Много неща се случиха през Страстната седмица. Всички направо плачат за коментар.
Импийчването на Първанов не се състоя, Яне се отрече, преди да пропеят първи петли, Волен остана simper fidelis.
Костов не успя да провали прякото излъчване на президентската пресконференция - в стил „Империята отвръща на удара" - по националния телевизор.
Дянков най-подир се помири със собствените си икономическо-финансови демони и (се)изложи приетите от правителството мерки за преборване на кризата.
А християнският свят с трепет очакваше най-великото събитие - православни и католици този път заедно.
Но не знам защо ми се прищя да си говорим за нещо доста по-земно и делнично.
В ясна пролетна утрин на спирка „Школата" шестима контрольори и един униформен полицай обсаждат автобус по линия 111. Разбира се, в рейса няма къде да се хвърли игла и бдителните стожери на пътническата редовност проверяват само късметлиите, увиснали по вратите.
Няколкото заловени нарушители са изправени пред дилемата - или 10 лева, или акт. В краен случай работи контрольорският трик „Добре де, толкова ли нямаш поне левче за един билет?". На варианта с десетачката на ръка се хващат само отстъпчиви във всяко отношение перхидролени девойки, пристигнали завчера от Сливо поле в мегаполиса да учат за фризьорки и не изгубили още селския си наивитет.
Опитните гратисчии знаят, че контрольрите не обичат да пишат актове, ако въобще могат да пишат. И в най-лошия случай минават с нерегистриран звонк с номинал 1 лев в джоба на проверителя.
Възниква обаче логичният въпрос - какво получава редовният пътник на столичния градски транспорт срещу своето билетче. Което може да се разглежда като договор за предоставена услуга: ние плащаме, те ни возят.
Получава уникалната възможност да загуби три четвърти час в очакване на своето возило в пек и мраз, дъжд и киша. След това да бъде настъпван, блъскан с лакти, облъчван с всевъзможни телесни и други натурални аромати, да се раздели неусетно с портфейла си в стълпотворението от над двеста такива като него.
А иначе автобусите са с 27 седящи, 69 правостоящи и 4 инвалидни места. Но инвалид по-скоро ще спечели нюйоркския маратон на олимпийска дистанция, отколкото да провре не само количка, но и патерица в рейса.
На всяка спирка има табела с интервала на движение. Служи единствено да задоволи потребността от нещо за четене на пътника, който е забравил да се зареди с двутомник за продължителното чакане. Дори след като с неимоверни усилия е успял да се докопа до заветната автобусна утроба, потребителят на услугата „градски транспорт" трябва да изтърпи влаченето на транспорта със скоростта на костенурка по нанагорнище в августовска жега, безкрайните задръствания, капризите на континенталния климат (лятото в рейсовете е горещо, през зимата - студено), етническата непоносимост към хигиената на някои наши сънародници.
Подминаването на пренаселена спирка от някои шофьори, особено на 111, е практика - какво пък толкова, колегата е на десетина минути след мен, аз ще обера следващия митинг.
Винаги изпадам в умиление, когато млад човек успее с мъка да преодолее съпротивата на човешки тела и да перфорира своето билетче. Тази форма на обществена отговорност заслужава адмирации.
Но какво прави в отговор Столичната община? Предоставя на своите граждани-данъкоплатци-билетокупувачи ежедневно екстремно изживавяне, което в елементарната математика се именува придвижване от точка А до точка Б (възможно с прекачване). В стари, неуютни, раздрънкани, мръсни, нередовни транспортни средства. Към компонента автобуси общинарите с щедра ръка предоставят на обитателите на т.нар. европейска столица разпадащи се спирки, колосални задръствания, непреодолими дупки, нескончаеми реконструкции, ремонти и кърпежи на уличните настилки.
Но за да бъде емоцията пълна, тук-там те очаква хайка от шестима груби, арогантни, лошо възпитани малоумници, която дори да има максимална събираемост на глобите, не би оправдала даже бензина на микробуса им с авторитетния надпис на борда „Център за градска мобилност".
И заплатата на полицая, който люпи семки и със скучаеща физиономия наблюдава напъните на контролните органи, като вътрешно се радва, че вместо нормална полицейска работа, съпроводена с риск, му се е паднала ролята на бостанско плашило.
Транспортът е само поводът. Днес. Можеха да са дупките. Ремонтите. Незаконното строителство. Сметищата. Кучетата. Заводът за отпадъци. Изчезващите като в черна дупка зелени площи и детски площадки.
Сред скандалите, които тресат уморената ни държавица, столичната кметица живее в изключителен медиен комфорт. Но може би трябва да се напомни на учителката по руски език, че разликата от това, да се ръководи СОУ, и да се управлява столица с милион и половина население е като да се кара тритонетка и космическа совалка.
Засега столичната тритонетка крета по нанадолнището на надупчените софийски улици. Лошо е, че може да се пробва да излезе и в космическа орбита.
Barda
на 09.04.2010 в 17:33:46 #29а който иска доброволно "социалната подкрепа" на държавата нека доброволно да се направи фонд, в който който иска да му се одържат още 10% от заплатата като допълнителен данък - да си ползва свободен градски транспорт, привилегии в болничните заведения и т.н. Аз лично няма да имам нищо против, стига да получавам качествено обслужване. Ама типичното за нашата нация, което се превърна в последните 40 години като "закон" е "Да ми дават само, ама аз що да им давам". Е, събудете се.
Barda
на 09.04.2010 в 17:27:38 #28много точно казано от канадеца - Ние сме си прасета. И най-луксозните автобуси да ни купят, ще осерем всичко като хлебарки. Колкото до наглите изказвания как транспорта трябвало да бъде безплатен - айде моля! Значи ще се стискате да не си купувате кола, че много разход, разбираш ли, ще мрънкате постоянно, че ви било вмирисано и мърляво и закъснявали превозните средства, а на всичкото отгоре и безплатно а бъде ! Айде стига вече. Не излязохте ли от Комунизма. Който иска услуга, трябва да се научи да си заплаща. Ако услугата не му харесва, то не мърмори, ами да се опита да намери конкурентна и по-добра от нея. Ясно е, че винаги ще има мърлячи, прасета, цигани, вмирисани пенсионери - за това трябва да има контрол и повече пълномощия на контрола в градският транспорт. След като си тръгнал "на дискотека" с автобус, то нищо не ти пречи да дадеш 1 лев = една газирана вода за това, че някой си прави труда да те вози !
unack
на 08.04.2010 в 22:56:54 #27Интерсна статия... тъжно комедина реалност... дали да плача или да се смея... То и на запад закъсняват автобусите и е тъпкано - е не като у нас естествено, но не е ежедневие а прецедент...
skota
на 08.04.2010 в 15:47:09 #26че защо да излизам на улицата бе тъпунгер. Ползвам автобуси 1-2 пъти годишно. Да излиза раята като теб, дето всекидневно и се друсат вмирисаните карантии в тях.
Jo arbaleta
на 08.04.2010 в 14:23:56 #25Ти имаш ли компетенция бе скот
Компетенцията ти е да си мишка и да си седиш у вас и да злобееш по форумите. Тук ти е силата, тук ти си голям, тук си инжинер, учен и писател. Мишок.Като не си доволен нещо излез на улицата бе убитак. Какво ще промениш във форума. МИШКА
skota
на 08.04.2010 в 14:19:02 #24Tи ли бе, сополивецо недоизбърсан, ще се изказваш кой кога ще е некролог? Ти ли, пишко непоръбена, ти ли, квартален оръфляк, ще даваш акъл за левчето и билетчето? Докато мама и тате те гледат , плащат ти мизерните стинки за ученическата карта и още по мизерния джобен звонк, нЕма да взимаш мнение по въпроси, по които нямаш компетенции. Разбрано?
Jo arbaleta
на 08.04.2010 в 14:11:02 #23Такива като тебе мрънкат че им смърдяло в автобусите. Ами изкъпете се и нема да смърди бе паплач долна. Ебати тъпата държама само некви скотове в нея
Както си го направиме- така ще е. Ако нямате лев за билет- ходите пеш. Ако не ви изнася че смърди- или слезнете или се изкъпете (препоръчвам второто). Екс комунисти скапани 
Jo arbaleta
на 08.04.2010 в 14:07:31 #22skota скот долен аз съм още ученик и може и да правя грешки, но сигурно когато стана колко тебе ти вече ще си некролог
И за "рейсовете" на 111 ако си чел малко вестници ще видиш че са чисто нови мерцедеси, макар и построени в Турция..
Мое село е София скот нещастен. Смърдел
вилнял ван дал
на 08.04.2010 в 13:59:38 #21то пък не излезе като хората неграмотно го копи-пейстнах... сори те ви линк: http://www.ukstudentlife.com/Travel/Transport/London/Buses.htm#TicketPrices2010
вилнял ван дал
на 08.04.2010 в 13:58:41 #20за тия отдолу, дето спорят за цената на билетчето в лондон: TICKET PRICES (2010) The following fares will be introduced from 2 January 2010: Bus fares in 2010 Adult Student (age 18+) Single journey (on 1 bus or tram) paid using Oyster card (at all times) £1.20 - Single journey (on 1 bus or tram) paid by cash £2.00 - Oyster daily price cap (if using buses/trams only, paying using Oyster card) £3.90 - 7 day bus/tram pass £16.60 £11.60 1 month bus/tram pass £63.80 £44.60 1 year bus/tram pass £664.00 £464.00
skota
на 08.04.2010 в 13:41:01 #19Arbalet, първо, научи се да пишеш грамотно. Буквичката "Й" се слага само на строго определени места, а не където решиш. Нито се слага на "линиЙ", нито "наЙвност". Не се излагай. Второ, обиждаш автора че е селяндур, а в същото време се хвалиш колко модерни били автобусите по линия 111. В сравнение с чавдарките които си виждал у твое село със сигурност са модерни, но знай, че като цяло това са едни обикновени бракувани немски таралясници. Айде плувай сега, и по-леко с епитетите.
Jo arbaleta
на 08.04.2010 в 12:16:36 #18И аз съм съгласен, че написаното е творение на първокласен селяндур. Естествено, всички селяни мислят че като дойдат тук всичко е тяхно. В случая "рейсовете", а не автобусите. Освен това контролата нямаше да земе 1 левче вместо глоба ако нямаше такива като автора. За автора да си платиш глобата явно е селски манталитет и найвност. Аз мисля че е точно обратното. И аз не обичам контролите и аз съм пътувал без билет или карта, но закона си е закон и не ти трябва селска найвност за да го спазваш, трябва ти цивилизованост. Такава каквато ти липсва авторе. Освен това автобусите на 111 са изключително модерни. Вярно че е пълно с раздрънкани антики на другите линий, но.....Не заблуждавай хората.
mrasnika
на 08.04.2010 в 11:52:16 #17КимЧенИр | 07.04.2010 19:04 КИМ куре!!! 10 пандура е картата за цял ден за всички линии на метро и автобуси. тва е за Пийк. Оф пийк беше към 6-7 ли не помня точно. Иначе с ойстър излиза малко по евтино. Ама кво ги ебе заплатите са им доста по големи Иначе карта за месец от 30 - 150 паунда зависи до къде пътуваш.
mrasnika
на 08.04.2010 в 11:48:40 #16Много хубаво ми беше рано сутрин в Червеното Ферари - 204 , бяха стари Икаруси, готино е винаги да ръгнеш някой или да те намачкат стабилно. Липсва ми висенето на пилона
Почти не съм дупчил билети, предпочитам да се бия, малко спаринг нямаше да ми дойде зле.
Бой, борба, чалга и воня, псувни и закани - Европейска работа 
skota
на 08.04.2010 в 11:24:35 #15За какво е тази статия изобщо? На автора не му ли е известно, че градският транспорт в София Отдавна е безплатен?? Билетчета дупчат само балъците
etaj_5
на 07.04.2010 в 23:15:59 #14vvml Не само тук затриват постове. Във всички сайтове правят така само като им намекнеш, че не знаят правилото за пълен и непълен член. И не само поста ами ти спират достъпа до когато те си решат. А това, че вече не знаем правописа е друг въпрос и май ще става все по-зле.
vvml
на 07.04.2010 в 20:30:04 #13Тия олигофрени от нюза ми изтриха съобщението, засегна ли се някой от вас, неграмотни кретени? Трябва някой да се е засегнал, иначе всеки пубер с минимални умения за работа с компютър, си псува на воля (аз не псувах) и никой не му трие мнението. Ааа, и що не пише че е цензурирано, ами направо го затрихте?
Безмерни са простотията и малоумието тук.
STOCK
на 07.04.2010 в 12:15:56 #12КАКТО ВИНАГИ СЪМ ТВЪРДЯЛ - ТРЯБВА ДА ПРЕДЛОЖИШ КАЧЕСТВО ЗА ДА ИСКАШ ПАРИ ЗА НЯКАКВА УСЛУГА. ГРАДСКИЯТ НИ ТРАНСПОРТ ОСВЕН СЪМНИТЕЛНА "МОБИЛНОСТ" НЕ ПРЕДЛАГА НЕЩО ДРУГО. НАДАЛИ ЩЕ МИ ПЛАТЯТ ЛЕКАРСТВАТА ЗА АНГИНАТА КОЯТО ПОЛУЧИХ В РЕЙС 413 ! ВИНАГИ СА МИ БИЛИ НАИВНИ ТВЪРДЕНИЯТА НА КОНТРОЛАТА, ЧЕ ВИДИТЕ ЛИ ГРАДСКИЯ ТРАНСПОРТ Е В ТАКОВА СЪСТОЯНИЕ ЗАЩОТО ТАКИВА КАТО ВАС НЕ ДУПЧАТ БИЛЕТИ ! ПРИЗОВАВАМ ВСИЧКИ ДА НЕ СИ ДУПЧАТ БИЛЕТИ ДОКАТО НЕ ПРЕДЛОЖАТ НЕЩО ДРУГО ОСВЕН РЕЙСОВЕ И ТРАМВАЙ - ВРЪСТНИЦИ НА НАШИТЕ ПРАРОДИТЕЛИ !
rusnache
на 07.04.2010 в 12:00:06 #11Борисе, ако не си разбрал едно, то в източния манталитет е " правиме го защото го искаме ", в западния " правиме го защото трябва " и за това при нас някой може залудо да направи чудеса, но ако трябва да свърши нещо го смята за нарушаване на свободата му и не го прави.
boris
на 07.04.2010 в 11:50:32 #10rusnache ------------------------------------------- Да бе, нямам против, мнението ми за билета ми беше насочено към автора - в смисъл "а какво си направил ти та да не е така, освен че си дал ( я дал, я не дал) един Лев". Не искам да споря с теб по този въпрос. Ясно е, че много работи могат да се правят по-добре в транспорта. Като начало могат да си поразмърдат малко задниците и да махнат картите с маршрутите на транспортните системи на немските градове дето висят над някой от вратите. То бива да си незаинтересован от работата си ама... Това не струва пари, трябва просто хората които работят във фирмата да излезнат малко от летаргията.