Министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров ще подпише в италианския град Бари Меморандум за разбирателство за развитието на Общоевропейски транспортен коридор № 8, съобщиха от пресслужбата на повереното му ведомство.

Меморандумът е рамков документ, който изразява добрата воля на страните да работят съвместно и координирано за развитието на Коридор № 8. Неговата основна цел е стимулирането на регионалното сътрудничество при развитието на транспортната инфраструктура, за нейното ефективно и пълноценно приобщаване към Трансевропейската транспортна мрежа.

Документът предвижда договорености относно общите технически правила, които ще бъдат прилагани при развитието на транспортната инфраструктура по протежение на коридора, обмена на информация за извършените проучвания, етапите на изграждане на инфраструктурата, мерките за улесняване преминаването на граничните преходи, рамковите условия за участието на частния сектор при развитието и експлоатацията на Коридора.

За координиране на съвместните дейности, предвидени в Меморандума за разбирателство, ще бъде създаден Управителен съвет, съставен от представители на участниците. Управителният съвет ще определя и критериите за финансиране и строителство на Коридора.

Главно направление на Общоевропейски транспортен коридор № 8 е Бари/Бриндизи – Дуръс/Вльора - Тирана – Кафасан - Скопие - София - Пловдив – Бургас/ Варна.

Коридорът е интермодален и се отнася до пристанищата, пътищата, железниците, летищата, когато е целесъобразно, и комбинираните и интермодалните транспортни инфраструктури, включващи помощни съоръжения, необходими за управление на трафика по горния маршрут.

Направлението на коридора гарантира неговото взаимодействие с още три общоевропейски транспортни коридора.

На българска територия Коридорът се пресича или се свързва пряко с трасетата на коридори 4, 9 и 10, като трасетата на коридори 8 и 4 съвпадат в участъка София – Пловдив, а същият участък представлява директно продължение на коридор 10 по направлението Ниш – София – Пловдив – Истанбул.

Общата дължина на Общоевропейски коридор № 8 е между 1220 и 1350 км, в зависимост от специфичните особености на неговите пътни и железопътни трасета. На българска територия дължината на пътната част на коридора е 631 км, а изградената железопътна част – 747 км. Това означава, че около 52 процента от пътната инфраструктура и над 55 процента от железопътната инфраструктура на коридора са на българска територия. Същата е изградена и е в експлоатация. Единственият неизграден български участък по коридора е железопътната линия от гара Гюешево до българо-македонската граница, с дължина около 2.5 км.

Инициативата за създаване на транспортен коридор "Запад-Изток" по направлението Италианската република - Република Албания - Република Македония - Република България и свързването му със страните от Кавказкия регион и Близкия Изток бе подета през 1990 г. и регламентирана с Протокол от среща на министрите на транспорта на Република Албания, Република Македония и Република България, състояла се в София на 19 и 20 ноември 1991 г.

Към тази инициатива в последствие се присъединиха Италианската република и Република Турция, а на по-късен етап и Република Гърция.

Основната полемика беше между Република България, Република Албания и Република Македония от една страна и Република Гърция от друга, като посочените три страни поддържаха становището, че допълнителните елементи на Общоевропейски транспортен коридор VIII, осъществяващи връзката му с други общоевропейски транспортни коридори и транс-европейската транспортна мрежа, терминологично следва да бъдат определени като "връзки" ("links"), а гръцката страна настояваше същите да бъдат дефинирани като "клонове" ("branches").

Предвид значимостта на документа за целия регион, българската страна поде инициативата да съгласува с македонската и албанската страна общата позиция на трите страни, с цел излизането им с единно становище в подкрепа на текста на Меморандума, съгласуван в Рим и приет от останалите страни, което да доведе до неговото финализиране и подписване.