
Но затова пък у нас идват някои от хитовете на европейското и световно кино за тази година, обрали култовите награди в Кан, Берлин, Венеция – “Пианистът” на Роман Полански със Златна палма от Кан, сензацията от Венеция “Сестрите магдаленки” на Питър Мълан, грабнал безапелационно “Златен лъв”. В София идва и филмът на Пол Томас Андерсън “Гроги от любов” със своята Награда за режисура в Кан 2002. Необходимото уточнение е, че болшинството от тези заглавия “ще си отпътуват” от България веднага след “Киномания 2002”.
Така стоят нещата и с уникалният филм, събрал погледа на 11 режисьори към трагедията от 11 септември 2001 в Ню Йорк. “11’09’’01-11 септември” е 135 минутна реакция на това, което ни шокира преди година. Или както казва един от режисьорите Клод Льолуш – Само сънищата могат да надмогнат кошмарите. Това бе моята единствена амбиция за този филм, дълъг 11 минути, 9 секунди и 1 кадър.
Кинофорумът се открива от Българо-Македонската копродукция “Подгряване на вчерашния обед” на режисьора Костадин Бонев по едноименния роман на Миле Неделковски. Изключително силно е руското присъствие в киносалоните на “Киномания”. Задължително трябва да споменем минипанорамата от филми на и с участието на Сергей Бодров-син, последна почит към трагично загиналата в планините на Осетия по време на снимки, звезда на новото руско кино. Тук са и “Война” на Алексей Балабанов, носителят на 3 награди от Москва 2002 “Кукувица” на Александър Рогожкин, както и “Звезда” на Николай Лебедев и Карен Шахназаров.
Гьоте Институт-София, Българска национална филмотека и НДК са приготвили една изключителна изненада за феновете на европейската кинокласика – портрет на Вим Вендерс с 8 негови филма, сред които култовите “Криле на желанието”, “Хамет”, “Париж, щата Тексас”, “Състоянието на нещата”. На другия полюс на популярността стоят енигматичните филми от японската панорама, които представят основните тенденции в японското кино през последните 50 години.
Без Холивуд всяка една кинопанорама би била малко безцветна. И тази година българските филмови къщи представят някои от най-добрите заглавия, излезли от студията на мегамощната филмова индустрия. Като се започне от последната творба на Ласе Халстрьом (познат ни от Защо тъгува Гилбърт Грейп, Тема за разговор и Шоколад) “Местни новини”, събрала звезди от ранга на Кевин Спейси, Джулиън Мур, Джуди Денч, минем през “Смяна на платната” с Бен Афлек, Самюъл Джаксън, Сидни Полак, за да стигнем до поредното
“изригване” на таланта на сър Антъни Хопкинс отново в ролята на д-р Ханибал Лектър, но този път в екранизацията на първия от серията уникуми на психотрилъра “Червеният дракон” на Томас Харис.
И най-накрая, но далеч не на последно място – българско кино. От любопитно, та по-любопитно. На Киномания 2002 е софийската премиера на дебюта на Теди Москов “Рапсодия в бяло” – доказателството, че Теди е добър на снимачната площадка толкова, колкото и в театралния салон. Режисьорският тандем Ивайло Христов (в ново амплоа) и Людмил Тодоров представя “Емигранти”, който пък грабна последната “Златна роза”. Анри Кулев отново демонстрира необикновения си талант да провокира с новите си продукции “Госпожа динозавър” по сценарий на Рада Москова и 15-минутната “рисунка” “Сламеният човек”.