В началото на годината повечето хора не бяха си и помисляли да работят от вкъщи, но с идването на пролетта COVID-19 удари света с пълна сила. Изведнъж се наложи много фирми, организации и институции спешно да приспособят операциите си към създалите се опасни обстоятелства и да осигурят условия за отдалечена работа, за да предпазят служителите си.

След първоначалния шок и частично овладяване на ситуацията последваха лятно отпускане и отпуски, в резултат на което пристигна и текущата втора вълна на епидемията. Все пак бизнесът междувременно придоби известна представа как да подхожда към ограниченията, а във все повече отрасли се затвърди мнението, че новата норма е работата от дома.

Както с всеки преход, и този започна с трудно предизвикателство, преодоляването на което все още е в ход.

Нуждата от реорганизиране на работните процеси и преосмисляне на ресурсите първоначално изиска експедитивно намиране на бюджетни, гъвкави и сигурни решения за работа от дома, основно състоящи се от предоставяне на необходимите технологии. Освен същинския софтуер и хардуер, с който даденият бизнес да продължи да упражнява своята дейност, възникна и необходимост от инвестиране в засилване на защитата и сигурността на фирмените системи поради потребността от преминаване към засилена дигитална комуникация и работа в облака.

Обстановката на отдалечена работа по време на пандемия обаче породи и някои по-сложни предизвикателства за много бизнеси - адаптиране на персонала към новата динамика, включваща засилена комуникация чрез видеоконференции и споделяне на екран, и промяна в методите за управление на времето и оценяване на производителността. Всичко това придружено от необходимост от търпение и проявяване на разбиране.

Освен че намали значително риска от предаване на коронавируса, продължилата работа от дистанция тази година неизбежно увеличи и обогати наблюденията относно функционирането, ползите и проблемите на този начин на работа за дълъг период от време.

В определени случаи бе регистрирано увеличаване на производителността и цялостно подобряване на отношенията между работодатели и служители, както и естествено намаляване на разходите за поддръжка на офисни пространства и придружаващите ги услуги - гиганти като Microsoft и Facebook например въведоха удължено и дори постоянно преминаване към модела за отдалечен или домашен офис.

В други случаи ситуацията не е съвсем идеална - страхът от липса на контрол над работната ръка доведе до значително увеличаване на употребата на софтуер за корпоративен мониторинг. От началото на пандемията е отчетен ръст от повече от 50% в търсенето на инструменти за наблюдение.

Софтуерът за следене на производителността не е нищо ново и е възприет като нормален инструмент за отчитане и анализиране на дейностите в много фирми. При все това, прекомерната му употреба, особено в условия на домашен офис, води до сериозни етични проблеми, свързани с неприкосновеността на правото на личен живот, добавя допълнително натоварване върху психичното здраве на служителите, които се чувстват шпионирани в собствения си дом, и на последно място, но не и по важност, може да се окаже в нарушение на законодателството за защита на данните.

Големите корпорации регистрират значителен успех в текущото масово преминаване към домашен офис благодарение на натрупания с години опит в балансирането на употреба на софтуери за рейтинг на продуктивността и управление на времето и работните процеси с установяване на вътрешнофирмено разбирателство между различните нива на мениджмънт в компанията.

Главната цел на софтуерните инструменти за наблюдение на активност и продуктивност е да помагат на използващата ги организация да се възползва максимално от технологичните си инвестиции, като се справя с често срещани проблеми като неефективно сътрудничество чрез облачни документи или неподходяща мрежова свързаност. В способни ръце събраните данни могат да доведат до важни прозрения, които да трансформират и подобрят начина на работа и управление на ресурсите на даден екип. Рискът се крие в употребата им от неопитни лица без познания за формиране на правилни изводи от подадената от софтуера информация, което може да доведе до оценка на компетентността на служителите чрез неподходящи метрики.

Настъпващата промяна в дефиницията за офис е предпоставка за дългосрочно преосмисляне на вътрешнофирмените взаимодействия и адекватното обучение на всички нива на персонала за успешно приспособяване към новата парадигма на засилена децентрализация и отдалечена работа, наред с ускорена виртуализация.

Увеличаването на дела работещи от дома играе важна роля в оформянето на тенденциите в бизнеса през 2021 г. - главните очаквания са за инвестиции в иновация за отрасли, тясно обвързани с големи потоци от хора (като развлекателната индустрия, хотелиерството и др.), децентрализация на финансите и ускоряване и улесняване на обработката и интерпретация на данни, с цел повишаване на безопасността за здравето на работната сила.

Следващата година предоставя изключителни възможности за установяване на нови зависимости както в икономиката на световно и местно равнище, така и по отношение на понятията "дом" и "работа".