" настоя за промяна в нормативната база в Наредба 37 за подобряване качеството на подготовка на водачите. В наредбата се дискутират няколко текста, но не се коментират, посочи Рановски.

Трябва да има електронна система и регистър, в който всички да бъдат вписани, за да може да се улесни браншът като цяло. Това ще бъде в полза на бранша и Рановски не вижда основание някои да смята, че би затруднило автошколите.

Нещата с договорите в автошколите са меко казано страшни, предупреди Бойко Рановски и отчете, че от 5 176 автомобила 1562 са на лизинг, а 3 500 са собственост на автошколите. Той не е съгласен, че цялата наредба не става, а иска коментари по темата.

Под 2% от младите шофьори познават добре движението по пътищата

Под 2% от младите шофьори познават добре движението по пътищата

Ще се проведе кампания за млади шофьори, която да подобри техните знания

Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов изтъкна, че това, което става по пътищата с младите водачи, не може да продължава. Най-вероятно ние имаме грешка, но грешката е не само в нас, посочи той и допълни, че грешката е по цялата линия на обучение на младите водачи. Попов настоя по време на дискусията да не бъдат врагове, а да се спасят младите хора.

Председателят на Държавна агенция "Безопасност за движение по пътищата" Малина Крумова заяви, че общата цел на всички е да бъдат намалени катастрофите с младите водачи на пътя. Едно от най-важните неща е да спрем с очакванията, че шофьор може да се стане за 1-2 месеца, настоя Крумова. Идеята, която си поставяме, е, че във фокуса трябва да се постави обучението, да се актуализират програмите за обучение, какви знания се натрупват сред децата и те да бъдат проверявани, обясни тя.

Изпитът и обучението трябва да бъдат променени. Ние сме тук заедно, държавните институции, за да подготвим новите водачи и те да бъдат безопасни на пътя. Важно е да има промени в организацията на обучението, настоя бившият заместник-регионален министър.

Тя изтъкна, че уменията, които натрупват младите шофьори по проведено проучване, са шофиране в градско движение и самостоятелно паркиране. 40% от запитаните се научили да шофират, след като са взели книжка, около 33% от анкетираните са придобили уменията си по време на шофьорския курс.

Автоинструктори излизат на протест срещу "новата система за рекет"

Автоинструктори излизат на протест срещу "новата система за рекет"

Несъгласни са с проектонаредба и искат да се намали административната тежест

60% не са карали на висока скорост, 55% не са шофирали на намалена видимост. 55% пък от анкетираните оценяват като положително изкарания шофьорски курс.

От НАП заявиха, че през 2018-2019 г. направили проверки на автошколите, където се натъкнали на твърде много нелоялна конкуренция.

Автоинструкторите не се съгласиха с казаното по време на дебата. Стефан Малковски от автошколата "Тара-М" заяви пред журналисти, че ако не договорят с ресорния транспортен министър в други ден, на 22 октомври ще има протести. А ако отново автоинструкторите не се разберат с транспортния министър Росен Желязков, ще правят протести на всеки 10 дни.

Малковски настоя самите шофьорски курсове да не се регулират от Министерството на транспорта, а от Министерството на образованието и науката.

Според Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България не може обществото да се съобразява с интереса на Иванчо, Ганчо и Панчо. "Ще плашат с протести. Ами аз предлагам на следващия протест да си държат в едната ръка данъчната декларация. Кои са тези хора, които протестират на фона на толкова убити на пътя деца и зачернени семейства? Същият господин Йонко Иванов непрекъснато повтаряше, че няма контрол. Чест прави, че сега решиха да започнат болезнена реформа. Но сами сте си виновни, защото години създавахте тези паразитни структури. Продължавайте да ги галите по главицата, а ние ще продължаваме да плащаме данъци", ядоса се Георгиев.

По думите му шофьорски курс под 600 лева не може да има. Всеки несъгласен с автоинструкторите е виновен, само те нямат вина за кръвта, която се лее по пътищата, посочи Георгиев. "Има хора, които се бият в гърдите че са експерти. Хубаво е да кажат дали са били лишавани от правоуправление и на кой път са си възстановили правата", заяви още той по адрес на Йонко Иванов.

Недоволство от качеството на курсовете изказа и Димитър Рашков от Международния съюз на българските превозвачи.

"Нямате представа какво представлява млад водач с 40 тона зад гърба си. На обученията курсистите управляват габарит, но не могат да разберат какво е да караш товар, а ние трябва тепърва да ги обучаваме - трябват ни подготвени хора. Тези млади шофьори, които идват от курсовете, не са умишлени убийци, но се превръщат в такива на пътя, защото нямат подготовка", изтъкна Рашков.

Христо Радков, председател на Българска асоциация на шофьорите, запита колко от водачите между 38 и 42 години са причинители на пътни инциденти? "Г-н Рашков, защо са толкова лошо обучени водачите ли, г-н Макрон ли иска да вземе 120 000 български шофьори", запита Радков председателя на Международния съюз на българските превозвачи.

Шефът на Сдружението на автоекспертите по пътна безопасност Румен Дунев настоя "Автомобилна администрация" да изпитва кандидат-шофьорите на магистрала и нощно каране. Това обаче натоварва бюджета и курсиста, затова нека има приложение, което гарантира, че кандидат-водачът е шофирал и там, каза още той.