Голяма бе радостта на работниците в Рюселсхайм, Бохум и в други германски градове, които произвеждат части за Opel, след като General Motors обяви, че продава мажоритарния пакет от дъщерната си компания на консорциума между канадската Magna и руската Сбербанка, съобщи радио Deutsche Welle, цитирано от money.bg.

Magna бе техният фаворит. Далеч от американците, мислеха си всички. Далеч от тези, които години наред допускаха грешки в ръководството на германския производител и го държаха под напрежение, водени от непресъхващата жажда за печалба, а не от стремежа към висококачествени автомобили.

Всъщност в "семейните" отношения, започнали преди 80 години, отдавна вече има разрив. След дълго лъкатушене сега GM най-после реши да "пусне" европейската си дъщеря, за която дори няма нужда да плаща зестра. Тя ще бъде осигурена от германските данъкоплатци.

Всъщност Берлин вече отпусна кредит от 1,5 млрд. евро за осигуряване на текущото производство, в противен случай Opel нямаше да доживее сватбения си ден.

За да се стигне въобще до продажбата на концерна, правителството дава още 4,5 млрд. кредит като начална помощ на Magna. В крайна сметка парите бяха причината Дженерал мотърс да сложи край на отношенията си с Opel.

Защото ако американският концерн бе задържал европейската си дъщеря, трябваше да набави още 6 млрд. долара, според преценки на международната консултантска и одиторска компания KPMG, като част от тях щяха да погасят помощния кредит, отпуснат от Германия. Тези пари обаче нямаше откъде да бъдат набавени, въпреки че в момента Вашингтон подкрепя най-известния си "пациент" с тлъстата сума от 50 млрд. долара.

Цялата разправия около Опел премина на фона на предстоящите избори за Бундестаг. Всъщност, както канцлерката Меркел от ХДС, така и кандидатът за канцлерския пост от СДП Щайнмайер се бяха спрели отдавна на Магна. Стратегия, която можеше да им изиграе и лош номер.

Вместо да бъдат възпявани като спасителите на Опел, те можеха да останат и доста посрамени. Защото толкова масивна държавна намеса е осъдителна на фона на помощния кредит в размер на милиарди, идващ от държавната хазна.

Радостта ще е до време

Пристрастният поглед върху случая навреди на авторитета на Германия, коментира Deutsche Welle. В крайна сметка Opel има производствени централи и в Белгия, Испания, Великобритания и Полша.

По време на предизборната битка никой не обръща внимание на това. Истинските европейци обаче би трябвало да мислят другояче.

Радостта в германските производствени центрове на Opel няма да трае дълго. Защото и Magna не би могла да се справи, ако не предприеме закриване на работни места. В крайна сметка фокусът на "Новия Опел" ще пада върху завладяването на руския пазар.

И може би в бъдеще повечето автомобили ще бъдат сглобявани в Нижни Новгород. А ако Opel наистина беше толкова привлекателна "булка", както германските политици се опитаха да внушат на населението, защо тогава никой от големите автоконцерни не се позаинтересува от нея - Toyota или FW, например?

Дуото Magna/Сбербанк е всичко друго, но не и отбор-мечта. Затова няма да е учудващо, ако скоро дискусията за бъдещето на Opel започне отначало, завършва коментара си Deutsche Welle.