След IATA, Руската Федерация подаде жалба срещу българската авиокомпания и в ЕК. И нищо чудно, след като огромен брой руски туристи бяха задържани на варненското и бургаското летища и се наложи да бъдат транспортирани до Москва и Санкт Петербург с правителствения самолет, нареден от Бойко Борисов и с полети, платени от руското правителство.

Имах огромното желание да събера мненията на представителите на заинтересованите страни, намиращи се във Варна, тъй като в момента и аз почивам в родния си град. Още повече, че Генералното Консулство на Руската Федерация и представителството на "България Ер" се намират на двадесетина метра едно от друго и на петдесетина от моя дом. А варненският офис на "Алма Тур" е разположен в самия център на морската ни столица.

Реших най-напред да посетя старите колеги от "Алма Тур", с които се познаваме добре от младежките ми години на екскурзовод. Изненадата беше повече от неприятна. След приветливото посрещане и обичайната размяна на комплименти, обясних целта на посещението си. Тогава младите жени, работещи в офиса заявиха, че техните туристи летят навреме и графикът на полетите се спазва!?!?! /Според вестник „Дневник" от 21.09.2011г. в момента на почивка в Гърция и Турция са 180 техни клиенти, които би трябвало до се приберат в събота, но сигурно ще удължат принудително почивката си за своя сметка/. След което не особено учтиво ме помолиха да напусна помещението. Явно нямаше какво да кажат в своя защита!

Отправих се към "Златни Пясъци", за да се срещна с представителите на "Алма Тур", работещи там. През целият ден офисът им беше заключен, въпреки че туристическият сезон все още далече не е завършил.

Истината е, че от „Алма Тур" направиха много лоша услуга на колегите си - туроператори, тъй като заместник-министърът, отговарящ за туризма Иво Маринов обясни, че се обмисля увеличаване на максималната застраховка от 200 000 лева, която се изисква от туроператорите. Това означава, че някои от сега действащите туристически фирми може и да не работят през следващия сезон! Освен това, от „Алма Тур" заблуждават и потребителите, като ги препращат към Комисията за Защита на Потребителите /КЗП/, за да се възползват от тяхната застраховка, която със сигурност ще се окаже недостатъчна за всички ощетени.

Момичетата от представителството на " България Ер" също отказаха да дават изявления и след кратка консултация с техните началници, ми дадоха координатите на прес-аташето на авиокомпанията. Упоритите ми опити да се свържа с него по телефона така и останаха безуспешни. В софийския офис, срещу Народния Театър „Иван Вазов" дори охранителите заекваха от страх пред началството, когато ги помолих да ме свържат с някои от отговорните фактори. Странно, защото пресаташето имаше какво да каже по въпроса, с цел да оправдае действията на ръководството на авиокомпанията - спирането на полетите! А също и факта, че „България Ер", заедно с „Армеец"/компанията, в която са застраховани клиентите/ е част от групата на „Химимпорт". Към нея принадлежи и Централната Кооперативна Банка /ЦКБ/, където ще премине основната част от активите на „Алма Тур".

В момента друга българска авиокомпания - „Астрал Холидейс" се опитва да спасява положението. Остатъците от положителния туристически имидж на България в Русия ще бъдат съхранени до голяма степен благодарение на нея. Според изпълнителния директор Христо Гълбачев, няколко съвместни полета с „Алма Тур" са излетели след намеса на „Астрал Холидейс".

В руското консулство ми обърнаха специално внимание. Консул-съветниците ме препратиха към Генералния Консул - Юрий Александрович Соловьов, а той беше любезен да ми отдели достатъчно време за разговор, въпреки че навън го очакваше тълпа разгневени руски туристи, заседнали по неволя в България.

Според него, едва на 16.09.2011г. ситуацията се е изяснила, с декларацията на ръководството на " България Ер", че не признава билетите, закупени в "Алма Тур" и не превозва предявяващите ги туристи. На 17.09.2011г. авиокомпанията "Россия", с финансовата гаранция на правителството на Санкт Петербург, е превозила 130 туристи. На 19.09.2011г. са останали 264 непревозени туристи, които би трябвало да отлетят на 23.09.2011г.

Междувременно, част от чакащите на варненското и бургаското летище са се снабдили с билети от други превозвачи и са се върнали. Те ще си търсят парите от "Алма Тур".

На 20.09.2011г. обаче нейното ръководство обяви, че спира полетите от 22.09.2011г. нататък (като че ли досега се осъществяваха)! В последствие се изясни, че туристическата фирма е обявила фалит и нейните активи преминават предимно към основния и кредитор - Централната Кооперативна Банка! Така кашата става пълна!

Така че се налага да анализирам ситуацията, без да знам мненията на двете виновни организации.

Истината е, че след един успешен сезон, туристическият имидж на страната ни сред гражданите на Руската Федерация е сринат тотално. За разлика от руските дипломати, туристите не пестят обидните изрази към "Алма Тур" и " България Ер", както и към страната и народа ни като цяло. Въпреки че подобно отношение е неприемливо за нас, трябва да се опитаме да ги разберем - това са предимно граждани на двете руски столици - Москва и Санкт Петербург, с доход доста над средния за Русия.

За тези хора дори един ден закъснение и неявяване на работното място може да бъде свързан със сериозни финансови загуби. Ще бъде нереално от сега нататък да очакваме отново да посетят страната ни след това, което преживяха.

Голяма част от тях имат и закупени недвижими имоти по българското черноморско крайбрежие. Няма да бъде никак чудно, ако започнат да ги препродават дори и на по-ниски цени, отколкото са ги купили и изобщо в Руската Федерация рязко да спадне интересът към къщите и апартаментите край нашето море. Това значи поевтиняване на построените жилища, невъзможност за изплащане на кредитите от страна на предприемачите, незавършване на вече започнатите строежи и т. н.

В най-лошия случай може да се стигне и до срив на банковата система (особено имайки предвид силното присъствие на гръцки банки у нас) и настъпване през 2012г. на много по-тежка икономическа криза от вече преминалата.

Тогава Варна и Бургас едва ли ще запазят позицията на най-добрите за живеене градове в България. А по-малките черноморски селища ще влязат в непознат за тях период на рецесия, от който не е ясно кога ще излязат. Ще се наложи да обърнат повече внимание на селското стопанство, за да се прехранват - нещо, от което отдавна, от десетилетия, са отвикнали.

Да се надяваме че този апокалиптичен сценарий няма да се реализира. За съжаление няма как да бъде предотвратено поредното разочарование в руското общество от българите като цяло. Тогава ще пострада и "нашият цивилизационен код, ориентиран към Русия" (според заместник-председателя на Политическа Партия "Нова Зора" - професор Евгени Гиндев). Както казва председателят на Координационния съвет "България - Русия" Станка Шопова, "във взаимните българо-руски духовни, културни и икономически връзки се натрупват сериозни дефицити".

А Председателят на Форум "България - Русия" Светлана Шаренкова смята, че обвиненията към българите в "неблагодарност, измяна и прочие са израз на неспособността да се отсеят грешките от истината, конюнктурното от историческото, низостта от верността към исконното, родното, своето".

Няма съмнение, че всичко това, което се случва сега, хвърля сянка и върху двата мандата на президента Георги Първанов, в самия край на пребиваването му на най-високия пост в държавата.

Част от руските политици-партньори на президента и на нашата страна, може би ще се опитат да отрекат стореното от него за възстановяване и развиване на всичко положително в отношенията между София и Москва - договорите в сферата на енергетиката, активизирането на сътрудничеството в областта на науката и културата, преките контакти с Путин, Медведев и другите руски ръководители, без посредничеството на претендентите за нов "Голям брат" от Вашингтон и Брюксел и т.н.

Самият той не случайно отбелязва, че "Русия е търсен и желан партньор в световен мащаб, това е причината отговорността на българските политици да е още по-голяма...".

Тези негови изводи сега са поставени под съмнение.

Затова няма как да бъде отхвърлена и хипотезата, че случващото се е добре подготвена диверсия. Ако е така, то тя е повече от успешна.

Затова нека се опитаме да установим кой в случая е по-виновен? "Алма Тур" или " България Ер"? В момента авиокомпанията събира повечето негативи. Никой обаче не си задава въпроса дали нейните собственици, вследствие на неполучените огромни дължими суми от страна на "Алма Тур", са били в състояние да обслужват полетите? Очевидно е, че за да се стигне до такава крайна мярка, "ножът е опрял до кокъла" и не е имало алтернатива! Това е нормална практика за авиокомпаниите да анулират полети, след като билетите не са платени в срок, у нас и по целия свят.

От друга страна, имайки предвид че „Алма Тур" не е била редовен платец от 2008г., защо именно сега, преди изборите, „България Ер" направи тази демонстрация? Ако я беше направила в началото на сезона, ефектът със сигурност нямаше да е същият както сега - цял свят разбра, че „Алма Тур" не си плаща.

Остава въпросът защо "Алма Тур" след един толкова успешен сезон (както и предишните) не се е издължила на " България Ер" и дори стигна до фалит!? Не мога да повярвам, че нейните собственици не са били наясно с последствията! Едва ли биха рискували отнемането на лиценза и прекратяването на дейността на фирмата просто така! Тогава какво са направили със спечелените през лятото пари? И дали залогът не е по-голям? Отнемане на лиценза и фалит срещу огромна печалба, дадена под масата?

Струва си да се разследва!