Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов свиква спешна среща във връзка с драстичния инцидент от вчера, при който близо 300 пътници от полет, пристигнал от Лондон, са били блокирани за близо час в ръкава, свързващ самолета с терминала.
Срещата ще се проведе утре, неделя, от 10:00 часа на Терминал 2. В нея ще участват ръководството на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), изпълнителният директор на летищния оператор "СОФ Кънект" и неговият екип, представители на Агенция "Митници", Гранична полиция, както и всички наземни оператори, ангажирани с обслужването на полети, пристигащи от държави извън Европейския съюз.
Министър Караджов е поискал всяко от звената да предложи конкретен вариант за по-добра организация на влизането в страната на пътници от трети страни, с цел да не се допускат повече подобни случаи на хаос и забавяне.
След срещата, около 11:00 ч., ще бъде направено официално изявление за медиите пред Терминал 2.
В специално изявление по случая, "СОФ Кънект" - концесионер на летище София - посочва, че отговорността за инцидента, както и за зачестилите случаи на лошо обслужване на пътници, е изцяло на наземните оператори - компаниите "Голдеър Хендлинг" АД и "Суиспорт България" АД. Те са ангажирани с чекиране, проверка на ръчния багаж, отвеждане на пътниците до самолета или преминаване през ръкав, както и с доставката на чекирания багаж.
От "СОФ Кънект" подчертават, че още през февруари са алармирали Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА) към МТС с искане операторите да бъдат задължени да спазват базови стандарти на обслужване, но не са последвали действия. Договорите с наземните оператори се сключват от авиокомпаниите, а не от концесионера, като дейността им се контролира изцяло от ГД ГВА.
"Приветстваме срещата с министър Караджов и очакваме конструктивен диалог в търсене на най-доброто решение в името на пътниците и качеството на обслужване на летището", се казва в заключение в позицията на "СОФ Кънект".
МВР също реагира на инцидента. От ГД "Гранична полиция" съобщиха, че в дежурния им център на летището е получен сигнал от оператор на телефон 112, подаден от пътник, който не може да напусне самолета. Незабавно на място са изпратени гранични полицаи, които установили, че десетки пътници са блокирани в ръкава и не могат да продължат към терминала.
Проблемът обаче не е бил в правомощията на "Гранична полиция", която не отговаря за сградата на терминала, самолетите или транспортирането на пътниците. Служителите са повикали наземния оператор, който отговаря за отварянето на електронните врати и е предприел необходимите действия. В изявлението на МВР се подчертава, че пътниците не са стигнали до зоната за граничен контрол, но въпреки това граничните полицаи са оказали пълно съдействие за разрешаването на ситуацията.