Никога ротационно председателство на ЕС не е концентрирало в себе си толкова много събития. Торнадо, което обслужва президентската кампания на Макрон. Но служи ли на Европа, пита в свой материал френското списание Le Point.

Президентът Макрон стартира своята президентска кампания с друго председателство: това на Европейския съюз, което започва на 1 януари. Пресконференцията му в четвъртък трябва да разкрие основните приоритети на неговото председателство, съсредоточени през първите три месеца на 2022 г. Всъщност те са доста добре познати: прилагането на Закона за цифровите услуги (DSA) и Закона за цифровите пазари (DMA), стратегически компас за отбрана и сигурност, европейски минимален доход, среща на върха ЕС- Африка и т.н.

Наследявайки Словения и изпреварвайки Чехия, Франция поема кормилото на европейските преговори в момент, когато около 250 текста са в процес на подготовка. Това е законодателният пик на мандата на Урсула фон дер Лайен, тъй като пандемията замрази обичайната работа на институциите за много месеци. Това натрупване на текстове не плаши 280-те дипломати от постоянното представителство на Франция в Брюксел, които са обучавани от две години на европейски техники за водене на преговори.

Макрон няма институционална роля

Ако след Договора от Лисабон Еманюел Макрон всъщност няма институционална роля във френското председателство на ЕС (PFUE ), неговите министри трябва да играят решаваща роля, но в много различен регистър. Колкото Макрон може да въплъщава силна политическа амбиция, да говори високо, дори да брутализира обичайното мрънкане, толкова неговите министри трябва да се поставят в услуга на колектива, възприемайки най-скромното, най-достъпното отношение в търсене на компромиси. Накратко, има разделение на ролите: Макрон ще прави политика, докато носи високо вдигнато европейското знаме, а неговите министри от своя страна ще изглаждат нещата с колегите си и ще трябва да търсят компромиси с Европейския парламент.

Ако тропотът на ботуши, който се чува в Украйна, предизвика открита криза, няма съмнение, че президентът на републиката ще се възползва от възможността да поеме лидерството на европейската дипломация срещу Владимир Путин. Но за разлика от Никола Саркози през август 2008 г. в грузинската криза, Макрон вече няма официална роля. Освен това се очаква председателят на Съвета Шарл Мишел да представлява ЕС навън при подобни обстоятелства. Но е разумно да се помисли, че Шарл Мишел, либералният съюзник на Макрон в групата на Renew Europe, ще може да се оттегли в полза на французина или поне да го избави от избора...

Макрон има среща в Страсбург на 19 януари

Програмата, както казахме, е претоварена. Традиционната визита на Колегията на европейските комисари в началото на всяко ротационно председателство е предвидена за Париж на 6 и 7 януари. Еманюел Макрон ще произнесе речта си пред Европейския парламент в Страсбург на 19 януари. Без съмнение, един от големите моменти на политическа комуникация на това председателство.

Това забързано председателство подлага европейската дипломация на адски темпове, безпрецедентни на този етап, по-специално с организирането на 19 неформални срещи на европейски министри във Франция. Какво е новото: ще бъдат задействани областните градове, което позволява на всеки министър да популяризира Европа, близка до териториите. Жан-Ив Льо Дриан и Флоранс Парли ще открият тази поредица в Брест на 12 и 13 януари (Отбрана) и 13 и 14 януари (Външни работи). Барбара Помпили ще приветства своите колеги на неформален съвет по околна среда и енергия от 20 до 22 януари в Амиен. Европейските министри на научните изследвания, висшето образование и иновациите се очакват в Париж от Фредерик Видал на 24 и 25 януари.

Веран събира здравните министри в Гренобъл

След това отиваме в Страсбург на 26 и 27 януари за неформален съвет на министрите на образованието и младежта, воден от Жан-Мишел Бланкер. След това в Ланс (31 януари и 1 февруари) ще се проведе неформалната среща на министрите на промишлеността и вътрешния пазар. Жералд Дарманин и Ерик Дюпон-Морети ще поемат щафетата между Туркоан и Лил за неформалния съвет на JAI (Правосъдие и вътрешни работи) от 2 до 4 февруари.

Връщаме се обратно в Страсбург за съвет по земеделие от 6 до 8 февруари, начело с Жулиен Денорманди. Град Гренобъл ще бъде домакин на неформален съвет на здравните министри на 9 и 10 февруари начело с Оливие Веран. Франк Ристер, министър на търговията, ще се срещне с европейските си колеги в Марсилия на 13 и 14 февруари, докато Елизабет Борн, в Бордо, ще събере тези на труда на 14 и 15 февруари.

Башло изтъква Анже

Тулуза, градът на Ariane Espace, беше избран да организира неформалния съвет "Пространство за конкурентоспособност" на 16 февруари. Неформалната среща на министрите на транспорта с председател Жан-Батист Джебари ще се проведе в Льо Бурже на 21 и 22 февруари. След това Брюно льо Мер ще приеме своите колеги от икономика и финанси в Париж на 25 и 26 февруари. Министрите, отговарящи за кохезионната политика, ще се срещнат в Страсбург от 28 февруари до 1 март.

Клеман Бон, държавен секретар по европейските въпроси, избра Арл на 4 март, за да подготви сцената за неформалния съвет "CAG" (Общи въпроси), който ще предшества Европейския съвет на държавните и правителствените ръководители на 24 и 25 март. Защо Арл? "Защото майка му живее там, в пенсия е, и той ходи там редовно", обясняват негови приближени. В Монпелие на 6 и 7 март ще се проведе неформална среща на министрите, отговарящи за развитието. Розлин Башло ще приеме своите колеги в културата в Анже на 7 и 8 март и накрая Невер ще приключи този първи кръг от срещи с неформален съвет на европейските министри, отговарящи за телекомуникациите.

Германия никога не е била толкова проевропейска

Този календар е съчетан с друга поредица от срещи, този път официални, които се провеждат в Брюксел. Дотолкова, че министрите ще имат около тридесет заседания за три месеца. Към това трябва да се добави среща на върха ЕС-Африка и среща на върха по отбраната. Посланиците, които представляват 27-те, също няма да бездействат. Дневният ред на френското председателство също така предвижда повече от тридесет заседания на COREPER I и II (двете нива на дипломатически представителства).

Шанс за френския президент е, че новата германска коалиция беше създадена за кратко време. Коалиционният договор, сключен между бъдещия канцлер от СДП Олаф Шулц и неговите екологични и либерални партньори, е един от най-европейските за последните 30 години. След Хелмут Кол никой канцлер не е проявявал толкова много федералистки амбиции. Деликатната дискусия относно реформата на бюджетния пакт няма да паразитира по време на френското председателство, защото ще се проведе едва през втората половина на 2022 г. (без да се знае, дали към онзи момент Макрон все още ще бъде в Елисейския дворец).

Страхът от кризата с Covid-19

От друга страна, две събития могат да опетнят този "френски момент" в Европа: кризата с Covid-19, която ще принуди много срещи да се проведат в "хибриден" формат. Планиран е алтернативен график и решението ще бъде взето предвид здравната ситуация през следващите седмици. Друг капан е задълбочаващото се раздразнение по отношение на Полша и Унгария, две държави, които биха могли да изберат политиката на "празния стол", ако парите от пакета за възстановяване останат блокирани. Тогава въпросът за върховенството на закона може до голяма степен да развали френското председателство на ЕС. Виктор Орбан, турбулентният унгарски премиер, е изправен пред парламентарни избори през април. Цялата му кампания се основава на атака срещу еврото. Следователно той няма интерес да предлага на своя опонент на европейската сцена Еманюел Макрон, победи, които са твърде лесни по време на неговото председателство. Двамата мъже са повече съучастници, отколкото може би си мислите, всеки вижда другия като огледало на вътрешните си спорове. Остава открит въпросът дали френското председателство ще служи на интересите на Европа или на президентската кампания на Еманюел Макрон.