Продажбите на електрически и хибридни автомобили в Норвегия са надминали тези на коли с конвенционални двигатели на бензин и дизел, циментирайки позицията на страната като глобален лидер в усилията за премахване от пътищата на бълващите вредни емисии превозни средства, пише The New York Times.

Лидерството на Норвегия, която изнася немалко петрол, може и да ни се струва необичайно. Но държавата предлага щедри субсидии, за да направи електрическите автомобили евтини за покупка и предоставя допълнителни облаги за използването им.

Норвегия не е единствената, която целеносачено се опитва да изчисти въздуха в градовете. В Китай правителството настоява всяка пета кола, продадена до 2025 г., да е задвижвана по алтернативен начин. Франция и Великобритания планират забрана за продажбата на автомобили на дизел и бензин от 2040 г.

Но пък скандинавската страна вече е далеч напред. Около 52% от новите автомобили, продадени там през миналата година, се задвижват от електричество или чрез хибриден двигател, показват данни на държавна агенция. Делът на дизеловите коли, които някога се смятаха за по-екологични, е спаднал рязко.

Продажбите на електрически автомобили могат и да са по-високи, смята Кристина Бю, генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически автомобили, но някои от купувачите продължават да чакат за по-нови модели като Model 3 на Teslа.

Въпреки че в глобален мащаб електрически автомобили все още имат твърде малък дял, автомобилните производители - от Tesla до VW - залагат милиарди долари, че те скоро ще са достатъчно евтинио и удобни като конвенционалните коли. Инвестициите в зарядни станции и други технологии, свързани с тях, също се увеличават.

Големият брой на електрически автомобили по улицата в Норвегия се дължи в немалка част и на огромните правителствени субсидии и намалението на данъците. Властите изградиха и национална мрежа от зарядни станции, предлагат и по-евтино паркиране за електромобилите, възможността те да шофират по бус-лентите и други.