Има дълга история на германски военни пилоти, помагащи на китайските военновъздушни сили. През 30-те години на миналия век нацистка Германия изпраща военни съветници, за да помогнат за изграждането и обучението на военновъздушните сили на Република Китай, които едновременно се бият срещу комунистическите бунтовници под Мао Цзедун и нахлуващата японска имперска армия. Китайско-германските отношения се влошиха няколко години по-късно, когато Берлин се съюзи с Токио в Тристранния пакт. Дотогава обаче китайските пилоти не само са били обучени от страхотните германски военновъздушни сили - Луфтвафе - но също така са летели на произведени в Германия бомбардировачи и изтребители, за да атакуват комунистите и японците, пише Foreign policy.

Според репортажи на Der Spiegel и обществената телевизия ZDF изглежда има шепа бивши германски пилоти на изтребители, които работят като учители в Китай. И те очевидно печелят заплати, които обикновено биха били запазени за професионални спортисти или висши ръководители на мултинационални корпорации.

Германските служители по сигурността смятат, че е много възможно пилотите да са предали военен опит и поверителни оперативни тактики и дори да са практикували сценарии за атака, като офанзива срещу Тайван. И всичко това в момент, когато напрежението между Китай и Запада нараства. От месеци между Вашингтон и Пекин има слаба комуникация и има постоянна опасност от ескалация - като миналия петък, когато два бойни самолета прелетяха опасно близо един до друг над Южнокитайско море.

В няколко скорошни сесии парламентарният надзорен панел в Бундестага, парламента на Германия, разгледа "професионалната дейност на държавните служители след края на тяхната работа". Членовете на комисията, чиято задача е да наблюдават германските разузнавателни агенции, са загрижени, че експертните знания могат да попаднат в неподходящи ръце. И един от техните фокуси са бившите пилоти на Бундесвера в Китай. Председателят на Панела за надзор, политикът от Зелената партия Константин фон Ноц, казва, че ако подозренията се потвърдят, това ще бъде "възмутителна, скандална и проблемна ситуация", представляваща "огромен риск за сигурността".

Случаят със сигурност се вписва в стандартния подход на Пекин, който експертите по сигурността наричат "стратегията на сивата брада". От години китайските агенции се стремят да обхванат бивши лица, вземащи решения, които притежават привилегировани познания, някои от които доста актуални. Те предлагат изгодни консултантски договори, почести и покани за конференции. Тяхната цел е събирането на ноу-хау, твърдят експерти, включително информация с военна стойност.

Когато беше потърсено за коментар, германското министерство на отбраната потвърди, "че Китай се опитва, чрез външни агенции, да наеме бивши пилоти на НАТО като обучители", включително "бивши пилоти на германския Бундесвер". Съществува, продължава изявлението на министерството, "значителна опасност да бъдат предадени не само основни летателни умения, но и да бъдат проявени съответните тактики, техники и процедури".

Германското правителство обеща "незабавно" да прекрати обучението на китайски пилоти на изтребители от бивши екипажи на германския Luftwaffe, в най-новото развитие, включващо бивши служители от различни държави от НАТО, подпомагащи разширяването на въздушните амбиции на Пекин. Този ход идва след разкритие в германските медии, което предостави подробности за това как един конкретен бивш офицер от Luftwaffe - бивш пилот на Eurofighter EF2000 - е бил вербуван от Китай, за да сподели своя опит, пише Томас Нюдик за The Drive.

Германското министерство на отбраната също не е предоставило никакви подробности за това какво са правили тези бивши служители на Luftwaffe в Китай или дали все още са там. Но министерството потвърди, че Китай се опитва, чрез външни агенции, да наеме бивши пилоти от НАТО.

Изглежда, че особено за бившите пилоти на Luftwaffe, които обикновено се пенсионират на 41 години, изгодната оферта от Китай може да е била особено привлекателна. Вместо пенсия в размер на половината от последната им месечна заплата, тези, които поемат работа в Китай, могат да получат много изгодни предложения. Съобщава се, че пилотите от Обединеното кралство, които са поели подобна работа от края на 2019 г., са получавали заплати от около 270 000 долара годишно.

Според Der Spiegel бивши пилоти на Luftwaffe са работили от името на PLA повече от 10 години, като първият такъв човек очевидно е бил вербуван от Тестовата летателна академия на Южна Африка или TFASA - компания, която е обучавала пилоти на PLA в Южна Африка. Изглежда, че законите не са били нарушени и в същото време германското правителство също така предоставя официално обучение на офицери от PLA.

Въпросът за бившия екипаж на НАТО, работещ от името на PLA, стана известен публично миналата година, когато Даниел Едмънд Дъгън, предишен пилот на реактивен самолет AV-8B Harrier II от морската пехота на САЩ беше арестуван в Австралия. Твърди се, че той е помагал в обучението на китайски военноморски авиатори да оперират от самолетоносачи. Твърди се също, че Дъгън е обучавал китайски авиатори с TFASA, като част от програма, за която се твърди, че е включвала потенциално незаконна доставка на поне един тренировъчен военноморски реактивен самолет T-2 Buckeye, способен да излита и каца от палубата на самолетоносача.

Дъгън отрича да е нарушавал законите и все още е задържан в Австралия. Той все още може да бъде изправен пред екстрадиране в Съединените щати.

Също миналата година Министерството на отбраната на Обединеното кралство разкри, че десетки британски бивши военни пилоти на първа линия са участвали в обучението на пилоти на китайските военни, включително чрез TFASA, а други действително работят в Китай. Твърди се, че участващите пилоти са предимно бивши екипажи на бързи реактивни самолети, но също така включва и пилоти на хеликоптери.

"Ние предприемаме решителни стъпки, за да спрем китайските схеми за набиране на персонал, които се опитват да издирват служещи и бивши пилоти от въоръжените сили на Обединеното кралство, за да обучават служители на Народната освободителна армия в Китайската народна република", каза тогава говорител на Министерството на отбраната на Обединеното кралство. "Целият действащ и бивш персонал вече е подчинен на Закона за официалните тайни и ние преразглеждаме използването на договори за поверителност и споразумения за неразкриване на информация в цялата отбрана, докато новият законопроект за националната сигурност ще създаде допълнителни инструменти за справяне със съвременните предизвикателства пред сигурността - включително това един."

Други държави също положиха усилия да решат проблема с бившите военни, предоставящи услуги на PLA. Има съобщения, че Австралия е разследвала твърдения, че някои от нейните бивши пилоти на изтребители са били привлечени да работят в Китай. Канада също проучва подобни обвинения, включващи някои от нейните бивши бойни пилоти.

Въпреки че изглежда вероятно поне в някои от тези случаи да не са били нарушени правила, също толкова ясно е, че има нарастваща загриженост относно споделянето на чувствителна информация с PLA в момент, когато отношенията между Пекин и Запада са особено обтегнати. На преден план е все по-категоричната позиция на Китай по отношение на Тайван и опасенията сред американски и други официални лица, че китайска инвазия на острова може да се случи по-рано, отколкото по-късно. Отразявайки напрежението около Тайван, само този уикенд американската армия заяви, че военен кораб на ВМС на Китай е направил "опасна" маневра в Тайванския проток, когато пресече рязко пътя на разрушител на ВМС на САЩ.

Освен това има продължаващото напрежение в Южнокитайско море, което през последните седмици включва близка среща между изтребител J-16 на PLA и самолет за наблюдение RC-135 на ВВС на САЩ. Пентагонът обвини китайския пилот за "ненужно агресивна" маневра.

Тъй като Китай все повече се определя като предизвикателство номер едно за сигурността на САЩ, в никакъв случай не е изненадващо, че въпросът с бившите пилоти от западните въздушни сили, подпомагащи PLA в каквото и да е качество, юридически или друго, се превърна в сериозна загриженост. Още веднъж, трудно е да се определи до каква степен PLA може да се е възползвала от опита на тези лица и дали те са предали тактически чувствителна информация, както и по-рутинна помощ. Така или иначе обаче Германия вероятно няма да бъде последната страна, принудена да предприеме действия, за да преодолее това, което е потенциално тревожна вратичка в сигурността.