Мартеницата е символът на България, следвана плътно от мъгливо утро в Родопите и от мутрите.

Така изглежда класацията, която чужденците и българските читатели на списание Vagabond подредиха на 18 октомври, гласувайки на сайта http://www.vagabond.bg./

Кампанията Symbols of Bulgaria, която се допита до мнението на
чужденците и англоезичните българи кое според тях е най-подходящо за символ
на България, започна официално на 21 юли. Гласуваха общо 1229 души. Пикът на
гласуването се случи още в първите 24 часа след началото на кампанията. Тогава на
сайта гласуваха над 600 души, а посещаемостта премина 2500 уникални посещения.

В кампанията се включиха чужденци, които живеят в България, и такива, които са
извън нея, както и българи във и извън родината си. Гласуваха хора от цяла България, а сред гласовете от чужбина най-активни бяха участниците, живеещи в Република Македония, Сърбия, Румъния, Гърция и Турция.

Най-голям интерес имаше в Европа,следвана от Съединените щати и Канада. Участниците покриват цялата планета - Казахстан, Армения, Нигерия, Южна Африка, Южна Корея, Китай, Япония, Нова Зеландия, Мексико.

Проучване на списания "Вагабонт" показва, че символите на България, според чужденците, се разминават напълно със символите на страната ни, избрани от българи.

Чужденците, които живеят у нас номинираха 10 символа на България.

Чужденците игнорират, за разлика от нас, както избрания преди година символ на родината ни Мадарския конник, така и поставените на пиедестал роза, кисело мляко и други подобни символи, коментира Антон Георгиев от списание "Вагабонт":

"Едно от нещата, което много добре се представи - то не е предмет, не е понятие, а е по-скоро усещане - мъгливо утро в Родопите. Всички ние сме виждали такова нещо, а и много чужденци вече - това е утро, в което мъглата все още не се е вдигнала, но слънцето прозира и в което в ушите ти сякаш писва гайда, без да има гайда наоколо".

Ето как гласуваха участниците:

1. Мартеница - 25,1%
2. Мъглива утрин в Родопите - 24,8%
3. Мутри - 11,9%
4. Секси момичета - 9,1%
5. Ракия и цигарен дим - 7,6%
6. Изразът "Ей сега" - 6,8%
7. Космополитната Централна София с църква, джамия и синагога - 4,7%
8. Свръхзастрояването по Черноморието (и не само) - 4,2%
9. Съжителството на скъпи коли и магарешки каручки - 3,9%
10. Улични кучета - 1,7%