Правят нов Комитет за държавна сигурност (КДС). Това е основният резултат от провелия се на 25 април 2012 г. първи Консултативен съвет за национална сигурност (КСНС) при новия държавен глава Росен Плевнелиев.

Постигнатитят консенсус от участниците в КСНС спецслужбите да бъдат координирани от Съвета по сигурността към Министерския съвет (МС) по същество представлява точно това, колкото и да отрича президентът.

"Нека да съм ясен: Съветът за сигурност към МС не е шапка на службата. Той е на подчинение на Министерски съвет и директно на подчинение на министър-председателя", с пламнал поглед заяви Плевнелиев.

Явно освен, че му е видимо трудно да се изразява смислено - казаното от Плевнелиев е безспорен алогизъм - новият стопанин на „Дондуков" 2 не познава и историята.

Защото с Указ № 504 от 22.VII.1965 г. Министерството на вътрешните работи се разделя на две: Министерство на вътрешните работи (МВР) и Комитет за държавна сигурност при Министерския съвет, без ранг на министерство.

Това се прави - „За да се засили общественото начало в дейността на Министерството на вътрешните работи за опазване на социалистическия обществен ред и за по-успешно предотвратяване на противообществените прояви, както и за по-нататъшно укрепване и подобряване работата на Държавна сигурност..."

А по думите на върховния ни главнокомандващ: „Всички се обединихме около това, че е необходимо ефективно взаимодействие между службите и в никакъв случай работа "на парче". Това може да стане единствено и само в МС чрез Съвета по сигурност като звено за координиране на политики и приоритети."

Някой да открива разлика в мотивите на двете решения? Или в задачите на Комитета за държавна сигурност и Съвета за сигурност към МС? Много трудно ще му бъде, да не кажа - невъзможно. Пък дори той да е Плевнелиев!

Възкресяването на КДС превръща премиерът Бойко Борисов в „цар на службите", имащ реално по-голяма власт от тази на Тодор Живков. Защото, ако при „Тато" начело на КДС стоеше ген. Ангел Солаков, то днес, по силата на постигнатото съгласие в КСНС, Борисов еднолично и безконтролно ще ръководи службите.

Нещо повече, премиерът съобщи, че Цветанов е оттеглил предложенията си, осигуряващи повече правомощия за силовия вицепремиер и добави, че те са били подготвени от „хора, които вече не са по постовете си", визирайки Румен Миланов. Освен това Плевнелиев и Борисов заявиха, че никога не е имало идея да бъде регламентиран пост на отделен вицепремиер, отговарящ само за специалните служби.

Така само премиерът ще координира службите. Иначе и Борисов, както го правеше и Живков, всеки четвъртък работи лично със спецслужбите.

Въпросът е ЗАЩО дадоха толкова власт на един човек. Явно съсредоточаването на толкова отговорност на едно място е удобно на задкулисните кръгове. Кукловодите ще си разиграват коня в страната под прикритието на "диктатора", а когато системата се провали за сетен път, виновен ще бъде само един - този отгоре.

И в случая няма никакво значение, че Борисов не отбира от доклади, анализи и справки. Нали и досега се справяше „успешно"!

След реализацията на решението на съвета, че НСО остава на подчинение на президента, а НРС преминава към правителството той ще има безкрайна власт. Ще може да контролира, спира, поръчва и насочва в желаната посока оперативни разработки, както и да възпрепятства реализации ("ало Ваньо....Мишо бирата"). Не казвам, че досега не го можеше.

Но досега поне формално НРС имаше свободата да е подчинена на президента, който обикновено невинаги беше от управляващите. Сега премиерът Борисов няма да знае какво да прави с информацията, но в ръцете му се дава доста мощно оръжие за саморазправа с политически опоненти и бизнес конкуренция.

Това е изключително вредно и опасно за България решение! Ненормално е разузнаването да бъде към изпълнителната власт. В цивилизованите демократични страни, подобен род служби са под стриктния контрол на парламента.

Сега един човек, върху който никой в държавата не упражнява контрол, концентрира в себе си цялата власт. Е, да е честито на големите "демократи", които две десетилетия само плещят за демокрация, а са съгласни на диктатура.

Само като си помисля каква олелия е за ДС, а в момента пред очите ни един човек поема контролът върху спецслужбите. А Мартин Димитров се закахърил за лустрация на ДС. Действай сега, Мартинчо, ама и на теб, и на Костов не ви стиска. Хайде сега надайте вой, а не двайсет години, след като Борисов не е на власт.

При тази концентрация на еднолична власт обаче има реален шанс всеки следващ вот да е подменен. Единственото успокояващо е, доколкото все още някой се интересува от нас като държава, е членството ни в ЕС, външните сигнали и наблюдатели, както и хилавата ни опозиция с нейните представители в ЕП.

Коронясването на Бойко Борисов за „цар на службите" обаче е само част от неимоверния политически натиск върху тях, на който сме свидетели.

На провелия се на 25 април КСНС бе постигнатото съгласие на всички политически сили за изготвянето на закон, който „трябва да сложи ред" в сектора „Сигурност". По думите на премиера, 22 години службите са работили в „сивия сектор".

И тук като че ли се сблъскваме с частична амнезия. Изглежда Борисов е забравил, че 4 от тези 22 години беше главен секретар на МВР, отговарящ и за спецслужбите, а последните 3 години беше с още по-голяма власт за контрол над тях като премиер. Защо през тези 7 години остави службите да работят в „сивия сектор"?!

Общият устройствен закон за спецслужбите ще бъде внесен в пакет заедно с отделните текстове за НСО, НРС и служба „Военна информация" до декември тази година. Преди това Министерство на отбраната (интересно защо то?) трябва да организира публично обсъждане на трите законопроекта с граждански сдружения.

Знае се, че вече има готов законопроект за военното разузнаване, но той ще бъде изтеглен за корекции, които да го направят в съзвучие с останалите. Всичките досегашни "лоши" работели без закон.

Обобщавайки резултатите от съвета, президентът даде срок законите за спецслужбите да бъдат приети до април 2013 г. Това си е на ръба на мандата.

Нещо много говорят в бъдеще време. Щяло да има закон. Но не веднага, а примерно - след година. Или пък следващия мандат... Отговорът на този въпрос май не знае и премиерът.

Всъщност, каквито и мерки да предприемат управляващите за реформиране на силно ерозиралата сигурност на страната, те са обречени на неуспех. Причината за това, която нито Борисов, нито Цветанов няма да си признаят, е, че службите и въобще институциите осигуряващи сигурността ни са в сериозна кадрова криза. Криза, за достигането до която сериозен принос имат и двамата споменати, особено вторият.

Че това е така пролича и от уволненията на смятани за ключови фигури в управлението на ГЕРБ в областта на сигурността, каквито бяха Иван Драшков (бивш зам.-шеф на ДАНС), Кирчо Киров (екс-началник на НРС) и вече споменатия Румен Миланов (бивш съветник на премиера, секретар на Съвета по сигурност и № 1 в БОРКОР).

И въпреки че обявените мотиви за отстраняването на всеки един от тримата бяха различни - от умора от работата, през финансови злоупотреби в НРС до несправяне със задачите - главната причина не беше спомената.

А тя е, че кукловодите, които дърпат конците на управлението на България при всяка власт са решили окончателно да се разделят с т. нар. многобойци - наследени от стария режим „експерти", готови да служат всекиму!

За 22 години режисьорите на т. нар. преход у нас успяха да си отгледат достатъчно свои кадри и да ги издигнат в йерархията, най-често със спускане с парашут на върха, за да са им нужни повече... „старите пушки".

Впрочем, че върви повсеместна чистка не само в сферата на сигурността, но и другаде - като, например, дипломацията - ясно пролича и от обявеното от външния министър Младенов намерение да уволни 130 души.
Повечето от тях са именно такива хамелеони, които с клетва за вярност към всеки нов кабинет, запазваха местата си.

Тъй като и в дипломацията, и в сигурността задължителното упражнение на всяка една следваща власт е да обрули върховете им, тук, именно, се крие язвата и на външната ни политика, и на националната ни сигурност - нови партийни назначения на всеки 4 години и никаква приемственост в политиката. Да се чудим ли тогава защо сме на този хал?!

Но докато такъв подход продължава да вилнее сред управляващите държавата ни, друго не може и да се очаква!

Колкото до мен, аз очаквам зоополицията, екополицията и овощната полиция да бъде създадена, за да спя спокойно...