Само ден, след като народните избраници отхвърлиха внесения от правителството проектозакон за изменение на Закона за движение по пътищата, който имаше за цел да бъдат завишени изискванията към младите шофьори и увеличени санкциите за превишена скорост и употреба на алкохол, в събота (7 март) след катастрофа смъртта си намериха 7 човека, а 26 бяха ранените.
От началото на март загиналите са 13, а от началото на годината - 115.
Дали трябва да се даде на частна фирма вместо на държавната агенция "Автомобилна администрация" и КАТ да провежда изпити за придобиване на правоспособност за шофьори може да е спорен въпрос, макар че тази дейност е аутсорствана в някои държави от ЕС.
Там обаче ножът и хлябът не са оставени в едни и същи ръце, защото обучението и изпита не се осъществяват от една и съща фирма, както предлагат вносителите на законопроекта от МВР. Сигурно заради това депутати от опозицията и някои представители на НДСВ и ДПС в парламента съзряха в подобна разпоредба условия за монопол и корупция и с основание отхвърлиха предлаганите изменения.
Дано ги е подразнила и техническата неграмотност на авторите на законопоректа, които са записали да не се разрешава на млади шофьори до една година да карат автомобили над 1600 кубика.
Нима изработилите законопроекта не знаят, че бързината на автомобила не зависи толкова от кубатурата, колкото от мощността на двигателя. На пазара има много нови модели автомобили с подобна и по-ниска кубатура, но с мощност на двигателя над 120 конски сили, а това означава, че могат да развиват опасна за младите шофьори висока скорост.
Да не говорим за тунинг любителите, които могат да вдигнат още повече мощността, без да увеличават кубатурата.
Но както се казва, покрай сухото изгоря и мокрото, защото депутатите вместо да отхвърлят целия законопроект можеха да приемат на първо четене онези разпоредби, получили широка обществена подкрепа и които предвиждат драстично увеличаване на глобите и санкциите за превишена скорост и употреба на алкохол, както и нови правила за наказване на нарушенията, установени чрез видеонаблюдение.
Никъде в Европа и Северна Америка не се толерират както у нас наглите шофьори, които нарушават правилата и карат пияни.
Например в България за нарушител с 1,1 промила алкохол административното наказание е глоба от 100 до 1000 лева и отнемане на книжката от 1 до 10 месеца по преценка на началника на съответния клон на КАТ.
При същите промили в САЩ хванатият шофьор плаща 10 000 долара, лежи в затвора шест месеца, а книжката му се отнема за 12 години.
След като депутатите отхвърлиха предложението на МВР, процедурата трябва да започне отново - законопроектът да се преработи, след това да се съгласува (макар и формално) с ведомствата, които имат отношение към него, и чак тогава да се внесе в Министерския съвет.
Което означава, че ще минат минимум два месеца преди поправеният законопроект да се върне в парламента. А дотогава ще продължим да четем мрачната статистика, която сочи, че средно на ден по време или след катастрофа умират по 3 души.
И всички вкупом ще казваме, че в България се води необявена война по пътищата, а най-виновни са употребилите алкохол и неопитните водачи - без значение дали са млади или стари.
Но какво от това, ще запитат не малко от читателите на News.bg, защото сигурно и на тях, както и на мен, прави впечатление, че след информации за катастрофи по пътищата като тази край Стара Загора, в която загинаха 4 момчета от елитната езикова гимназия в града и две жени от Румъния, имаше много малко коментари.
Без мнения остават и други информации за тежки пътни инциденти.
Просто няма смисъл. Явно всички се умориха да пишат и да предлагат решения, защото виждат как онези до които се отнасят те нито четат, нито чуват подобни предложения.
Дано следващите, които трябва да сменят сегашните депутати след броени месеци, са по-различни и наложат драконовски санкции срещу джигите на пътя.
Защото ако войната по пътищата продължава с тези темпове, постигнатият през 2008 година рекорд от 1058 смъртни случая и 9951 граждани с получени трайни увреждания след катастрофи ще бъде задминат.
Измерени във финансови загуби щети - само материалните, без моралните и психологическите, може да надхвърлят 1,5 млрд. лв.
По застраховка „Гражданска отговорност" и „Автокаско" за 2008 г. са изплатени над 350 млн. лв. Но това са само част от общите загуби, които причиняват катастрофите, защото разходите не са само за ремонт на автомобили, но и за лечение, за трудоустрояване и инвалидни пенсии, за нереализирани работни дни и други пропуснати ползи.
По данни на статистическата служба на ЕС „Евростат" годишните загуби от пътно-транспортни произшествия за 27-те държави от общността възлизат на 180 млрд. евро.
totopz
на 11.03.2009 в 11:04:37 #23Electrical_Engin - добре де защо не искате да проумеете, че ограниченията е важно да се спазват? Честно казано и на мен не ми харесва като тръгна на някъде на всяка бензиностанция или малка отбивка да има ограниченеи 60км/ч, на някой новоасфалтиран прав и хубав междуградски път да крепя 90км/ч. Но от друга страна - много хора започнаха да загиват по пътищата, а скоростта е от много голямо значенеи. Има много голяма разлика дали ще се удариш в дърво с 90 или с 100 км/ч. Отделно ако изпушнеш контрола над колата при 100км/ч и се забиеш в невинния движещ се срещу теб има много по-голяма вероятност да го убиеш. И още едни размисли - да приемем, че е нормално да се кара с 100 - 120км/ч извънградско, когато условията го позволяват и пътят е добър. Хората го правят с ясното съзнание, че са в нарушение. Така те свикват да са в нарушение и на места, които не са с толкова хубави условия много хора продължават да са в нарушение и да карат с много над разумната скорост. Тогава се случват и катастрофите. А аз високи глоби искам не защото много ми се плаща, а просто защото нищо друго не помага в нашата държава. Ако 95% спазваха правилата съм съгласен глобите да са малки, но при положение, че 95% нарушават правилата какво друго може да се направи?
totopz
на 11.03.2009 в 09:34:35 #22Electrical_Engin - там е работата, че не са повечето против. Имаше една анкета по ЕСЕТ ТВ и там май тези, които бяха против вдигането на санкциите бяха около 15 - 20% Като гледам няма смисъл повече да споря. От последните постове личи, че 2-ма сме отговорните и 2-ма беотговорните, на които са им виновни "безсмислените ограничения". В такъв случай няма за какво да се чудим, че всеки ден по пътищата загиват хора. yashinaki - това, че си минал 30 000км без произшествие въобще не трябва да те успокоява. Тези дето се размазват всеки ден по пътищата сигурно и повече са минали пред инцидента. И в заключение мога само да кажа, че вие може да си летите с колкото искате по пътищата. Аз ще си карам с 40км/ч, защото по-добре да стигна някъде 10 минути по-късно отколкото да пристигна с катафалка. А и бърза работа нямам![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_smile.gif?_=1446728989)
yashinaki
на 10.03.2009 в 15:17:04 #21sVinete pod noJa, Тъпия явно си ти моето момче! Какви аварийни летища, какви 5 лева! Всеки който е пътувал из страната знае, че има много необосновани ограничения! Аз просто ти давам един пример. А ти като си овца и обичаш да ти бичат малоумни ограничения - твой си проблем. А има и още нещо - от 2 години съм шофьор, минал съм към 30 000 км, и нямам нито едно нарушение! Не подкрепям малоумниците по пътищата, но не подкрепям и малоумните ограничения, закони и глоби! Защото по магистралата ако караш със 150 ще те спрат и ще има акт. Ама ако каратш с 230, никой няма да те пипне - с очите си съм го виждал!
sVinete pod noJa
на 10.03.2009 в 14:01:37 #20Абе бате кво значи да се клатушкаш с 80, тези зони за които говориш са аварийни летища и няма мантинела между тях... Тъп ли си? Освен това повечето българи карат ебаси избушените коли, с които е много по-опасно да караш със 140 примерно, отколкото да фучиш със 180 с някоя нова кола...
yashinaki
на 10.03.2009 в 13:18:21 #19totopz, Искам да те пусна да се кандилкаш с 40км/час като си вземеш отпуска да идеш на море!
Тъкмо повечето време ще го прекараш в колата! ![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/icon_smile.gif?_=1446728989)
yashinaki
на 10.03.2009 в 13:17:14 #18XXX, Много точен коментар! Писна ми заради некоректността на шепа шофьори да плащаме всички! Писна ми и от София до морето да речем, да се стига за един ден, защото управниците ни не искат две магистрали да има! Писна ми и от безсмислени ограничения! По средата на АМ Тракия например има две зони, където трябва да се клатушкаш с 80, защото на някой така му е кеф. Хубаво е да се спазва закона, но и трябва да са разумни изискванията! Да има хубави пътища, че да знаем поне за какво плащаме данъци!
totopz
на 10.03.2009 в 11:26:14 #17Electrical_Engin - точно за това, че "по принцип се кара с 20-30 отгоре" трябва глобите да са толкова солени, че само като си помисли човек, че може да го глобят да го е страх да натисне педала на газта. Примерно ако глобата беше 1000лв за превишение с 10км/ч при ограничение 50км/ч аз щях да карам с 40км/ч от страх, а и сигурно нямаше да съм само аз. От там по-малко катастрофи, по-малко потрошени коли, по-малко пострадали хора, по-малко вредни газове в атмосферата, по-малко изхарчен бензин...все хубави работи. Е вярно вместо пътуването до някъде да трае 30 мин, ще трае 35-40 мин, но според мен това е нищо сравнение с ползите.
totopz
на 10.03.2009 в 09:17:45 #16Щом по улиците всеки втори е в нарушение значи глобите са смешно малки (поне за нашия акъл). Както казах, ако за превишаване с 10км/ч има глоба 200 - 1000лв повече хора щяха да се замислят дали да не си спазват ограничението. А за тежките катастрофи скоростта е най-важният фактор. Едно е да се блъснеш с 50км/ч съвсем друго е с 60 или 70км/ч. Може разлика от 5км/ч да се окаже разлика между живота и смъртта.
XXX
на 10.03.2009 в 08:29:07 #15Айде сега, за всичко е виновна превишената скорост, нали? Пътищата ни иначе са досущ като в Онтарио (Канада), Германия, Австрия и пр. - никакви дупки, магистрали по 5 ленти в едната посока и други подобни хубости. Ама на - шофьорите са кофти...... Я се замислете колко челни удари щеше да има ако поне част от главните пътища бяха (не, не магистрали - прекалено е хубаво за да ни се случи баш на нас) с четири платна и разделителна мантинела? Ако поне част от кръстовищата бяха на две нива? Ама било много скъпо? Ами човешкия живот нали уж нямал цена? Има цена - цената на нормалните пътища...... Нямали младите шофьори квалификация - ами нямат! А защо? 10 дена "курс" (може и без), 100-150 лева за "почерпка" - и готово! А древните полуразглобени таралясници? Всички до един - "минали без забележки годишен технически преглед"? А безумните ограничения на прави участъци покрай разни абсолютно незаконно построени и неотговарящи на никакви норми барчета, газстанции и пр.? Липсата на маркировка? Знаци? Май нещата не опират само до "калпавите шофьори"!![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/mad.gif?_=1446728989)
pointzero
на 09.03.2009 в 17:27:31 #14ограничение на скоростта по магистралата: 100 км/ч глоби: 120 км/ч - 95 $ 130 км/ч - 195 $ 140 км/ч - 295 $ 150+ км/ч - 2000 - 10 000$; отнемане на автомобила и книжката за 7 дни. и това при следната статистика: средно 2500 глоби за превишаване над 50 км/ч за година..... There have been 39 deaths related to street racing in Ontario since 1999, according to government officials. 39 смъртни случая следствие превишена скорост (1999-2007).... А как е в България? После електрика нека пак казва, че няма нужда от солени глоби!!!!
totopz
на 09.03.2009 в 14:14:03 #13Electrical_Engin - покарай по междуградски път и виж колко хора карат с 90км/ч и ще разбереш защо непрекъснато се трепят. А високите глоби ще доведат до малко повече респект. Сега всеки си кара както си знае и си мисли - "Е какво толкова, ако ме хванат ще ми вземат 20 - 30лв и това е". Но ако глобите бяха както трява и ако те хванат на мжедуградски път с 100км/ч ти ударят едно 200 - 400лв глоба щеше да се мисли повече когато се кара.
mixit
на 09.03.2009 в 13:42:27 #12файда от високи глоби няма - нито отиват за инфраструктурата, нито пък помагат да се спрат джигитите. Проблемът като цяло идва от трудният живот за оцеляване в България и от там агресията у младите, ... и от това 4е вси4ки ни пътища са проектиране на времето за доста по малък брои автомобили и 90% трябва да се раз6ерят
aler
на 09.03.2009 в 12:57:04 #11Що се отнася до страха , обществото ще си плюе в пазвата ,ще пикае на бял камък , но децата ще са живи и един ден ще имат деца , а няма да гният в земята !![](https://webnews.bg/assets/images/emoticons/mad.gif?_=1446728989)
totopz
на 09.03.2009 в 11:15:11 #10Electrical_Engin - браво бе много умно. Дай да не насаждаме страх в обществото. Трябва да сме безстрашни докато газим хора по пешеходните пътеки, докато блъскаме коли и убиваме хора, докато не спазваме нито едно от правилата за движение по пътищата. Междудругото и преди съм чувал тази теория за насаждането на страх в обществото, но така и немога да разбера какво лошо има в стаха. Аз предпочитам да ме е страх, вместо да не се знае кога некой безстрашен, ще ме отнесе на някое кръстовище.
totopz
на 09.03.2009 в 10:09:34 #9Electrical_Engin - какви са тези щуротии за ниски глоби? Глобие трябва да са такива, че при ограничение от 50км/ч всички да карат с 40км/ч от страх. Според мен сегашните глоби ако се умножат по 10 или по 20 нещата ще стоят по по-различен начин.
Meteora
на 09.03.2009 в 10:07:26 #8Закони има. Приложение няма. Безлюдна технология! Само това ще накара джигитите да се усмирят. Като знае, че Биг Брадър го наблюдава отвсякъде, ще се съобразява с обстановката. Щрак, Марийке, на портрет. От там в плика и по пощата. Ако не плати да 1 седмица - дабъл. И пак ако не плати - втори дабъл. В началото на януари пропътувах 2 800 километра до Италия и обратно. Не видях нито един полицай по пътищата. В Лондон също не видях полицай. Ни лете, ни зиме...
aler
на 09.03.2009 в 09:47:24 #7Знаете ли защо депутатите не им пука за катастрофите ? Защото нямат ПОЛИТИЧЕСКА ВОЛЯ да решат проблема! Безобразното състояние на пътищата е едната страна , но другата си е - яки солени глоби ! Какво значи да страдат нормалните водачи!?! Щом нарушава правилата - не е нормален водач ! В Швеция ,във Франция и в други бели държави глобите са такива , че и при високите си заплати , на болшинството и през ум не им минава да се правят на пилоти от формула 1 ! Където не достига мозък , трябват други механизми за възпиране ! И аз съм шофьор от 30 години , но не мисля ,че строгия закон ще ме ощети !
funiikata
на 09.03.2009 в 09:39:41 #6Минувач
на 09.03.2009 в 09:35:32 #5При катастрофите се преекспонира факта за шофиране след употреба на алкохол. Делът на тези катастрофи не е определящ в черната статистика. Определяща е ниската ни обща култура и чувство за отговорност. Специално за случаят край Стара Загора, вина има шофьора на автобуса, който е бил засечен при разминаването с Голфа. Никога не се говори за лошите пътища, а за несъобразена скорост. Това трябва да се промени със закона. След като си плащаш установената такса, трябва да имаш възможност да се движиш по път, а не по лунно трасе. Циганите, без образование, масово си купуват книжки. Защо се прескача този немаловажен факт?!
shtarkel
на 09.03.2009 в 09:28:28 #4Докато по пътищата е пълно с олигофрени-така ще е!Никаква толерантност,безумно каране и селения!Това е проблема!