Не само Фолксваген, Ауди и Порше са хитрували и мамили от години. А сега всички се правят на "ни лук яли, ни лук мирисали". Арестът на Руперт Щадлер е само началото. Повече от ясно е, че скоро ще го последват и други, прогнозира Дойче веле.

Който познава Руперт Щадлер едва ли може да си представи в каква ситуация се намира той сега: самоувереният и интелигентен топ-мениджър, притежаващ изключителен дар слово, изглеждаше крайно смутен и безличен пред съдийката в Мюнхен, наложила му мярката за неотклонение "задържане под стража". Решението беше обосновано с опасността Щадлер да се опита да прикрие следи.

Случващото се с шефа на Ауди е последната засега кулминационна точка в един фарс: в пълния провал на германската автомобилна промишленост да се справи със скандала за манипулираните данни на отработените газове. Не само Фолксваген и неговите дъщерни фирми Ауди и Порше са мамили властите и обществеността - правили са го също Даймлер и БМВ. Всички са хитрували и са заблуждавали. Включително днес, близо три години след избухването на скандала, в колите все още се намира нелегалният софтуер. Що за безобразие е това! Дори само поради тази причина ръководните мениджъри на въпросните компании е редно да си подадат оставките.

Ни чул, ни видял?

Вярно е, че тези мениджъри изведоха германската автомобилна промишленост до водещите позиции в света, осигуриха високоплатени работни места и рекордни печалби. Но това не им дава право да вършат каквото си пожелаят. Всички те сега твърдят в един глас, че не са знаели какво се е случвало в развойните отдели на собствените им автомобилни фирми. Но тогава трябва да се запитаме кой всъщност управлява тези компании и чия е отговорността за случилото се?

Примерът с концерна Фолксваген показва нагледно какви вътрешни механизми за контрол съществуват в тези концерни: след недоброволната оставка на Мартин Винтеркорн Фолксваген беше поет от тогавашния шеф на Порше Матиас Мюлер, който пък след това беше наследен от шефа на бранда на Фолксваген Херберт Дийс. И тримата сега са разследвани за пазарни манипулации и измама. И никак не е изненадващо, че в тяхната компания се намира и шефът на надзорниците на най-големия автомобилен производител в света Ханс Дитер Пьоч, който също е разследван от прокуратурата.

По всичко личи, че много от висшите германски автомобилни мениджъри този път ще трябва да прекарат летния си отпуск у дома - между Алпите и Балтийско море. И доста ще трябва да си помислят преди да предприемат следващата си презокеанска командировка - прекалено голям е страхът им, че могат да бъдат задържани още на влизане в САЩ.

Истината трябва да излезе наяве

И понеже рибата се вмирисва откъм главата, е крайно време автомобилните босове да си понесат последствията. Истината трябва да излезе наяве. Арестуването на Руперт Щадлер и наложената на Фолксваген глоба от един милиард евро показват, че за две години прокуратурата явно е събрала достатъчно уличаващ материал. И сега въпросът е само: Кой ще е следващият арестуван?