Японските автомобилни гиганти имат нова цел - да завладеят най-големия пазар на електромобили в света - този в Китай.
Вместо да залагат на нови модели, за да привлекат китайските клиенти, Nissan, Toyota и Honda играят на сигурно - те поставят електрически мотори на автомобили, чиито бензинови версии вече се продават добре.
Сред тях са седанът Sylphy, чийто вариант ще бъде първият електромобил на Nissan, произведен в Китай, и дългогодишните хитови модели на Toyota - Corolla и Levin.
Ходът има за цел да отговори на нарастващото търсене на по-екологични автомобили, както и да спази производствените квоти на китайските власти за природосъобразни автомобили.
Въпреки че стратегията спестява разходи за разработка и маркетинг, тя рискува да създаде твърде консервативен имидж на японските компании в сравнение със свежите нови модели от китайския BYD и Lynk и новия модел на Tesla за масов пазар - Model 3.
"Това няма да предизвика особено вълнение на пазара, но това е практически подход. Ако клиентите харесват стила на конкретен бензинов модел, някои от тях могат да изберат електрическата версия на този автомобил", посочва Юзуру Охаши, консултант в Roland Berger.
Битката на Китай с вредните емисии
Китай задължава автопроизводителите да създадат различни видове превозни средства с нулеви и ниски емисии. Те трябва да съставят най-малко с 10% от общата им продукция през 2019 г., и 12% през 2020 г.
Автомобилни гиганти като Volkswagen и Ford увеличават производството си на електромобили в Китай, макар търсенето на такива превозни средства да е концентрирано най-вече в големи градове, където правителствата плащат щедри субсидии или осигуряват безплатни регистрации.
Nissan, най-големият японски производител на автомобили в Китай по обем, тества апетита на китайските потребители за електромобили с Sylphy, докато се готви да пусне 20 електрически модела до 2022 г. в опит да се превърне в топ марка на пазара.
Японската компания продаде повече от 400 000 бройки от модела в Китай през миналата година, което е знак за привлекателността на модела, казва Хосе Муньос, изпълнителен директор на Nissan, който ръководи бизнеса на автопроизводителя в Китай.
"Въвеждането на електрическа технология в най-популярния модел, който продаваме в Китай, ще бъде най-добрият и най-бърз начин да покажем технологията на клиентите ни. Електрическата версия може да допринесе за 10% от общите продажби на Sylphy", смята Муньос.
Чуждите производители все още изостават от местните марки в Китай
Toyota ще пусне в Китай плъгин хибридни версии на най-продаваните си компактни модели - Corolla и Levin през 2019 г., забавяйки дебюта си с една година, за да продължи разработката на автомобилите. Автопроизводителят ще пусне общо 10 електрически модела в страната до края на 2020 г., обяви Казуиро Кобаяши, ръководител на компанията в Китай.
Honda представи електрически концепт, базиран на популярния кросоувър Vezel, смятайки да го продава под марката Everus през тази година. Това е един от над 20-те електрически модела, които компанията планира да пусне в Китай до 2025 г. Subaru също обмисля поставяне на електрически двигатели в настоящите модели, вместо да проектира изцяло нова кола.
В рамките на 5 години Китай ще се превърне в най-големия пазар на Nissan, осигурявайки почти 1/3 от планираните приходи от 16.5 трлн. йени (152 млрд. долара) до 2022 г. Автопроизводителят смята да похарчи 1 трилион йени (9.15 млрд. долара) в страната през следващите няколко години, за да се бори с глобалните си конкуренти, включително Volkswagen и General Motors.
Електрическият Sylphy използва батерия местно производство, която осигурява пробег от 338 км според китайските тестови стандарти. Nissan обмисля и пускането на нов вносен Leaf в Китай по-късно тази година, а компанията скоро ще въведе своята хибридна технология, известна като "електрическа мощност".
"Това е голям ангажимент към тази технология. Това ще бъде единственият пазар за Nissan, където ще има такова разгръщане на електромобили за такъв кратък период от време", посочва Муньос.