Въпреки многото критики, които търпи Софийският градски транспорт, той е разнообразен и успява да разгърне своя капацитет за превоз на пътници.

Мрежата от градския транспорт се състои от междуградски автобуси, довозващи мини бусове, автобуси, електробуси, хибридни тролеи, трамваи и метро.

През последните години се забелязва подновяване на транспортните средства в най-натоварените линии, въпреки че все още в София може да се забележат тролеи Икариус, носещи със себе си носталгия за старата София.

Дигитализацията също се реализира все по-успешно. Пътниците могат да следят онлайн разписанието, както и да си купуват билети или карти онлайн.

Проблемите, пред които се изправя градския транспорт са свързани предимно с нередовните пътници, които са висок процент от придвижващите се. По статистика през 2023 година са наложени 13 000 глоби за нередовни пътници в градския транспорт.

За 2025 година преди дигитализацията на глобите за нередовни пътници, в ЦГМ се е налагало да обработват по 5000 глоби месечно.

В много градове този проблем е решен, като се допуска качване на пътниците само от първата врата на превозното средство, а слизането се осъществява от другите врати. Разбира се, този подход би довел до сериозно забавяне в разписанията на автобусите и вероятно трябва да се потърси друга алтернатива.

Неспазването на графика на автобусите също се забелязва като проблем, пред който ЦГМ са изправени през годините. В час пик повечето транспортни средства закъсняват, което трябва да се реши с допълнителни бус ленти или увеличаване на интервалите на транспортните линии.

След 22:00 часа често пък градският транспорт подранява, което се дължи на честото пропускане на спирки от водачите поради липса на пътници.

Като опит за решение на този проблем, гражданите могат да подават сигнал в Контактния център на Столична община, обявен на сайта на ЦГМ.

Друг проблем, който се съзира е в това, че основните линии на надземния градски транспорт не работят до 00:00 часа. Често разписанията са им до 23:20-23:30 часа, което ограничава много хора да могат да се приберат след нощна смяна или от късно културно събитие.

Нощния градски транспорт на София е една иновация от последните 8 години, която все повече бива използвана и дори в някои райони е необходимо да се разширят линиите.

Един от факторите довеждащ до част от споменатите проблеми е липсата на достатъчно персонал в градския транспорт. Сравнително ниските заплати в сектора и дългите смени правят така, че все по-малко хора да проявяват интерес към работните позиции в столичния градски транспорт.

През май месец 2025 година, тези обстоятелства доведоха и да масов протест от страна на шофьорите на градския транспорт в София.

Протестиращите искаха да им се намалят смените, в които полагат извънреден труд, както и да им се увеличи заплащането. По този повод шофьорите спряха работа за около 6 дни и гр. София осъмна без наземен градски транспорт. В крайна сметка исканията на синдикатите бяха изпълнени и редът се възстанови.

Но проблемът с недостиг на шофьори в градския транспорт на София остава.

Едно от върховите достижения на софийската инфраструктура е Софийското метро. Единственото в България, а на ден превозва по над 400 хил. пътници.

В момента то разполага с четири основни линии:

  • Линия М 1 - "Сливница" - Бизнес парк ("Люлин" - "Младост")
  • Линия М 2 - "Обеля" - "Витоша" ("Надежда" - "Лозенец")
  • Линия М 3 - "Хаджи Димитър" - "Горна баня" ("Хаджи Димитър" - "Овча купел")
  • Линия M 4 - "Обеля" - "Летище София"

Предстоят да бъдат изградени продължението на линия М3, което да стига до квартал "Левски Г", както и линията, която ще свързва Софийския университет "Св. Климент Охридски" с кв. "Слатина".

В проект от скоро се залага започването на изграждане на линия до "Студентски град".

Планира се то да бъде продължение на линия М2. Като ще свързва квартал "Хладилника" със "Студентски град". Тази част на метрото като проект оставя много въпросителни.

Основния довод за метро до "Студентски град" е, че то ще превозва студентите до университетите, които не се намират в квартала. Голям процент студенти учат в Софийския университет, Нов български и Художествената академия.

Софийският университет се намира в центъра на София, което е коренно противоположна посока на проекта за метро до студентски град. За да използват метрото и да стигнат до Софийския университет, студентите ще трябва да се прекачват на метростанция "Сердика" за една спирка до Софийския университет, което удължава техния път.

Поради този факт, голям процент от студентите ще изберат стария начин на придвижване до университета им, чрез автобусите 280, 94 и по извънредното откритата линия 294 поради големия поток студенти посока центъра на София.

За да може да се използва пълния капацитет на метрото е по-практично да се изгради продължение на метрото от метростанция "Г.М. Димитров" посока "Студентски град".

Какви са доводите за това:

  • Разстоянието, което трябва да се прокопае от метростанция "Г.М. Димитров" е по-кратко в сравнение с разстоянието, което трябва да се прокопае от метростанция "Витоша" до квартал "Студентски град";
  • Ще улесни достъпа на студентите от "Студентски град" до Софийския университет;
  • Ще намали пътния трафик, тъй като автобусните линии 280, 294 и 94 ще са с намален интервал, тъй като няма да поемат толкова много пътници.
Карта на метрото на София

Източник: Метрополитен

Карта на метрото на София