На 12 септември 2006 година в Главната квартира на НАТО в Брюксел, Генералният секретар на Алианса Яп де Хоп Схефер обяви, че 13 страни членки, сред които и България, са подписали Писмо за намерения (ПзН) относно започване на преговори за подписване на договор за закупуване на транспортни самолети С-17.

От името на тези страни Агенцията на НАТО за Поддръжка и Снабдяване (NAMSA) започва преговори с компанията Boeing, както и разработка на Споразумение за "партньорство в обслужването на системите оръжия" (Weapons System Partnership).

Събитието идва след шестмесечни усилени преговори между съюзниците - България, Чешката Република, Дания, Естония, Италия, Латвия, Литва, Холандия, Полша, Румъния, Словакия, Словения и САЩ.

В допълнение към ПзН тринадесетте страни са разработили план за създаване на "Възможности за стратегически въздушен транспорт" (SAC),   като самолетите са базирани във военновъздушната база Рамщайн. Първоначално състоящи се от 3 до 4 самолета С-17, SAC  ще бъдат управлявани от многонационални екипажи (пилоти и експерти по товаро-разтоварни дейности), като ще се създаде многонационална военна структура за командване и контрол на самолетите. 

Поради неотложната оперативна необходимост от стратегически въздушен превоз, страните по SAC възнамеряват да завършат преговорите по сключване на договора още тази година и са си поставили за цел да получат първия самолет С-17 до средата или края на следващата година.

Самолетите ще се използват както за операции на НАТО и ЕС,  така и за целите на ООН и за задачи от национален  и международен характер.

Членството в самолетната флота остава отворено за други страни. Българските въоръжени сили имат изисквания и потребности от въздушен транспорт, който да им осигури успешно изпълнение на планираните мисии и задачи.
С включването към гореизложения проект се осигурява оптимално изразходване на ограничените финансови ресурси за постигане на максимален ефект при придобиване на необходимите отбранителни способности.