Определено водородните влакове са най-зеленият железопътен транспорт.

"Малки електроцентрали на колела" така нарича водородните влакове Aлекс Бъроус от Университета в Бирмингам.

Той е продуктов директор на Hydroflex - влакът задвижван с хидроенергия, който бе представен на събитие в Уест Мидландс, пише BBC.

За разлика от дизеловите влакове, водородните не отделят вредни емисии. Те използват водород и кислород за електричество, вода и отопление.

Това е изцяло "зелено гориво", обяснява Хелън Симпсън от железопътната компания Portebrook, която съвместно с Университета в Бирмингам изобретява Hydroflex.

Водородните влакове обаче са все още рядко срещани. Единствените два такива, които са в експлоатация, се намират в Германия. Великобритания иска да е следващата страна, която да започне да ги изследва. А Hydrolex е тестов вариант, в който се изпробва технологията.

Резервоари за водород, горивни клетки и батерии са разположени във вагоните, където по принцип стоят пътниците. За бъдещите влакове, това няма да е така, а те ще бъдат изготвени съобразно превозването на пътници.

25% от влаковете в Обединеното кралство се задвижват с дизел. Правителството си е поставило за цел те да спрат да се използват до 2040 година.

Майк Мълдун от френския производител Alstom, който стои зад изработването на водородните влакове, използвани в Германия твърди, че железопътния сектор трябва да стане "по-зелен". Той смята, че повече хора трябва да се мотивират да оставят колите си и да изпират влака.

Но докато настъпи момента, в който ще се използват водородни влакове, дизеловите такива продължават да бъдат необходими. Това е така, защото 2/3 от железопътните маршрути на Острова не са електрифицирани.

Затова сега се използват хибридни влакове, които се движат на електричество, когато инфраструктурата позволява и преминават на дизел, когато е необходимо. Те обаче за твърде вредни за околната среда.

От друга страна електрифицирането на цялата железопътна мрежа означава много разходи за правителството. По-кратките регионални маршрути, които обслужват по-малко пътници няма да д бъдат електрифицирани скоро. Точно затова са подходящи и могат да бъдат използвани водородните влакове.

През януари 2018 година, 36% от железопътната мрежа във Великобритания е била свързана с електричество. Тъй като по-голямата част от маршрутите са електрифицирани, 70% от влаковете в островната държава са електрически, 24% са дизелови, а 6% са хибридни.

Обединеното кралство обаче няма да може да ползва водородни влакове като тези в Германия, защото те са прекалено високи за британската инфраструктура. Предизвикателството е да се разработят влакове, които да могат да съберат необходимата технология на борда и достатъчно водород, за да стигне за цял ден.

Технологията ще бъде скрита и няма да се вижда от пътниците, обяснява Майк Мълдун. Той твърди, че горивните клетки се намират на покрива на влаковете в Германия, а батериите са под него.

Влакът на Portebrook e хибриден. Той може да се задвижва както с електричество, така и с водород. Предвидено е тестовете за него да започнат през март следващата година.