В Техническия университет - София, се състоя премиерата на първия български автомобил, който ще представи страната ни на европейското състезание за икономия на гориво Shell Eco-marathon от 22 до 24 май на пистата „Ногаро" във Франция, съобщава speed-press.com.
Създатели на проекта са 10 студенти от специалност „Транспортна техника и технологии", с ръководител доц. д-р инж. Борислав Трайков, мениджър на отбора, който ще влезе в 24-годишната история на Shell Eco-marathon като първия български тим, участвал в надпреварата.
Студентите ще се състезават в най-популярната категория „Градски тип" с конструирания от тях автомобил STH1 (Sofia Transport Hybrid).
Участието в тази категория позволява чрез иновациите в дизайна и технологиите на градския тип автомобили да се постигне по-голяма икономия на гориво, да се намалят емисиите на въглероден диоксид и да се предложат конкретни решения на актуални проблеми в автомобилостроенето.
Българският принос в постигането на устойчива мобилност, предизвикателство, пред което Shell Eco-marathon се изправя от самото си начало, се състои в конструирането на автомобил, който ще изразходва само 0,7 литра на 100 км.
Това става благодарение на хибридния двигател- комбинация между двигател с вътрешно горене и електродвигател. За конструирането му студентите са използвали ултракондензатори (алтернатива на литиево-йонната батерия), които се зареждат за секунди и бавно отдават енергията си. „Хибридните двигатели са бъдещето на автоиндустрията.
Те могат да намалят разхода на гориво средно с 50% , както и да намалят отделянето на вредни емисии", заяви капитанът на отбора Желязко Кратунов.
STH1 е икономичен и заради светодиодните фарове, които спестяват електрическа енергия.
Автомобилът е със задно предаване, тежи само 130 кг и е висок 1,10 метра.
Той може да развие до 37 км в час.
Българският еко автомобил е направен от алуминиево шаси с купе от плексиглас и PVC. В купето има два педала - газ и спирачка, без скоростна кутия.
Двигателяте 160-кубиков с 5 к.с.
Самият автомобил е създаден само за 4 месеца, благодарение на подкрепата на ръководството на Техническия университет - София, и спонсорите в лицето на Melexis България, Brabus и Shell България.
„Надяваме се следващата година да има повече български отбори и от други университети, които да представят страната ни на европейския Shell Eco-marathon 2009. Вярваме, че българските студенти имат потенциал да създадат новаторски и енергийно-ефективни превозни средства, като по този начин дадат своя принос за намиране на бъдещи решения на глобалното енергийно предизвикателство", каза Малина Атанасова, изпълнителен директор на Shell България ЕАД.
teo
на 14.05.2008 в 14:10:56 #16Браво на студентите!
Мисля, че инициатива като тази заслужава поощрение, а не отрицателни коментари. Ако някой търси по-точна информация, нека се обърне към други източници - компетентноста на журналистите от news.bg е дорбе известна 
непокорен
на 14.05.2008 в 13:18:43 #15Хоманоид До лични напатки ли опрях ме
След като не можеш да измислиш друг отговор(адекватен) свързан с темата на обсъждане КПДто явно е по-голямо от твоето
Не ми отговаряй. Коментирам само новини и споря само по- тях. Нямам намерение да си го меря с който и да било.
Ако ще отговаряш по темата. Темата е автомобили и бъдещето на автомобилния парак
Мерси
Хуманоид
на 14.05.2008 в 13:01:46 #14непокорен, Моля изброй ми твоите лични постижения за последните 4 месеца с КПД, по-голям от 22%. Някъде по света да си видял паметник или статуя на критик?
непокорен
на 14.05.2008 в 12:52:38 #13Хуманоид. Не е проектиран нито двигателя нито генератора нито кондензаторите, нито гумите, 100% е проектирано само шасито и купето. На кое точно викаш браво. То това е като лего. Купуваш частите и събираш. И резултата 0.7л/100км. Добре а КПД. Ако КПД на возилото е по-малко от това на един съществуваш автомубил, на кое викаш браво. Да изнесът данни и да кажат КПД е 30% и ще викам ура, браво и ще се гордея. П.П Максимално КПД на съществуващ автомобил (не на двигателя на автомобила) е от 15 до 22%
Реконструктор
на 14.05.2008 в 12:48:58 #12Така трябва, учениците да се занимават с реални проекти, а не да спят по безсмислени лекции. Браво, само така.
Хуманоид
на 14.05.2008 в 12:45:10 #11Ей затова няма България скоро да прокопса! 11 коментара и само един положителен и поощрителен. Трябва да има такива проекти и да се гледа и мисли позитивно. За малка компенсация: БРАВО НА СТУДЕНТИТЕ! БРАВО НА СПОНСОРИТЕ! БРАВО, ЧЕ СА Я СГЛОБИЛИ САМО ЗА 4 МЕСЕЦА! (защото повечето от вас, дето пишете тука, съм сигурен, че и една книга не са прочели за това време...)
непокорен
на 14.05.2008 в 12:27:27 #10Колкото мотопед, с тази разлика че мотопеда става за нещо. Да вземат да се напънат да измислят нещо смислено, като да речем акумулатор който да е 10 и повече пъти по ефективе, за да може да се мисли за електричеки коли който да са съпоставими като параметри със съществуващите, или как безопасно и сигурно да се съхранява водород, за да може да се използва безопасно като гориво в колите. Абе нещо смислено. Не виждам смисъл от нещо, което не е реална алтернатива на сегашния автомобилен парк. Още по-малко когато не е изложена концепция за развитие и пълни ТТ данни. В статията не видях нищо за КПД на това нещо. Ето това е показателно а не колко гори на километър.
asen_v_k
на 14.05.2008 в 11:56:40 #9Мойто МТБ развива над 47 км/ч и харчи по малко, 0.7литра за 5 коня са много, познавам един дето с 0.7 литра ракия може да тегли колкото 10 коня, по-добре каручка с 4ма китаеца от пред. Днес не е важно колко харчи а какво харчи, защото ако монтираме на един двигател 4 колелета с палатка е много ясно че ще харчи малко. Липсата на скоростна кутия не е предимство а недостатък, конусните съединители не са от най икономичните. Градските коли трябва да развиват скорост заради околовръстните и триябва да са пъргави. Представете си задръстване от палатки които със сигурност нямат и задна скорост в София
Или как ще ги изпреварват циганските каруци 
бай Иван
на 14.05.2008 в 11:46:59 #8Да бяха му турили и едни крилца барем...
Panther
на 14.05.2008 в 11:46:41 #7Браво на студентите.
XXX
на 14.05.2008 в 11:28:27 #6Много отворковци в тоя сайт, много нещо..... Ръчичките им наврени отзад, не могат да си намерят оная работа без карта и фенерче, дай им само да ръсят неграмотни "остроумия"..... Пфу.....
boris
на 14.05.2008 в 11:19:37 #5Той може да развие до 37 км в час. --------------------------------------------- с други думи, през време на достигането на точка В от точка А, парите спестени от бензин отиват за нощувки...........
-------------------------
бъзикам се от скука, браво на момчетата и момичетата......
Antonov86
на 14.05.2008 в 10:53:03 #4Е то за автомобил не трябва ли да има някакви критерии
Как така 5 к.с., 37 км/ч и с такава външност се нарича автомобил 
boris
на 14.05.2008 в 10:46:31 #3Е нали трябва да може да вози поне четирима души, за да има някаква база за сравнение с автомобилите. То и аз мога да слопам нещо дето да вози някое момиче 40 кг. напикана с 300грама бензин
иванчо
на 14.05.2008 в 10:44:18 #2Това на сниката автомобил ли е ? Щото по пътищата съм видял подобни изгъзици с педали, без разход на гориво, само на бира/ 2 бири /час/
masala
на 14.05.2008 в 10:38:59 #1Не бих казал че 0.7л на 100км е добро постижение.