Много се говори как електрическите автомобили са бъдещето и как ще завладеят света. Какво обаче стои зад тези смели прогнози и очаквания и защо всички водещи автомобилни производители се надпреварват да влагат милиарди долари за разработване на тези технологии?
Причините са по няколко направления. На първо място са регулаторните изисквания. Част от плановете на ЕС за борба с парниковия ефект, включват през 2021 г. автомобилите да отделят под 95 г/км въглероден диоксид.
Ако тази средна стойност за моделното семейство не бъде постигната, то производителите ще трябва да плащат глоба в размер на 95 евро на грам над допустимия праг, умножен по броя на автомобилите продадени през годината.
Или за компанията като Volkswagen, това би означавало около 4 милиарда евро, ако съотношението бензинови-дизелови-електромобили, бъде запазено същото като в момента.
В допълнение, страни като Великобритания ще забрани от 2040-та година нататък продажбите на нови коли с бензинови и дизелови двигатели. Дори хибридните автомобили, задвижвани от електромотор и двигател с вътрешно горене, ще попаднат в графата "нежелани".
Във Франция и Норвегия има сходни идеи, а Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, скоро ще въведе задължителна квота за електромобили.
На второ място, електрическите автомобили се спонсорират от много правителства по света, чрез данъчни облекчения, като целта е ясна - да се преминава към зелени автомобили.
На следващо място, технологиите при електрическите автомобили се развиват много бързо. Например, към днешна дата, пробега на електромобилите е повишен с цели 70%, спрямо 2011-та година.
В същото време, прибягването към масовото им производство, води до съществено понижение в цените на електрическите автомобили, които вече не са толкова много по-скъпи, в сравнение със конвенционалните автомобили.
Поевтиняването в цените на батериите за електрическите автомобили, които формират около половината от стойността им, е друга причина, която се очаква да доведе до по-нататъшен спад в цената им.
Според изследвания на Bloomberg, цената на батериите ще се понижи с около 77% между 2016-та и 2030-та година. Това ще доведе до изравняване в цената между електрическите автомобили и конвенционалните возила, още през 2025-та година.
Една от най-развитите европейски икономики - Норвегия, води сериозно пред всички останали, по отношение на електрическите модели. И това до голяма степен е показателно за тенденциите в сектора на автомобилостроенето.
В началото на тази година, стана ясно, че продажбите на електрически автомобили в страната, вече са 52% от общите през 2017-та година. Разбира се, причината за това са щедрите правителствени субсидии и допълнителни привилегии за електрическите модели, като например ползване на "бус-лентата", безплатно превозване с ферибот, по-ниските данъци и т.н.
Не си мислете обаче, че електрическите автомобили нямат недостатъци, а само предимства. Сега ще разгледаме основните от тях:
Все още предоставят нисък пробег
Макар и пробега им да се увеличава непрестанно, масовите електрически автомобили позволяват изминаването на около 200 километра с едно зареждане. Или, няма как да тръгнете например за морето с тях, без да спрете да заредите някъде. Зареждането обаче, не е особено бързо, като може да отнема между 3 и 5 часа.
В допълнение, електрическите автомобили не предлагат всички гъделчета и екстри, като стандартните модели. Защото това, обикновено е свързано с допълнително черпене на енергия от батериите и съответно намаляването на техния пробег.
Станциите за зареждане все още не са толкова широко разпространени
Електрическите автомобили са удобни за града, където можете да планирате пробега им. Липсата на достатъчно широка мрежа от зарядни станции обаче, прави така, че те стават доста непрактични, когато тръгнете на дълъг път. Трябва предварително да проверите къде има подобни станции за зареждане и да си планирате времето за това.
Те са тежки и по-тромави, твърде тихи.
И за това основна са виновни техните батерии, които са доста тежки и обикновено са с тегла от над 400 кг. А това, вреди на тяхното ускоряване. Е, това не важи за най-скъпите модели, но пък всичко си има цена.
Няма как да не отбележим и факта, че елктрическите автомобили са "безумно тихи". И докато това води до намаляването на замърсяването от шум, си има и своите недостатъци. И те са свързани с големия брой инциденти, в които са въвлечени, заради това, че не са били чути от участниците в движението, или пешеходците.
И все пак замърсяват...
Да, електрическите автомобили са с нулева емисия на вредни газове. Това обаче, не означава, че не замърсяват околната среда по никакъв начин. На първо място, в батерийте им се откриват токсични вещества. Те изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници. В крайна сметка с нарастването на тяхната популярност, ще расте и нуждата от увеличаване на производството на електрическа енергия, което косвено ще замърсява околната среда.
Изискват скъпа поддръжка
Да, цените на батериите може и да се очаква да пада, с масовото им производство. Но това, освен, че ще става бавно, няма да отмени факта, че се изисква подмяна на батериите на всеки между 3 и 10 години от ползването на автомобила, в зависимост от модела. А това си е един скъп консуматив.
И въпреки всички недостатъци, електрическите модели, безспорно си имат своите достойнства и най-вероятно ще продължат да растат, като процент от общите продажби на автомобили в световен мащаб.
Те се стимулират от правителствата, заради нулевите вредни емисии и се предпочитат от потребителите поради по-ниските разходи, в сравнение с конвенционалните модели. Цената им ще продължи да се понижава, заради намаляването на разходите за батериите и най-вероятно продължаващите стимули от правителствата по света. Технологията ще става все по-добра и по-добра с времето, а в допълнение, зарядните станции, най-вероятно ще отговарят и на растящия брой от тези модел.
С други думи, основните недостатъци на електрическите автомобили, най-вероятно ще бъдат неутрализирани почти изцяло в близко бъдеще.
dad
на 23.01.2020 в 14:23:46 #6Ел автото е несъмнен прогрес,макар че е една възродена прастара идея.Но истински прогрес ще настъпи,когато енергията за движение се засмуква от въздуха или небето-вселената е пълна с енергия,ама не знаем как да си я откраднем.Учете и напъвайте мозъци над въпроса!
andriyan-stanev
на 25.08.2018 в 08:31:22 #5Единствените ,,недостатъци,, засега при електрички те е все още малкия пробег и по дългото време за зареждане, но с развитие на технологиите и за това има решение,вече има станции за бърз заряд където автомобила се зарежда за 20мин. до 80% но пък предимството е че можеш да си ги зареждаш и в къщи в гаража, много се спекулира с това че ,,замърсяват косвено,, понеже можело да ползват ток от тецове, господа профани помислете малко по тая логика би трябвало и лаптопа и хладилника ви да замърсяват въздуха,понеже ползват ток от тецовете,затова подобни асоциации и сравнения са меко казано налудничави...Винаги когато се появи нова алтернативна технология има голям брой противници, при електромобилите още повече,понеже са замесени интересите на много компании в петролния бранш, които ще претърпят сериозни загуби и фалити,ако не се преориентират навреме !!
Kalos
на 19.02.2018 в 15:52:35 #4Пак сте превели статия на някоя кифла чужда "журналистка" която си няма понятие от техника. Единствените "недостатъци" са малкото на брой зарядни станции и неголемия пробег. Ама станциите са малко все още тук в Бълагария иначе на доста места не са въобще малко. Има и планове за удвояване на броя има за 1-2 години. Пробега не е голям, но повечето модели са с 200-300 км веча, а тесла с 600+. Това че били тежки и тромави е пълна глупост. По-бързо ускоряват от повечето коло. А батериите са тежки, но нямат двигател, акумолатор, алтернатор, пълен резервоар, радиатор, антивриз, масли .... И накрая да не излезат по-леки. Освен това имат повече място за багаж на мястото на двигателя. Батериите са в пода. Замърсявали!? КПД-то на сегашните е 35%, а на електрическите 90%. Централите също са с високо КПД а и регулациите са такива че ги приниждават да слагат филтри и пречистваши устройства на комините. А това за скъпата поддръжка направоме уби от смях. Батериите имат гаранция от 7-10 години. Време за което повечето хора сменят колата не батерията. Освен това след 7 години батериите ще са много по-ефтини и ефективни. А до тогава пестиш от гориво. Тока е 2-3 лв на 100 км - горивото над 12. Няма да сменяш масла, филтри, ремъци, помпи и какво ли още не и ще спестиш много повече отколкото ще ти трябва за нова батерия. А триенето което губи голяма част от енергията е само на вала на двигателя, няма бутала, няколко вала, скоростна кутия.. Мислете първо преди да пишете глупави коментера.
niko-6
на 18.02.2018 в 19:04:23 #3Илиев, иди си купи тесла и мирясвай там. Щото явно си я виждал само на картинка и явно това ти е мечта.
niko-6
на 18.02.2018 в 06:59:16 #2Докато не измислят да се зареждат в движение, няма да се налагат бързо. Абсолютно не практични са. Малък пробег, дълго зареждане, липса на зарядни станции, въпреки че има електрички вече от години, всички са доста тесни и малки, вкл и тесла - та, заради голямото място което батериите заемат. Някои нямат даже и резервна гума! Не бих тръгнал на никъде без резервна гума. И не на последно място неоправдано високата цена. Не горят гориво ама горят ток и този ток ти го плащаш.
jasentcho
на 17.02.2018 в 20:40:36 #1Недейте да им измисляте "недостатъци", ами се молете по-бързо да влязат в употреба, че направо се издушихме в тия пренаселени градове. В село Филанкишиево бай ти Герги ако ще да си кара и Трабантелата с масълце от трактора, да няма регистрация и винетка, как да е. Ама в центъра на голям град да се движат подвижни печки, е наистина вече недопустимо. И каквото и ЕВРО да има движещият се комин, все е същата - най-богатите обитатели на централна градска част дишат смес от въздух, азотна киселина, сярна киселина, въглена киселина, фин вреден прах и кой знае колко други канцерогени. Колата на ток ползва наистина чиста енергия. И да има пушеци от ТЕЦ-а, те не са под терасата и прозореца, радиоактивните отпадъци от АЕЦ-а са някъде далеч към Козлодуй, ВЕЦ-а бучи някъде далеч. Наистина е нужна промяна в мисленето. На крачка сме да спрем собственото си тровене, поне що се отнася до транспорта.