В България пощенските услуги са сравнително конкурентен бизнес. Частните куриерски фирми всяка година изяждат и малкия оставащ пазарен дял на "Български пощи". В услуги, които са традиционни за държавната компания, тя практически вече не съществува. Такива например са паричните преводи. Има обаче сфери, където "Български пощи" са труднозаобиколими. Например повечето пратки от чужбина се доставят от тях.

И тук идва проблемът. "Български пощи" е допотопна структура, в която всичко е бавно, мудно, некачествено и пропито в ненужни разходи и липса на каквато и да e ефективност. Персоналът там, ако не напусне сам, е доживот и отношението към клиента е нулево. Във почти всеки офис на компанията ще ви посрещнат с думите "тук не е информация" и всякакви сходни изрази. Документацията вместо да се води електронно е в тетрадки, което забавя работата, обслужването и е олицетворение на пропитата с неефективност система.

Според изказване на Ивайло Московски от 2015 година, приватизацията на дружеството не е на дневен ред, защото то изпълнявало социални функции. За това и се нуждаело от държавна субсидия.

Ще се опитам да преведа думите на г-н Московски от 2015 година на по-прост език: Държавата няма намерение да продава губещо дружество, за чието съществуване плащаме ние с нашите данъци, защото изпълнява социални функции.

Интересно е кои са тези социални функции?

Мога да изброя няколко, които видях с очите си за по-малко от три дни:

  • Колетна пратка успява да достигне от Германия до София за един ден. След това за близо седмица не може да достигне до пощенския клон.
  • В пощенския клон служителите нямат представа къде се намира пратката, защото "тук не е информация".
  • При обаждане до пощенския клон два дни по-късно, следва отговор: "Информация по телефон не даваме, елате на място". За какво да ида на място, г-н Московски? За да ми кажат, че нямат информация.
  • Всъщност обажданията бяха няколко, защото например националния телефон на "Български пощи" изобщо не отговаря, а посочения телефон на пощенския клон, било някакво друго гише. Да съм се обадел на друг номер. На него вдига ядосана леличка, която си "предавала пощата" и да съм се обадел на трети номер.

Социалната функция на "Български пощи" не се състои в услугите, които компанията извършва, защото те са с нулева стойност. Социалната функция се състои в десетки хиляди служители, които са неефективни до степен, която трудно може да бъде измерена. На които ние плащаме заплатите чрез данъците ни. За жалост вината не е само в тях, макар да е твърде наивно да ги оневиняваме изцяло.

Вината е в невъзможността на държавата да управлява подобен бизнес в глобализиращата се, автоматизираща се и все повече зависеща от технологиите икономика. Защото държавното управление работи с тетрадки. И ако си мислите, че става дума за някакъв изолиран случай или инцидент - направете социологическо проучване, ще струва много по-малко от държавната субсидия за "Български пощи" всяка година.

Някога "Български пощи" са били компания от стратегическо значение за националната сигурност, но в този си вид те по-скоро са заплаха. Затова г-н Московски, продайте "Български пощи", при това бързо, макар да е вече късно.

А едно добро начало би било да назначите проверка за работата на компанията с клиентите й, като в частност можете да започнете с "любезните" служители от "клон 13", който е известен още като "клонът на Цариградско".