Екип от Центъра за стратегически комуникации, асоцииран към НАТО, проведе експеримент за тестване на реакциите на социалните мрежи срещу манипулативни кампании - срещу 300 евро изследователите са успели да купят 3520 коментара, 20 750 лайка, 20 000 импресии и 5100 последователи. Фалшивата активност е била насочена към 105 постинга във Facebook. Twitter, Instagram и YouTube.

В доклад на организацията се посочва, че бизнесът с предлагане на манипулации в мрежата е доминиран от руски участници в социалните платформи - от физически лица и компании до висши държавни служители. Посочените услуги за симулиране на популярност са закупени от 11 руски фирми и от още 5, базирани в европейски страни: Германия, Полша, Франция, Италия.

Целта на проучването е да се установи способността на уеб платформите да идентифицират и отстраняват манипулации. В хода на изследването са установени 18 739 акаунта, от които са извършвани манипулации. Четири седмици след "покупката" четири от всеки пет фалшиви дейности все още не са били премахнати.

Като цяло симулативната активност се използва повече за търговски цели - около 90%.

Уточнява се, че пакетът от услуги е активиран през май-юни 2019 г., през юли екипът е започнал да докладва за манипулативните действия, след което до август 2019 г. е проследявана реакцията на платформите.

Според данните от изследването, нито една от наблюдаваните платформи не показва добра способност за откриване и отстраняване на зловредни профили, но при Facebook и Twitter се наблюдава подобряване, а най-пасивна е реакцията на YouTube. Всички платформи се справят зле с отстраняването на активностите от такива профили, но при YouTube се вижда подобряване на реакцията към профили, които вече са идентифицирани като източник на манипулации. Социалните мрежи показват много слаба реакция при докладване на фалшиви профили от потребителите, като при YouTube тя изобщо липсва.

Изводът на изследователите е, че саморегулацията на социалните платформи не работи. Индустрията с продаване на манипулации се разраства всяка година и няма признаци симулирането на активности да става по-трудно или по-скъпо. Екипът констатира, че руските доставчици на практика контролират този бизнес, всички идентифицирани доставчици на софтуер и инфраструктура са с руски произход. Става дума за стотици доставчици.

Липсата на реакция срещу тази индустрия буди недоумение, тъй като не става дума за сенчест пазар, фирмите публично рекламират своите услуги.