Общинските съветници от "Демократична България" са изпратили писмо до председателя на Столичния общински съвет с предложения за подобряването на достъпа до Природен парк "Витоша".

Към настоящият момент има множество недостатъци по отношение на достъпа на гражданите и жителите на град София до и в природен парк "Витоша" и управлението на природните ресурси, включително тези, собственост на общината, уточняват от "Демократична България".

Затова и от СБ излизат с предложения за промени в транспорта до природния парк. - да се възстанови закритата линия 61, обща начална спирка, да се увеличи пробегът и така да се осигури обслужване през лятото от 6:00 до 22 часа, а през зимата - от 7:00 до 20:00 часа. Също така транспортът до Витоша да се свърже с метростанция "НДК" - на бул. "Витоша", от страната на парка, в участъка между ул. "Гургулят" и бул. "Патриарх Евтимий" (зоната за почасово платено паркиране се закрива в този участък).

Посоченият участък е с дължина 80 метра. В района има подходящи места за храна за водачите, а тоалетна има в метростанцията. На това място могат да се съберат до 5 автобуса едновременно. Двете линии имат подобна дължина и подобна средна скорост на движение по маршрута, което позволява да са синхронизирани на тръгване от началната станция на метростанция "НДК", споделят още те.

По време на грипната ваканция автобуси тръгват към Витоша всеки ден

По време на грипната ваканция автобуси тръгват към Витоша всеки ден

До 5 февруари автобусите до Витоша ще осигуряват всекидневен достъп до планината

За да се намали подстъпването на автомобили към парка, трябва отново да работят лифтовете.

В момента КВЛ от Княжево и СВЛ от Драгалевци не функционират, а КВЛ от Симеоново и линиите на МГТ не осигуряват ежедневен достъп до парка. Това води до увеличаване на използването на лични автомобили за достъп до парка.

Също така е добре да се регулира собствеността на имотите - общински и държавни, на пътните връзки до Алеко и Златните мостове, тъй като те се сменят често и на 100 метра.

Също така липсва документация за съществуващата транспортна и техническа инфраструктура в Природен парк "Витоша" - пътища, паркинги, лифтове, водоснабдяване, канализация и електроснабдяване - тъй като те са изграждани в продължение на почти 100 години от различни правни субекти и част от техническата и устройствена документация е загубена, а за част от съоръженията такава е липсвала и при създаването им.

Два от основните подхода за пешеходните туристи в планината - КВЛ Княжево - Копитото и СВЛ Драгалевци - Бай Кръстьо - Голи връх не функционират. Това което е направено от СО през 2018 година за възстановяване на дейността на КВЛ Княжево - Копитото не е ефективни,

Едва около ¼ от всички площи в парка се използват и това е така заради нефункционирането на ключови съоръжения като СВЛ "Романски" и ски влек "Заека"Освен това значима част от алеите и пътеките в ПП "Витоша" не са в добро състояние.

Въпреки че част от горите, собственост на СО в ПП "Витоша", попадат в две зони от Натура 2000, достъпът на посетители до някои части от природният парк е ограничен неправомерно - например случаят с оградата в района на център Алеко около имоти и съседни включваща района на вила "Аглика".

В териториите активно посещавани от туристи все още има изоставени сгради в лошо техническо състояние и създаващи опасност за посетителите. Най-видимата от тях е сградата на бившият ресторант "Златните мостове".

Не е ясно защо груповата пречиствателна станция за всички сгради в района на център Алеко е ПСОВ "Брезовица" - собственост на Столична община, не функционира към момента, без да са ясни причините за това. Поради това всички отпадни води от център "Алеко" попадат в парка и неговите речни течения без пречистване.