Почти двойно нараства при търсенето на статистически продукти и услуги от представителите на научните и образователните институции през 2024 година - до 4.2% при 2.4% през 2023 г. до 4.2% през 2024 година. През миналата година се отчита и интерес от страна на медиите към данните, предоставени от Националния статистически институт (НСИ).
Това сочат резултатите от анкетно проучване на НСИ за удовлетвореността на потребителите на статистически продукти и услуги през 2024 г. Обхванати са 223 респонденти. С най-голям дял е групата на потребителите от частния сектор, която представлява 74.1% от всички респонденти и бележи ръст от 7 процентни пункта спрямо 67.1% за 2023 година Следват потребителите на статистическа информация от държавния сектор - 11.6%.

Източник: НСИ
Двама от всеки трима анкетирани отговарят положително на въпроса дали използват социални мрежи.
75.7% от потребителите на данни на НСИ през 2024 г. посочват, че тяхното търсене е било в областта на бизнес статистиката. С 6 процентни пункта се увеличава търсенето на данни от демографската и социалната статистика спрямо 2023 година, когато делът му е бил 15.0%. НСИ отчита значителен интерес към публикуваните и предоставени данни от статистика на селското и горско стопанство - 11.3% от анкетираните са отбелязали тази област, при едва 5.1% през 2023 г. Данни от макроикономическа и регионална статистика са търсили 10.8% от потребителите, което е съответно с 1.3 и 2.3% повече в сравнение с предходната година.

Източник: НСИ
Не се отчита промяна в предпочитанията на потребителите за начините за представяне на статистическата информация. 40.8% от тях са "изтеглили данни, метаданни, методология и доклади по качеството". На следващо място е "изтеглянето на готови таблици и графики" - 40.4%. Сред начините за намиране на статистическа информация през 2024 г. е регистрирано най-голямо увеличение при "печатни и електронни публикации". Ръстът е с почти 10% до 35.9% през миналата при 26.2% за 2023 година.
72.9% от всички анкетирани "поне един път годишно" използват статистически данни на НСИ, 19.7% - "поне веднъж месечно". При "ежедневно" използващите статистически данни през 2024 г. се отчита увеличение до 3.7% спрямо 2.2% за 2023 г.

Източник: НСИ
Относителният дял на потребителите, които са направили заявка за предоставяне на статистическа информация, е най-голям - 50%. Той се е увеличил с над 13 процентни пункта спрямо 2023 г., когато е бил 36.5%. Делът на респондентите, които са намерили необходимите им данни, публикувани на сайта на НСИ, нараства от 35.3% за 2023 г. до 45.5% през 2024 г. Най-малък е процентът на анкетираните, които са получили необходимата им информация от медиите и от социалните мрежи - 0.9%.
69% от анкетираните са имали необходимост от съдействие от страна на експертите в Централното управление и в териториалните статистически бюра на НСИ, а 12% се е наложило допълнително да обработват предоставените статистическите данни.
През 2024 г. най-много са изпълнените "веднага" заявки - 90%, а "в рамките на три работни дни" - 6.0% от общия брой.
За поредна година най-висок е делът на потребителите, които използват резултатите от изследванията, включени в Националната статистическа програма (НСП) - 77.1% при 69.4% през 2023 г.. През 2024 гс 10 процентни пункта (23.3%) е нараснало търсенето на "статистическа информация, резултат от изследване, невключено в НСП" е нараснало с 10 процентни пункта до 23.3%. 53.6% от потребителите са ползвали услугата на НСИ за издаване на удостоверение за код на икономическа дейност или да се направи заверка на отчет. Услуга, посочена на второ място от респондентите, е "периодично предоставяне на статистическа информация, резултат от изследванията, включени в НСП" - 37.4%, при 31.0% през 2023 година. Най-голямо увеличение през 2024 г. е регистриран при "библиотечни услуги" . - от 1.6 на 4.5%, и "ESDS Help Desk" - от 1.2 до 2.3%.
90% от анкетираните се доверяват на предлаганите от НСИ продукти. Много от тях са удовлетворени и от коректното обслужване в приемните в структурите на Националния статистически институт.

Източник: НСИ
В анкетата потребителите отправят и препоръки към НСИ. Част от тях са:
- Да се възстанови достъпа до ИС "Външна търговия";
- В ИС "Бизнес статистика" да има по-подробна информация за реда и начина на подаване на годишни отчети към НСИ от земеделските стопани;
- По-лесен и бърз достъп до малката и голямата потребителски кошници;
- Да се разшири обхвата на публикуваните данни за демографията на предприятията и регионалната статистика;
- Някои статистически данни изискват голям брой стъпки за достигането им;
- Да се структурира по-добре информацията на сайта.
shtimpo
на 28.02.2025 в 21:49:46 #1“Проверихме се и установихме, че сме непоправими пичове и пички” - НСИ