С въвеждането на "клиентска сметка" туроператорите няма да могат да планират паричните потоци, а крайната услуга за потребителите ще поскъпне. Тази позиция изказа по време на пресконференция председателят на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенции (АБТТА) Байко Байков. Асоциацията изразява категорично несъгласие с проекторегулациите за "прецизиране изискванията за осъществяване на туроператорска дейност и защита на интересите на потребителите" в новия Закон за изменение и допълнение на Закона за туризма.

Според Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенции промените създават предпоставки за допълнителни държавни такси от операторите в туризма, чиито размер е нерегламентиран. Ще доведе до поскъпване на туристическата услуга за крайния потребител, не кореспондира с европейските практики в сферата на туризма, не е изготвен съгласно действащата нормативна уредба и в консултация с бранша.

Според туроператорите с въвеждането на така наречената "клиентска сметка", чиито вноски се определят от Гаранционен фонд и създаването на административен апарат, който да управлява Гаранционния фонд, се натоварва с допълнителни такси.

Издръжката на този фонд ще бъде от внесените вноски, а правилникът за функционирането му ще се определя от Министерски съвет. Освен това внесените вноски не подлежат на възстановяване към туроператорите. Според бранша промените са изготвени без абсолютно никакъв диалог с тях.

25 % ръст на заявените почивки на българи за Гърция

25 % ръст на заявените почивки на българи за Гърция

Според бранша данните на министерството за ръст на туристите у нас не са верни

Байко Байков посочи като причина за въвеждането на този механизъм липсата на способност от страна на Министерство на туризма да осъществява контрол по отношение на некоректните туроператорски фирми в бранша, които не са си платили застраховката. Той определи промените като изключително неподготвени. Според Байков е нелогичен и мотивът за тях - а именно защитата на потребителите на туристически услуги при обявяването в несъстоятелност на туроператор, какъвто бил случаят с "Алма тур".

По думите му има много процедури и механизми, които защитават потребителите на туристически услуги. Основно тази практика на гаранционен фонд съществувала в Скандинавските държави, каквато е Дания. Но за разлика от България, там фондът не е държавен, а частен. Набирането на първичния капитал от 10 млн. евро е коствало увеличение на туристическите пакети в размер на 5 крони преди години.

Според класация на Световния икономически форум страната ни била на 49-то място заради оценката на природните дадености и биоразнообразие, но по оценка на конкурентоспособност и приоритет на туризма в общата държавна политика страната ни е съответно на 114 и 115-то място за 2015 г. За сравнение по приоритет на туризма в държавната политика съседна Македония заема 44-то място сред изследвани 150 държави.

Туристите трябва да са защитени, отвърнаха от министерството на бранша

Туристите трябва да са защитени, отвърнаха от министерството на бранша

От ведомството са готови да чуят всички предложения

Байко Байков заключи, че това са промени, с които се отблъскват младите хора от туристическия бизнес в България. В момента било изключително трудно да се започне туристически бизнес у нас. Официален термин като лиценз така и не бил въведен. Имало регистрация и такса за извършване на услугата по регистрация. Например първата такса струва 5 хиляди лева, а за извършване на дейност туристически агент е въведена друга такса от 3 хиляди лева.

За сравнение в Чехия начинаещ може да започне туристически бизнес с доста по-скромна сума пари. "В Чехия със сума от две хиляди лева стартираш туристически бизнес", категоричен бе Байков.