Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов пред Веселина Станчева, News.bg.
Трагичният повод за пресконференцията, която дадохте, е случаят в тунела "Ечемишка". Още през 2009 г. тогавашният директор на "Автомагистрали" Антон Антонов е информирал, че тунелът е окаяно състояние и има опасност от падане на лампи върху преминаващите автомобили. Как ще коментирате това?
Той беше, доколкото си спомням, уволнен. Този човек е имал смелостта да каже, че има някакви проблеми, но явно той не е бил в унисон с държавното управление или с политическата формация, която е управлявала държавата и не е бил удобен, затова е уволнен. Не е напуснал, доколкото помня беше уволнен. Ако има хора като него, тези трагедии няма да се случват, защото те не са политически облечени да стоят там, а са хора, които трябва действително да си изпълняват задълженията. Защото тези задължения са свързани със смърт на хората, които шофират по тези пътища.
Какво е трябвало да се случи, за да се избегне инцидента в "Ечемишка"?
Когато става дума за човешки живот, пари ще се намерят. Това означава, че когато по-миналата година ремонтираха лявата част на виадукта, трябваше да се ремонтира и лявата тръба. А тази година, заедно с ремонта на дясната част на виадукта, трябваше да се ремонтира и дясната тръба. Само че, това трябваше да стане за по-къс период от време.
Много лесно може да се направи аналогията между свалените лампи в дясната страна на тунела - да се види тяхното състояние какво е, по едно и също време са правени. След като онези е можело да паднат, значи, че и тези са могли.
Ако тунелът струва 9 млн. лв., то 500- 700 хил. лв. за профилактика на местата, където имаме очевадно разклащане на конструкцията на тези лампи, е могло да се отделят. Абсолютно безхаберие и замазване на ситуацията, но ние няма да оставим това нещо.
Чие е безхаберието?
Не мога да кажа, това е някаква тенденция. След като има нормативни документи, те трябва да се спазват. Кой не е спазил, е ваша работа (на медиите б.р) да проверите и изискате тази документация и паспорта на този тунел.
Като експерт можете ли да кажете дали има други опасни тунели, аналогични на "Ечемишка"?
Алармирахме и когато падна парчето бетон от моста на гара Яна. Знаете тогава какъв диспут имаше - дали общината е виновна, дали някой друг е виновен, докато накрая го направиха за два месеца и половина. Тунелът "Траянови врата" е в същото положение. Наскоро минавах и там висеше една лампа във въздуха, която във всеки един момент би могла да падне. Пет тунела са. Е, Богу, ако 5 тунела и 20 виадукта по магистралите не могат да се поддържат, то за какво говорим тогава - цяла държава ли ще поддържаме? Стига с това "няма пари"! За човешкия живот има пари. Готови сме да се увеличат и винетките, но да знаем къде отиват парите и че ще караме по хубави пътища, с добра организация на движението. Защото в градовете организация на движението няма, а няма, защото хората, които са в областните или общинските съвети, не разбират от пътна безопасност.
Да обърнем внимание и на Закона за движение по пътищата, който Вие преди време критикувахте по отношение на завишаването на санкциите. Предупредихте, че промените в закона ще породят проблеми. Как ще коментирате факта, че само за първата седмица от влизането в сила на промените в закона, бяха свалени над 60 регистрационни табели?
Това е едно недомислие - от гледна точка на законодателството. В момента има един такъв вариант, че ако откраднете дърва в гората - ви конфискуват колата. Обаче, ако колата не е ваша, а на друг човек, колата я освобождават и ви взимат само дървата. Така е и тук - ако аз карам с друг автомобил, санкцията е една, а ако карам собствения си автомобил - санкцията е друга. Санкцията не трябва да бъде върху автомобила, а върху хората. И когато направим информационната система на базата на вашето ЕГН и на таблетите излезе цялото ви досие, цялото досие и на автомобила, при спиране от Пътна полиция всички тези неща излизат, тогава ще е безсмислено да се свалят табели. Човекът, който е заслужил и има достатъчно на брой нарушения, ще си понесе съвсем други наказания, та дори и заключване за определен период от време.
А за темата агресия никъде няма посочено какви законодателни мерки ще се извършват. Това е един популизъм. Не може да платите една глоба, като нямате пари да я платите. Не може някой да ви санкционира, когато нямате свидетелство за управление и да ви сваля номерата. Утре ще вземете и друга кола, и трета... Трябва да направим така системата, че тези хора да влязат в релси. И това не става с толкова високи глоби, а става с промяна на Закона за движение по пътищата в една нова светлина. Не може една дупка да я кърпим, утре да се обърнем и тя пак да е за кърпене. Това означава, че трябва платното да се оправи - един нов закон, който целенасочено да отива към мозъка на хората, които управляват автомобили.
По този начин, от малките деца до големите, ще размием мита, че българинът има агресивно поведение на пътя. Детето ще започне да възпитава родителите. В момента какво става, майката тегли детето на червено, детето казва "мамо, червено е", а тя отвръща: "давай, давай да минем". Трябва да работим върху психологията на подрастващите, а това става с една перспектива 2020-2025 г. Това никой не можа да го проумее в Комисията по транспорт, те гледат мимолетно да направят нещо, с което да се бият в гърдите и да кажат, че са постигнали нещо.
Лансирате идеята, че е необходим изцяло нов Закон за движение по пътищата, като бъде разделен на отделни части. Искате в отделен нормативен акт да бъде обособено обучението на кандидат-шофьорите. Как стои въпросът с неправоспособните водачи на пътя?
Аз също задавам този въпрос. Необходима е нова държавна политика по темата пътна безопасност. В момента тя не съществува. Ние искаме анализ на хората, които са хванати на пътя и за тях се говори, че са неправоспособни. Дали са неправоспособни, защото не са завършили 8 клас, но могат да четат и пишат. Дали са неправоспособни, защото не си носят документите в този момент, или са неправоспособни, защото им е изтекла валидността на документа. Някой трябва да излезе и да каже: този кара без книжка, защото няма изпит; този кара без книжка, защото не може да чете и т.н.
Никой в момента, и от Пътна полиция, не си прави труда да даде информация на хората за това. Ако дадат информация, тогава бихме могли да мислим и да кажем защо е необходимо да има завършен 8 клас, тъй като този ценз го няма никъде в Европа. Защо когато можете да четете и пишете, не можете да вземете книжка? Сега се говори, че 2020 г. ще се иска 11 клас, защото се сменя новата система за обучение в средното и висшето образование. Нима ще се иска 11 клас? И никой не иска да помисли, че тези 2 години чукат на вратата.
Към днешна дата как стои въпросът с купуването на книжки, имаше преди време и шумни арести в ДАИ във връзка с корупционни практики?
До 1-2 месеца влизат т.нар. "бели стаи", така че за изпита по теория съм спокоен, че това няма да се повтори. За практиката има работна група, която работи за ново изменение на методиката за провеждане на изпита, така че след 1-2 месеца бихме могли да говорим и на тази тема.
А курсистите как гледат на тези по-различни условия за провеждане на изпита?
Всичко е много лесно и е въпрос на желание. Има 30 фирми в България, които работят на цени от 190 лв. Не може цената да бъде по-малка от изпита. Изпитните такси са 300 лв. След като не Ви научат, шансът да вземете изпита, е да си платите. Като се хванат гнилите ябълки, да се махнат, останалите ябълки остават читави.