Класните стаи имат нужда от вентилация и озеленяване. Това е извод и препоръка от доклад, изготвен от сдружение "За Земята" и представен на пресконференция в БТА. 

Докладът е изготвен въз основа на проект за изследване на качеството на въздуха в училищата, проведено в 8 столични учебни заведения. Резултатите са част от по-голям проект "Въздух за здраве". Измерени са нивата на замърсяване на въздуха в 43 училища в пет града от ЕС. 

Замърсяването на въздуха вероятно уврежда всеки орган в тялото

Замърсяването на въздуха вероятно уврежда всеки орган в тялото

Дори почти всяка клетка

При изследваните 8 столични училища в тях е измерен азотен двуокис - тези нива могат да дойдат от трафика извън училищната сграда. Концентрацията на праховите частици са по-високи от препоръчваните от СЗО. В по-голямата част от класните стаи има нужда от вентилация. Само в една от стаите нивото на въглеродния двуокис било по-ниско от нивата навън, защото в стаята имало много цветя. 

Нено Димов: Трудно се установява кой замърсява въздуха

Нено Димов: Трудно се установява кой замърсява въздуха

България е единствената в ЕС, наложила ограничение за внос на боклук за изгаряне

Представянето на доклада в София е почти паралелно с изследавнията в Берлин и Париж. Наскоро са публикувани резултатите за Лондон и Мадрид. Кметът на Лондон проверява 50-те най-замърсени училища и какво може да направи за тях.

Според доктор Александър Симидчиев, който изледва влиянието на мръсния въздух върху здравето, не е въпрос за спешни, а за ефективни мерки. Започнахме този проект, защото защитата на здравето на децата е крайъгълен камък над 15 г. и се притесняваме какво ще се получи от замърсяването на въздуха, каза той. 

Специална платформа за качеството на въздуха заработи в Търговище

Специална платформа за качеството на въздуха заработи в Търговище

Онлайн платформата дава информация моментно отчетените стойности на фини прахови частици

По думите на Ан Щауфен - директор проекти и стратегия от Health and Environment Alliance, уязвимостта на децата може да започне още в майчината утроба. Последиците от излагане на замърсен въздух могат да се покажат десетилетия по-късно. Както за децата, така и за възрастните замърсяването на въздуха е заплаха №1 с високи разходи от над 1 млрд. евро от здравеопазване.

Децата са по-уязвими от възрастните към замърсения въздух, защото техният организъм сега израства, те са по-ниски и са по-близо до ауспусите на колите, поясни д-р Симидчиев.

След публикуване на резултатите се предлага постоянно измерване - когато има достатъчно информираност и политическа воля, може да се случат много неща, каза д-р Симидчиев. 

Отново обгазиха Русе

Отново обгазиха Русе

И в Нова Загора протестираха…

Нямаме основание за директно сравнение между отделните градове, поясни той. В София са търсени сензори, по-близо от 200 м от училищата. Резултатите са осреднени. За всяко училище са гледани между 2 и 4 сензора, каза Ивайло Хлебаров.

По думите на Хлебаров на една от точките с най-голямо замърсяване - Орлов мост, от 2015 г. няма станция за измерване. Другото място със силно замърсен въздух е около The Mall също на "Цариградско шосе" в София. В столичните квартали "Хиподрума", "Павлово" и "Младост" има превишаване на годишната норма.

Никой не може сам да реши проблема със замърсяването, признават авторите на изследването, но според тях е важно да има наблюдение.

Представителят на столична община Елица Панайотова - ръководител проект "Зелена София" обясни, че от година сутрин затварят улиците около училищата, за да отдръпнат трафика настрани.

Родителите посочват като най-опасен трафика, в същото време именно самите родители увеличават този трафик, каза тя. По думите й автомобилите и превозните средства с най-голям принос за замърсяването на въздуха. Старите печки с твърдо гориво също допринасят за замърсяването на въздуха.

За да се ограничи замърсяването на въздуха, е нужно да се намали трафика, но дори и да спрем автомобилите, замърсяването на въздуха няма да спре, поясни Ивайло Хлебаров от сдружение "За Земята" - ръководител екип "Въздух"

По думите на Хлебаров желанието за по-чист въздух не дава право за неглижиране на транспорта. Искаме родителите да водят пеша децата си на училище, но ако нямат адекватните условия, това няма да стане, каза той.